Omphalocele

OMPHALOCELE ↪Apakah Omphalocele? Omphalocele adalah kecacatan kelahiran bahagian abdomen (perut). Usus bayi, hati, atau org...


OMPHALOCELE




↪Apakah Omphalocele?

Omphalocele adalah kecacatan kelahiran bahagian abdomen (perut). Usus bayi, hati, atau organ-organ lain melekat di luar perut melalui pusatnya. 
Organ-organ dilindungi dalam kantung nipis dan hampir telus yang tidak pernah terbuka atau pecah. 

Semasa perkembangan bayi dalam minggu ke-6 dan minggu ke-10 kehamilan, usus akan berkembang dan memanjang, dan menolak keluar dari perut ke dalam tali pusat. Menjelang minggu ke-11 kehamilan, usus biasanya akan kembali ke dalam perut. Jika ini tidak berlaku, omphalocele berlaku.

Omphalocele boleh menjadi kecil, dengan hanya beberapa usus di luar perut, atau ia boleh menjadi besar, dengan kebanyakkan organ-organ di luar perut. Kerana beberapa atau semua organ-organ abdomen (perut) adalah di luar badan, bayi yang dilahirkan dengan kecacatan ini juga boleh mempunyai risiko lain juga. Rongga abdomen, ruang dalam badan yang memegang organ-organ ini, tidak mungkin berkembang kepada normal saiz. Jangkitan juga mungkin berlaku, terutamanya jika kantung sekitar organ-organ rosak. Kadang-kadang, organ mungkin menjadi berputar-belit menyebabkan kehilangan aliran darah juga mungkin merosakkan organ. 

Kebanyakkan bayi yang dilahirkan dengan omphalocele juga mempunyai kecacatan kelahiran lain, seperti kecacatan jantung, kecacatan tiub neural, dan kecacatan kromosom.



↪Apakah Punca dan Faktor Risiko Omphalocele?

Kajian menunjukkan beberapa faktor yang boleh menjejaskan risiko kecacatan bayi termasuk:

✔Alkohol dan tembakau: Ibu hamil yang mengambil alkohol atau perokok berat (lebih daripada 1 pek sehari) adalah lebih cenderung untuk mempunyai bayi dengan omphalocele.

✔Ubat-ubatan tertentu: Ibu hamil yang menggunakan jenis ubat serotonin tertentu(SSRIs) semasa mengandung adalah lebih cenderung untuk mempunyai bayi dengan omphalocele.

✔Obesiti: Wanita yang gemuk atau berlebihan berat badan sebelum mengandung adalah lebih cenderung untuk mempunyai bayi dengan omphalocele.

↪Bagaimana Omphalocele dikesan?

Ia boleh dikesan semasa mengandung atau selepas bayi dilahirkan.

✔Semasa Mengandung terdapat ujian pranatal untuk memeriksa perkembangan bayi. Omphalocele mungkin dilihat semasa ultrasound scan. Ia juga mungkin menyebabkan keputusan yang tidak normal pada ujian saringan darah atau serum.

✔Selepas Bayi Adakah Dilahirkan
Dalam beberapa kes, omphalocele tidak mungkin dikesan sehingga selepas bayi dilahirkan.

↪Apakah Rawatan untuk bayi yang mempunyai Omphalocele?

Rawatan untuk bayi dengan omphalocele bergantung kepada beberapa faktor, termasuk saiz omphalocele, kehadiran kecacatan kelahiran lain atau keabnormalan kromosom, dan Usia bayi dalam kandungan.

✔Jika omphalocele kecil (hanya beberapa usus adalah di luar perut), ia biasanya dirawat dengan pembedahan tidak lama selepas kelahiran untuk meletakkan usus kembali ke dalam perut dan menutup pembukaan.

✔Jika omphalocele adalah besar (banyak organ-organ di luar perut), pembaikan mungkin dilakukan secara berperingkat-peringkat. Organ-organ yang terdedah mungkin akan dilindungi dengan bahan khas, dan dari masa ke masa, organ-organ akan dipindahkan kembali ke dalam perut. Apabila semua organ-organ telah meletakkan kembali di dalam perut, pembukaan ditutup.



Kursus Pengkhususan Neonate
5 Mac 2018-31 ogos 2018


You Might Also Like

7 insan comel komen

  1. Replies
    1. Betul yui.. Ilmu ni. Hope dpt jadi pengetahuan.

      Delete
  2. ya allah kesiannya tengok hmm. by the way, saya first time datang sini and terus follow sebab nak tahu entry seterusnya nak baca tentang info baru, saya suka content blog ni. saya followers ke 4139

    ReplyDelete
    Replies
    1. MasyaAllah terima kasih byk2 sis sudi singgah blog ni. Lama dah tinggal. Berhabukk..

      Delete
  3. Tq utk ilmunya misi azizah...x pernah tau pun sebelum ni

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kan? Sbb x di dedahkan.. Biasa baby lahir je pastu buat operation ok dah

      Delete
  4. sangat bahaya kalau ibu mengandung tak jaga pemakanan kan.

    ReplyDelete


Please leave your comments ladies and gentleman.Thank you so much for reading!