Tanda-tanda Kolestrol Tinggi

11:10:00 AM 10 Comments A+ a-




Tanda-tanda Kolestrol Tinggi

  • ♧Sering berasa kebas-kebas pada kaki.
  • Timbul bintik-bintik putih(biji lemak) pada bahagian bawah mata, kawasan muka atau leher yang disebabkan oleh kadar trigliserida yang tinggi.
  • Mudah letih, penat dan cepat mengantuk. 
  • Sering berasa sakit kepala. Arteri yang semakin sempit akan membuatkan aliran darah ke otak berkurangan, sehingga menyebabkan rasa sakit pada kepala.
  • Kaki membengkak akibat pembuluh darah semakin sempit. Kaki merupakan bahagian yang paling sedikit mendapat darah.
  • Senak dada sebelah kiri apabila pembuluh darah pada bahagian jantung mula tersumbat. Hal ini menunjukkan kadar kolestrol terlampau tinggi.

Jika anda mempunyai tanda-tanda yang dinyatakan. Apa yang perlu anda lakukan?
~ Lakukan pemeriksaan segera dengan doktor. Anda akan diminta melakukan Ujian Kolesterol untuk memeriksa tahap kolestrol anda.

Amalan untuk mengurangkan kolestrol anda yang paling mudah?

Menurut satu sumber, cara yang paling mudah dan tanpa bajet bagi mengelakkan kolestrol tinggi adalah dengan mandi seawal jam 4 pagi, bersolat sunat sehingga waktu subuh, dan kemudian melakukan aktiviti berjalan kaki di sekitar rumah setelah solat subuh. 
Rasionalnya, air sejuk yang meresap ke dalam badan dikatakan boleh mengurangkan lemak berkumpul.


Hargai kesihatan anda :)


All about Personal, Lifestyle, Beauty, Health and Parenting Blogger.
Product review, advertorial, 

contact:
Email: cikazizahmisi88@gmail.com

10 insan comel komen

Write insan comel komen
Miss Xyz
AUTHOR
3/23/2015 4:15 PM delete

patutl;ah kat muka da cam bintik2 ni.. igtkan jerawat nasi ke apa.. thank you jgk for the tips <3

Reply
avatar
ros_reeza
AUTHOR
3/23/2015 8:32 PM delete

Thanx Jijah untuk info ni;)

Reply
avatar
3/24/2015 10:23 AM delete

Salam ukhuwah dari BUNDA..nice info..

Reply
avatar
Mizz ErMa
AUTHOR
3/24/2015 12:23 PM delete

betul3, kadang2 nie bila sihat, kita memang x peka lgsg nak jaga kesihatan kan..bila dah sakit tu mula la..hihi

Reply
avatar
Sya Nadia
AUTHOR
3/25/2015 4:50 PM delete

pernah baca info ni dulu..rasa ada juga mcm tanda-tanda, tapi takut nak cek kat klinik..wahahaha

Reply
avatar
3/26/2015 3:39 PM delete

time pns2 gini sesuai laa kalu nk krs dgn cr mandi pg2 tu...

Reply
avatar
3/27/2015 1:03 PM delete

terima kasih berkongsi info :)

Reply
avatar
Hamelia Hamid
AUTHOR
3/30/2015 10:23 AM delete

sekarang ni kerap jugak sakit2 kepala n kebas kaki..err...harap2 kolestrol x tinggi sgt la huhu

Reply
avatar


Please leave your comments ladies and gentleman.Thank you so much for reading!