Monday, December 17, 2012

Mengapa Doktor Bedah Pakai Baju Warna Hijau?





Tahukah Anda ??

Selalu dalam bilik bedah kita selalu tengok doktor memakai baju hijau semasa bertugas. Kenapa?

Pada mulanya doktor dikatakan memakai warna putih kerana ia warna yang melambangkan kebersihan. Bagaimanapun, seorang doktor yang berpengaruh telah menggantikan warna putih dengan warna hijau kerana menurutnya warna hijau lebih sejuk.

Walaupun sukar dipastikan mengapa warna hijau paling sesuai bagi doktor untuk melihat lebih baik di ruang pembedahan, secara umumnya kerana hijau adalah warna berlawanan dengan warna merah.

Warna hijau dapat menyegarkan mata ahli bedah semasa melihat benda-benda berwarna merah, termasuk organ-organ tubuh yang berlumuran darah ketika pembedahan.

Melihat warna merah secara terus menerus menyebabkan signal warna merah di otak mengurangkan sensiviti terhadap variasi warna merah.

Alasan lainnya adalah, terus-menerus fokus pada warna merah akan menyebabkan pakar bedah kurang memberikan tumpuan dan mengganggu penglihatan doktor.

Jika warna baju-baju pakar bedah berwarna hijau, ilusi ini akan memudar dan tidak akan mengganggu penglihatan doktor.

Warna hijau juga adalah warna kegemaran Rasulullah ;)

Annas bin Malik mengatakan, “Warna yang paling disukai oleh Rasulullah saw adalah hijau.” Namun selain itu Rasul juga ternyata menyukai warna putih.


-sharing is caring | Oh! Media-



33 comments:

  1. bnda tu pasti bersebabkan..hihi..

    ReplyDelete
  2. Untunglah saya punya warna kegemaran pun warna hijau juga hehe. :)

    ReplyDelete
  3. Owhhh ye ke, baru tau..

    Tp betul, warna hijau adalah warna sejuk :D

    ReplyDelete
  4. ooo baru tau nih..tengkiyu jijah...

    ReplyDelete
  5. Warna hijau mendamaikan..

    ReplyDelete
  6. yg kedua tu tahu....yg pertama tu bru tahu...blh mencerahkan mata...bgus2x.sape la yg berpengaruh tukan..hihi

    ReplyDelete
  7. thanks for the info kak jijah.. haah kan, tak pernah pulak saye terpikir kenapa baju surgeon kaler hijau.. huhu

    ReplyDelete
  8. Oooo br akak tau.. semua benda tu, tentu ada sebab musababnya kann...

    ReplyDelete
  9. jijah pon baru tahu sebenarnya..heee tu yg sharing n loving :)

    ReplyDelete
  10. akak pun suka hijau...done nuff

    ReplyDelete
  11. ohh baru taw kenapa doc bedah suka pakai baju ijau hehe..

    ReplyDelete
  12. suka hijau juga..

    janji doktor fokus :)

    ReplyDelete
  13. ooo baru tau.. akak sendiri pun duk pk nape ijau.. hihi

    ReplyDelete
  14. oh baru tau... patutla kan..

    ReplyDelete
  15. good info dear. br tau knp. ;)

    ReplyDelete
  16. Nice sharing.. Baru tahu info ni. Hee

    ReplyDelete
  17. oohh :)
    nice hsaring jiejah :)

    ReplyDelete
  18. sy pernah bace jugak kak, warna hijau boleh mengurangkan stress..

    ReplyDelete
  19. @aisya iya setuju tu..hijau warna menenangkan :)

    ReplyDelete
  20. hijau memang baik untuk mata pun kan ^__^ tapi tulah fiza tak suke hijau..hehe

    ReplyDelete
  21. @Azhafizah Md Nor hee jijah boleh la proceed lagi..hee

    ReplyDelete


Please leave your comments ladies and gentleman.Thank you so much for reading!