Perkembangan Bayi Minggu ke-13

TRIMESTER KEDUA Minggu ke-13 24/2/13= 13weeks Tahniah! Anda telah memasuki trimester ke-dua dimana pada mereka yang menga...


TRIMESTER KEDUA

Minggu ke-13

24/2/13= 13weeks


Tahniah! Anda telah memasuki trimester ke-dua dimana pada mereka yang mengalami morning sickness mula berkurangan.

Apa yang berlaku pada bayi anda? 

Pertumbuhan bayi pula sangat cepat ketika ini. Panjang bayi telah berganda daripada panjangnya di usia 7 minggu. Ianya berukuran lebih kurang 2½ hingga 3 inci panjang dan beratnya pula mencapai 13-20 gram dan secara kasarnya besarnya sebiji buah peach. Satu perubahan yang menarik adalah kepala bayi sama besar dengan badannya. Ini menunjukkan pertumbuhan otak bayi amat pesat waktu ini. Pada minggu ke-21 nanti, kepala bayi satu per tiga daripada badannya dan apabila lahir kelak kepala bayi satu per empat daripada badannya. Wajah bayi ketika ini hampir menyamai seorang manusia sekarang dimana matanya sudah mula membentuk dan wajahnya mula terbentuk. Genitalia luar pula membentuk dan ketika ini bayi boleh dibezakan samada lelaki atau perempuan. Peti suara bayi juga mula terhasil ketika ini. Tangan bayi juga mula membentuk struktur dimana 27 ketul tulang disatukan menjadi bentuk tangan. Bagitu juga dengan kaki bayi dan juga jari-jemari mula membentuk termasuk tumit bayi.


Doa Ibu Mengandung
Ya Allah, peliharalah anakku ini selama ia berada di dalam perutku, dan sihatkanlah dia, Engkau yang menyembuhkan, tidak ada penyembuhan selain penyembuhanMu, Penyembuhan yang tidak meninggalkan penyakit. Ya Allah, rupakanlah atau bentukkanlah dia yang ada diperutku dengan rupa yang baik dan tetapkanlah di dalam hatinya iman kepada Engkau dan kepada RasulMu. Ya Allah, keluarkanlah dia dari perutku dengan mudah dan selamat. Ya Allah jadikanlah dia sihat yang sempurna berakal dan pandai, alim dan beramal. Ya Allah, panjangkanlah umurnya, sihatkanlah badannya, baikkanlah akhlaknya, fasihkanlah lisannya, baguskanlah suaranya untuk membaca Al-Quran dan hadis dengan berkat Nabi Muhammad S.A.W, dan segala puji bagi Allah Tuhan semesta alam.
Aminn..


You Might Also Like

9 insan comel komen

  1. menakjubkan..Kuasa Allah

    ReplyDelete
  2. x sedar kan.. :)

    ReplyDelete
  3. sronok je baca bab perkembangan bayi ni ;)

    take care ye jijah :D

    ReplyDelete
  4. syk plak baca.. mesti jijah pun xsabar nak tgk muka anak nanti kan.. :-)

    ReplyDelete
  5. Jijah 13 weeks ye...husna dah 15 weeks..hehe..take care yer darl

    ReplyDelete
  6. Semoga baby kak Jijah sentiasa sihat dalam kandungan ^_^

    ReplyDelete


Please leave your comments ladies and gentleman.Thank you so much for reading!