Peringkat Perkembangan Bayi 1 - 5 Bulan

8:45:00 AM 15 Comments A+ a-


Masa semakin pantas.. tanpa sedar anak semakin besar.. semakin meningkat usia semakin banyak kebolehan anak2 mengikut peringkat perkembangan mereka. untung ibubapa yang dapat melihat anak membesar depan matanya... setiap tingkah laku anak tersimpan rapi buat kenangan.. seronok bukan??

Peringkat perkembangan anak2 usia 1-5 bulan ini bukan semua anak2 mengikut carta perkembangan ni.. yelah lain anak lain perkembangannya.. jangan pula ko nak bandingkan anak ko dengan anak aku.. anak ko pandai itu.. anak aku tak pandai lagi..haaa gitu...

1 BULAN
• mengangkat kepala sambil perut menyentuh lantai
• menggerakkan kepala ke kiri dan kanan
• bertindakbalas terhadap bunyi yang kuat

hakimi 32hari

2 BULAN
• menggerakkan mata mengikut pergerakan objek
• mengulangi bunyi vokal seperti "oh" dan "ah"

hakimi 60hari

3 BULAN
• mengangkat kepala sehingga 45°
• mengangkat kepala sambil perut dan dada menyentuh lantai
• mengukir senyuman sosial

hakimi 90 hari

4 BULAN
• mengangkat kepala sehingga 90°
• duduk dengan sokongan
• berguling (dari kedudukan meniarap ke kedudukan menelentang)
•mengimbang badan menggunakan kedua-dua kaki
 

hakimi 120hari

5 BULAN
• mula tumbuh gigi


hakimi 150hari...
budak2 lain 5 bulan sudah tumbuh gigi.. tapi hakimi nak masuk 10 bulan belum nampak bayang2 gigi lagi. hihihi



semoga hakimi dan anak2 kita membesar dengan sihat dan kuat.. menjadi anak2 yang soleh dan solehah.. inshaaAllah..


All about Personal, Lifestyle, Beauty, Health and Parenting Blogger.
Product review, advertorial, 

contact:
Email: cikazizahmisi88@gmail.com

15 insan comel komen

Write insan comel komen
7/04/2014 9:06 AM delete

aamiin..

sronok tgk perkembgn anak2 kan =)

Reply
avatar
S. Faezah
AUTHOR
7/04/2014 9:07 AM delete

makin hari makin comel kimi ni!! :D

Reply
avatar
ninie
AUTHOR
7/04/2014 9:36 AM delete

alololo comel nye, my son pun lambat tumbuh gigi, bejalan pun lambat, becakap pun lambat hahaha... serba serbi lambat, tp alhamdulillah sihat, cukup menyenangkan hati, kalau tak sihat susah hati juga kan...

Reply
avatar
7/04/2014 9:46 AM delete

ye lah jijah..perkembangan baby lain² kan :) comelnye kimi senyum

Reply
avatar
nabila zaremi
AUTHOR
7/04/2014 10:22 AM delete

selalu org cakap kalau lambat tumbuh gg dia akan berjalan dulu..kalau tumbuh gg dulu dia akan lambat berjalan..^__^

Reply
avatar
Z@i Z@mR33
AUTHOR
7/04/2014 12:16 PM delete

sm la...Aqil dh nk msuk 9 bln pon x nmpk byg gigi lg

Reply
avatar
CaHaYaHaTi
AUTHOR
7/04/2014 3:48 PM delete

heheh comelnya kimi... mesti nk berlari dulu baru tumbuh gg ni hehe... dh tumbuh gg jgn gigit org mcm abg haq yer hehehe

Reply
avatar
Mimi Azirah
AUTHOR
7/04/2014 7:16 PM delete

hakimi.makin besar makin encem...nak pnjam lesung pipit bleh hakimi??

Reply
avatar
QasehnyaRania
AUTHOR
7/05/2014 11:36 AM delete

alolo comelnya dia senyum.geram ciksu tgk tau..
dh la ada lesung pipit

Reply
avatar
Adam Faiz
AUTHOR
7/05/2014 1:55 PM delete

wah..makin comel je kimi ni ^_^

Reply
avatar
husna zahidi
AUTHOR
7/06/2014 6:55 AM delete

comey kimi!! nahh flying kiss..:*

oklah tu kak, ada setgh budak lmbat skit pkembangannya..janji mereka sihat kan..:)

Reply
avatar
azizah :)
AUTHOR
7/06/2014 11:04 AM delete

Alhamdulillah makin sihat anak soleh zulhakimi zaim ni

Reply
avatar
Sya Mimie
AUTHOR
7/06/2014 5:10 PM delete

Yng pnting ank membesar dgn shat.. :)

Reply
avatar
Sya Mimie
AUTHOR
7/06/2014 5:10 PM delete

Yng pnting ank membesar dgn shat.. :)

Reply
avatar
IntaNBerliaN
AUTHOR
7/08/2014 9:02 PM delete

kimi ni comel sungguh la haiiii

Reply
avatar


Please leave your comments ladies and gentleman.Thank you so much for reading!