Perkembangan Bayi Minggu ke-12

Minggu ke-12 17/2/13=12weeks Jika anda mengalami mabuk hamil sejak beberapa minggu lepas, anda mungkin boleh mengharapka...


Minggu ke-12


17/2/13=12weeks



Jika anda mengalami mabuk hamil sejak beberapa minggu lepas, anda mungkin boleh mengharapkan perubahan setelah berakhirnya minggu ini. Walaubagaimanapun, ini tidak bermakna mabuk hamil tidak lagi mengganggu anda sehingga bayi dilahirkan.

Apa yang berlaku pada bayi anda? 

Bayi anda kini berukuran 2½ inci (6cm) panjang dan beratnya pula ¼ satu auns. Sejumlah kecil rerambut mula tumbuh pada badan bayi anda. Kuku pada jari tangan dan jari kaki mula tumbuh dan tunas-tunas gigi kekal pertama bayi juga mula terbentuk. Sistem penghadaman bayi juga kini berfungsi menghasilkan pengecutan menolak makanan ke usus-usus. Sistem saraf bayi juga masih di dalam peringkat awal untuk matang. Pundi amnion juga mengandungi lebih kurang 1½ auns bendalir dan pada masa anda melahirkan bayi nanti ia boleh mencapai 3 – 4 biji cawan bendalir. Doktor juga mampu mengesan denyutan jantung bayi melalui satu alat dipanggil doppler. Bayi kini aktif bergerak di dalam perut anda tetapi anda masih belum dapat merasainya.

Doa Ibu Mengandung

Ya Allah, peliharalah anakku ini selama ia berada di dalam perutku, dan sihatkanlah dia, Engkau yang menyembuhkan, tidak ada penyembuhan selain penyembuhanMu, Penyembuhan yang tidak meninggalkan penyakit. Ya Allah, rupakanlah atau bentukkanlah dia yang ada diperutku dengan rupa yang baik dan tetapkanlah di dalam hatinya iman kepada Engkau dan kepada RasulMu. Ya Allah, keluarkanlah dia dari perutku dengan mudah dan selamat. Ya Allah jadikanlah dia sihat yang sempurna berakal dan pandai, alim dan beramal. Ya Allah, panjangkanlah umurnya, sihatkanlah badannya, baikkanlah akhlaknya, fasihkanlah lisannya, baguskanlah suaranya untuk membaca Al-Quran dan hadis dengan berkat Nabi Muhammad S.A.W, dan segala puji bagi Allah Tuhan semesta alam.
Aminn..


Alhamdulilah tiga bulan sudah :)


You Might Also Like

11 insan comel komen

  1. semoga jijah mudah dan selamat ye ..take care dear

    ReplyDelete
  2. Alhamdulillah....semoga kandungan & IBU nya sihat....

    ReplyDelete
  3. rasa kejap je tga bulan..pasni dah nak branak..hihi

    ReplyDelete
  4. jentik genting.. sume iklan dia..hihi

    ReplyDelete
  5. alhamdulillah..done genting & hi shop

    ReplyDelete
  6. Kejap je dah 3 bulan kan, akak dah 6 bulan pun..

    ReplyDelete
  7. baby dh makin terbentuk...moga selamat semua ye utk kamu dear ^^

    ReplyDelete
  8. Alhamdulillah dah 12 minggu..semoga jijah n baby sihat sentiasa ::) Take care dear :)

    ReplyDelete
  9. alhadmulillah.jaga diri ye jijah ;D
    mkn mknn yg berkhasiat tau :D

    ReplyDelete


Please leave your comments ladies and gentleman.Thank you so much for reading!