Tips Segar Semasa Hamil Di Bulan Ramadan

8:30:00 AM 12 Comments A+ a-


Tip agar sentiasa segar semasa mengandung di bulan Ramadan

1. Jangan lupa selalu makan makanan berzat baik pada saat sahur atau berbuka puasa. Walau menu sederhana, yang penting mengandungi lima unsur zat lengkap seperti protein, lemak, karbohidrat, vitamin dan mineral
2. Usahakan untuk mencegah dehidrasi tubuh dengan banyakkan meminum air putih pada malam hari. Hal ini penting dilakukan kerana pada siang hari, aktiviti kita cenderung banyak mengeluarkan keringat baik di ruangan terbuka atau berhawa dingin.
3. Pada saat berbuka, mulakan dengan makanan atau minuman hangat dan manis seperti Milo, susu atau minuman manis lainnya. Tapi ingat, jangan mengambil minuman yang mengandungi soda, kerana dapat menimbulkan akibat buruk bagi perut anda.
4. Jangan minum air dingin atau ais. Biasakanlah berbuka dengan minuman yang hangat. Perut yang kosong kerap menjadi kembung, bila anda terus berbuka puasa dengan air dingin.
5. Kemudian berehatlah lebih kurang sejam sebelum menyantap hidangan berbuka. Tujuannya untuk memberikan keseimbangan terlebih dahulu terhadap sistem pencernaan kita. Ingat, jangan mengambil makanan berlebihan dan makanan yang mempunyai kandungan garam yang tinggi seperti telur dan ikan masin.
6. Berbuka puasa hendaknya dilakukan secara perlahan-lahan dan tidak terburu-buru agar perut tidak terkejut. Untuk meringankan kerja penghadaman, kunyah makanan dengan baik.
7. Supaya anda mampu menahan rasa lapar, perbanyakkanlah mengambil jenis makanan berserat yang banyak terdapat dalam sayur dan buah. Tubuh memerlukan waktu lebih lama untuk menghadamkan makanan yang banyak serat.
8. Selain memperbanyakkan makanan berserat dan berprotein, sebaiknya anda juga menyediakan jenis makanan yang mengandungi vitamin dan mineral serta makanan tambahan agar tubuh tetap segar-bugar sepanjang hari.
9. Vitamin yang penting diambil setiap hari adalah vitamin A, B dan C. Tetapi, kalau anda sudah makan buah berwarna kuning atau merah, sayur berwarna hijau tua dan kekacang, maka tidak perlu khuatir kekurangan vitamin tersebut.


Selamat Berpuasa Mom to be!!



All about Personal, Lifestyle, Beauty, Health and Parenting Blogger.
Product review, advertorial, 

contact:
Email: cikazizahmisi88@gmail.com

12 insan comel komen

Write insan comel komen
aisya
AUTHOR
7/10/2013 8:52 AM delete

semoga kak jijah dan baby sihat2 je sepanjang ramadhan ni.. boleh lah puasa full.. =)

Reply
avatar
7/10/2013 9:27 AM delete

tips berguna utk bakal ibu..

Reply
avatar
7/10/2013 10:26 AM delete

tq sare tip...gigih nak minum air masak lebih ni....

Reply
avatar
azizah :)
AUTHOR
7/10/2013 4:47 PM delete

@aisya InsyaAllah harap2 boleh puasa full tahun ni..Amin..

Reply
avatar
azizah :)
AUTHOR
7/10/2013 4:47 PM delete

@nuyui a.k.a miss YUI hehe tips yg sangat berguna..

Reply
avatar
azizah :)
AUTHOR
7/10/2013 4:48 PM delete

@(Lizz) http://haslizalizz.com/ jijah pon gigih minum air masak banyak ni..huhu

Reply
avatar
adatopik
AUTHOR
7/11/2013 2:34 PM delete

Thsnk you share tips...

Reply
avatar
IbuNoey
AUTHOR
7/11/2013 4:12 PM delete

wah,tq share info,jijah..in shaa Allah tahun ni nak puasa seday habis..hehe..

Reply
avatar
azizah :)
AUTHOR
7/11/2013 8:06 PM delete

@IbuNoey hehe InsyaAllah mudah2an boleh kak..

Reply
avatar
ayut
AUTHOR
7/14/2013 9:42 PM delete

ayut yg tak mengandung ni pon paksa diri utk minum air masak mlm2x..sbb bdn terasa dehidrate masa siang... :)

Reply
avatar
azizah :)
AUTHOR
7/15/2013 11:58 AM delete

@ayutkdg2 xhabis air 1 botol pon..susah betul nak minum air masak..hee

Reply
avatar


Please leave your comments ladies and gentleman.Thank you so much for reading!