Keracunan Makanan Akibat Red Tide

8:30:00 PM 25 Comments A+ a-


Keracunan makanan akibat Fenomena Laut Merah yang berlaku di perairan laut Pulau Gaya, Pulau Sepanggar, Persisiran Pantai Likas, Yayasan Sabah dan lokasi berhampiran menjadi-jadi di Sabah sekarang ni..

Red tide ni berpunca daripada kehadiran sejenis organisma satu sel yang dinamakan phytoplankton dinoflagellate di dalam air laut. 

Red Tied adalah fenomena biasa yang selalu berlaku di persisiran pantai, muara sungai dan laut. Fenomena ini berlaku apabila kepekatan besar mikroorganisma akuatik meningkat secara mendadak dan dikenali sebagai algal bloom..




Nasihat supaya berhati-hati ketika memakan makanan laut lain dalam tempoh terdekat ini kerana dikhuatiri hidupan laut itu turut tercemar.



All about Personal, Lifestyle, Beauty, Health and Parenting Blogger.
Product review, advertorial, 

contact:
Email: cikazizahmisi88@gmail.com

25 insan comel komen

Write insan comel komen
Aien Alien
AUTHOR
2/16/2013 8:40 AM delete

amaran kesihatan dari cik misi :D

kena berhati2 la nak makan...kalau boleh elak makan buat sementara kan Jijah.

Reply
avatar
2/16/2013 9:31 AM delete

wah! bahayanya.. takut plak.. dah feveret seafood2 ni.. :)

Reply
avatar
Azzah
AUTHOR
2/16/2013 11:30 AM delete

sis tak mkn sea food..

Reply
avatar
adorable ked
AUTHOR
2/16/2013 12:08 PM delete

alamak kak jijah!
ni untuk orang sabah je ke?

Reply
avatar
2/16/2013 12:15 PM delete

jom makan ikan kak..tpi ikan dlm tin je la ye :P

Reply
avatar
cik chinta
AUTHOR
2/16/2013 12:29 PM delete

awl thun rtu mmg x laku ikn d psr, tp duk sbh mmg jrg kn jual kerang, tu r plik, rupeny psl ni. Sbh je ad mnde ni, tpt kt smnjg xd, org ckp, mkn ikn besar2 je. Mcm tgiri. Xpon, knla kt mkn aym je jijah. Hihi

Reply
avatar
Zie
AUTHOR
2/16/2013 3:42 PM delete

kat semenanjung ada jugak ker?... baru pas makan seafood.. emm yum yum...

Reply
avatar
harumanvee
AUTHOR
2/16/2013 4:29 PM delete

assalamualaikum ... info yg berguna nih ... thanks

Reply
avatar
MaYa MustWany
AUTHOR
2/16/2013 7:26 PM delete

nasib baik mas allergic ..hihihi

Reply
avatar
Sally Yatiey
AUTHOR
2/16/2013 8:36 PM delete

Thanks for the info :)
Bahaya ni.. untuk yang tinggal di Sabah je ke? :)

Reply
avatar
Nor Suhaiza
AUTHOR
2/16/2013 9:31 PM delete

haaa...kan...slalunya fenomena laut merah ni jd ujung2 tahun je...

Reply
avatar
Chic Na
AUTHOR
2/16/2013 11:47 PM delete

kena lebih berhati2 ni. kalau boleh elakkan utk sementara waktu.

Reply
avatar
2/17/2013 9:05 PM delete

thanks jijah share information ni.risau jugak nak makan seafood skang ni.

Reply
avatar
azizah :)
AUTHOR
2/18/2013 8:32 AM delete

@Zie yang jadi ni kat sabah.. setakat ni kat semenanjung masih selamat lagi..

Reply
avatar
Zura Lee
AUTHOR
2/18/2013 8:41 AM delete

hadoii..31 mac ni dh nk g sabah..tk blh mkn sifud la nnt....

Reply
avatar
IntaNBerliaN
AUTHOR
2/18/2013 9:08 AM delete

a'aa kan... kne ati2.. bahaya gak tu

Reply
avatar
ayut
AUTHOR
2/18/2013 12:25 PM delete

lame dh rasa isu kan..sekarang ni more berhati-hati ye nk mkn... *tetibe trasa nk mkn steamboat* hohoho

Reply
avatar
azizah :)
AUTHOR
2/18/2013 2:30 PM delete

@Zura Lee kat sabah ni mmg takleh makan kak.. nasib la..huhu

Reply
avatar
azizah :)
AUTHOR
2/18/2013 2:30 PM delete

@IntaNBerliaN itulah pasalnya.. nak makan kena lebih berhati2..

Reply
avatar
azizah :)
AUTHOR
2/18/2013 2:31 PM delete

@ayutayut boleh la makan.. kat semenanjung xde masalah!hehe

Reply
avatar
azizah :)
AUTHOR
2/19/2013 6:37 PM delete

@Mrs Velentine yer..nk makan apa2 pon takut sekarang ni..

Reply
avatar


Please leave your comments ladies and gentleman.Thank you so much for reading!