Kebaikan Membedung Bayi

Hari ini ramai ibu bapa yang baharu menimang cahaya mata mengadu si kecil cukup tidak suka apabila dibedung. Setiap kali dibedung pasti bay...



Hari ini ramai ibu bapa yang baharu menimang cahaya mata mengadu si kecil cukup tidak suka apabila dibedung. Setiap kali dibedung pasti bayi akan menangis tanda tidak selesa atau mengeluarkan tangannya daripada bedungan.


Mungkin sebagai ibu bapa baharu, anda masih tidak mahir mengaplikasikan teknik membedung bayi dengan cara yang betul membuatkan si kecil jadi tidak selesa atau bedung tersebut mudah terbuka. Ada beberapa teknik yang harus diikuti untuk memastikan bayi selamat apabila anda mengangkat, mendukung atau membuainya ketika dibedung. Bedung yang tidak kemas akan membahayakan keselamatan bayi.




Antara kebaikan membedung bayi adalah seperti berikut:


✔ Bayi yang masih kecil perlu dibedung. Bedung mengelak bayi mudah terkejut dengan bunyi bising di sekelilingnya.

✔ Kain bedung yang membalut bayi membuatkan bayi terasa seperti di dalam rahim ibunya

✔ Ia turut membantu mengelakkan bayi dari menggosok dan mencakar mukanya sendiri terutama jika tidak dipakaikan sarung tangan.

✔ Ia turut mengelakkan bayi dari menggawangkan tangannya ke atas dan memberikan kehangatan pada tubuh bayi serta mengurangkan risiko Sindrom Bayi Mati Mengejut (SIDS) ketika tidur akibat terkejut dan tersentak.

✔ Sama ada bayi anda telah didiagnosis mengalami kolik atau tidak, bedung dapat membantu meredakan tangisan bayi.

✔ Membantu penyusuan susu ibu dengan mudah apabila pergerakan bayi terhad kerana dibedung.






You Might Also Like

3 insan comel komen

  1. ada perhati jgk yg baru bgelar ibu tak tawu fungsi bedung nih.. dan berpotensi utk biar je baby diorang tanpa bedung..huhuhu..

    ReplyDelete
  2. Zara dlu mamanya ni nk sngat dia dibedung. Jenuh bedung dia mesti buka, nangis.. Hope ada 2nd bby nti nk bedung jgk..

    ReplyDelete
  3. Bagus bendung baby ni..dah besar sikit mesti dia rimas..

    ReplyDelete


Please leave your comments ladies and gentleman.Thank you so much for reading!