Mengapa Doktor Bedah Pakai Baju Warna Hijau?

3:00:00 PM 33 Comments A+ a-





Tahukah Anda ??

Selalu dalam bilik bedah kita selalu tengok doktor memakai baju hijau semasa bertugas. Kenapa?

Pada mulanya doktor dikatakan memakai warna putih kerana ia warna yang melambangkan kebersihan. Bagaimanapun, seorang doktor yang berpengaruh telah menggantikan warna putih dengan warna hijau kerana menurutnya warna hijau lebih sejuk.

Walaupun sukar dipastikan mengapa warna hijau paling sesuai bagi doktor untuk melihat lebih baik di ruang pembedahan, secara umumnya kerana hijau adalah warna berlawanan dengan warna merah.

Warna hijau dapat menyegarkan mata ahli bedah semasa melihat benda-benda berwarna merah, termasuk organ-organ tubuh yang berlumuran darah ketika pembedahan.

Melihat warna merah secara terus menerus menyebabkan signal warna merah di otak mengurangkan sensiviti terhadap variasi warna merah.

Alasan lainnya adalah, terus-menerus fokus pada warna merah akan menyebabkan pakar bedah kurang memberikan tumpuan dan mengganggu penglihatan doktor.

Jika warna baju-baju pakar bedah berwarna hijau, ilusi ini akan memudar dan tidak akan mengganggu penglihatan doktor.

Warna hijau juga adalah warna kegemaran Rasulullah ;)

Annas bin Malik mengatakan, “Warna yang paling disukai oleh Rasulullah saw adalah hijau.” Namun selain itu Rasul juga ternyata menyukai warna putih.


-sharing is caring | Oh! Media-



All about Personal, Lifestyle, Beauty, Health and Parenting Blogger.
Product review, advertorial, 

contact:
Email: cikazizahmisi88@gmail.com

33 insan comel komen

Write insan comel komen
12/17/2012 8:47 AM delete

bnda tu pasti bersebabkan..hihi..

Reply
avatar
Faridzuan
AUTHOR
12/17/2012 9:05 AM delete

Untunglah saya punya warna kegemaran pun warna hijau juga hehe. :)

Reply
avatar
Myra Jay
AUTHOR
12/17/2012 9:06 AM delete

Owhhh ye ke, baru tau..

Tp betul, warna hijau adalah warna sejuk :D

Reply
avatar
Zura Lee
AUTHOR
12/17/2012 9:30 AM delete

ooo baru tau nih..tengkiyu jijah...

Reply
avatar
Azzah
AUTHOR
12/17/2012 9:42 AM delete

Warna hijau mendamaikan..

Reply
avatar
ayut
AUTHOR
12/17/2012 10:02 AM delete

yg kedua tu tahu....yg pertama tu bru tahu...blh mencerahkan mata...bgus2x.sape la yg berpengaruh tukan..hihi

Reply
avatar
ayut
AUTHOR
12/17/2012 10:03 AM delete

done genting.. :)

Reply
avatar
Mimie
AUTHOR
12/17/2012 10:20 AM delete

oooo...baru akak tau...

Reply
avatar
adorable ked
AUTHOR
12/17/2012 10:33 AM delete

thanks for the info kak jijah.. haah kan, tak pernah pulak saye terpikir kenapa baju surgeon kaler hijau.. huhu

Reply
avatar
aimaniman
AUTHOR
12/17/2012 10:43 AM delete

Oooo br akak tau.. semua benda tu, tentu ada sebab musababnya kann...

Reply
avatar
azizah :)
AUTHOR
12/17/2012 11:04 AM delete

jijah pon baru tahu sebenarnya..heee tu yg sharing n loving :)

Reply
avatar
Mrs Velentine
AUTHOR
12/17/2012 12:00 PM delete

akak pun suka hijau...done nuff

Reply
avatar
dian.dyan
AUTHOR
12/17/2012 1:57 PM delete

ohh baru taw kenapa doc bedah suka pakai baju ijau hehe..

Reply
avatar
syiela
AUTHOR
12/17/2012 2:56 PM delete

suka hijau juga..

janji doktor fokus :)

Reply
avatar
IntaNBerliaN
AUTHOR
12/17/2012 4:18 PM delete

ooo baru tau.. akak sendiri pun duk pk nape ijau.. hihi

Reply
avatar
azizah :)
AUTHOR
12/17/2012 11:09 PM delete

@khairul hassan patut la kan.. baru tahu ni..hee

Reply
avatar
Riena Haiqal
AUTHOR
12/18/2012 9:18 AM delete

oh baru tau... patutla kan..

Reply
avatar
Chic Na
AUTHOR
12/18/2012 10:06 AM delete

good info dear. br tau knp. ;)

Reply
avatar
azizah :)
AUTHOR
12/18/2012 10:22 AM delete

@Chic Na tu la..baru tahu info ni..

Reply
avatar
Sally Yatiey
AUTHOR
12/18/2012 1:32 PM delete

Nice sharing.. Baru tahu info ni. Hee

Reply
avatar
12/18/2012 9:12 PM delete

BETOL TU BETOL TU .. HIKHIK

Reply
avatar
shidaR
AUTHOR
12/20/2012 2:48 AM delete

oohh :)
nice hsaring jiejah :)

Reply
avatar
aisya
AUTHOR
12/21/2012 8:49 AM delete

sy pernah bace jugak kak, warna hijau boleh mengurangkan stress..

Reply
avatar
azizah :)
AUTHOR
12/21/2012 6:50 PM delete

@aisya iya setuju tu..hijau warna menenangkan :)

Reply
avatar
12/23/2012 4:36 PM delete

hijau memang baik untuk mata pun kan ^__^ tapi tulah fiza tak suke hijau..hehe

Reply
avatar
azizah :)
AUTHOR
12/23/2012 6:44 PM delete

@Azhafizah Md Nor hee jijah boleh la proceed lagi..hee

Reply
avatar


Please leave your comments ladies and gentleman.Thank you so much for reading!