Tips Kehamilan Trimester Kedua

* Jangan mengambil barang dengan cara membongkok.  * Hindari aktiviti yang berat, seperti mengangkat beban berat, menarik secara ...




* Jangan mengambil barang dengan cara membongkok. 
* Hindari aktiviti yang berat, seperti mengangkat beban berat, menarik secara berlebihan, mendorong berat, memanjat, jogging dalam waktu lama.
* Jangan melakukan perubahan aktiviti secara mendadak, misal memutar tubuh dengan cepat atau meloncat-loncat, kerana akan membahayakan janin dan ibu hamil akan mengalami kram otot.
* Perbanyaklah istirehat kerana beberapa organ vital di dalam tubuh ibu hamil seperti jantung, hati, ginjal, dan paru-paru bekerja lebih keras
* Mulailah merawat payudara agar produksi ASI berlimpah. Selalu bersihkan puting susu dan pijit-pijitlah daerah sekitar payudara dengan baby oil atau krim khusus payudara agar pembengkakan atau peradangan saat menyusui bayi dapat dihindari.
* Gunakan Bra yang mampu menyokong payudara dengan nyaman, menyerap keringat, dan tidak menimbulkan rasa sakit.
* Biasakan mandi dengan air hangat agar otot-otot rileks dan ibu hamil dapat cepat tertidur atau beristirehat.
* Bila ibu hamil hendak beristirehat, duduk atau tidur, sebaiknya posisi kaki lebih tinggi dibanding tubuh agar peredaran darah dalam tubuh tidak hanya mengumpul di daerah kaki sehingga pembengkakan atau varises dapat terhindar.
* Gunakan sepatu bertumit datar.
* Hindari makanan yang digoreng atau pedas.
* Perhatikan posisi tidur ibu hamil. Sebaiknya posisi tidur ibu hamil tidur dengan posisi miring ke sebelah kiri dengan posisi pinggang dilapik dengan bantal.
* Perhatikan sikap tubuh. sikap tubuh calon ibu saat berdiri, berjalan, duduk, dan tidur yang baik adalah tidak condong ke belakang kerana dapat menyebabkan tulang punggung melengkung sehingga tulang belakang sakit
* Sebaiknya ibu hamil makan dalam kuantiti kecil namun kerap.
* jangan tidur setelah makan, kerana menyebabkan perut menjadi panas sehingga daya kerja perut menurun dalam menyerap makanan
* Sebaiknya ibu hamil jangan berdiri terlalu lama (> 1 jam) kerana dikhuwatirkan mengalami pembengkakan yang cukup signifikan di daerah kaki atau pengsan.
* Selalu berpikir positif selama menjalani masa-masa kehamilan dan hindari depresi atau stress.


You Might Also Like

14 insan comel komen


Please leave your comments ladies and gentleman.Thank you so much for reading!