Petua Penjagaan Mata

5:00:00 PM 14 Comments A+ a-



Dalam hal rawatan bahagian mata, terdapat petua atau amalan orang zaman dahulu yang boleh diamalkan hingga kini.


Timun

Letakkan hirisan timun di mata dengan keadaan mata tertutup. Lakukan selama 10 minit setiap hari. Waktu paling berkesan bermula pada sebelah pagi atau ketika mata berada dalam keadaan tekanan.



Uncang Teh

Sejukkan dahulu uncang teh yang telah digunakan, kemudian letakkan pada mata selama lebih kurang 10 minit.



Lobak Merah

Amalkan makan lobak merah atau lebih elok 'baby carrot' untuk menghasilkan mata yang sihat dan terang




Ais Ketul

Tuamkan ais di bahagian bawah mata yang bengkak. Langkah ini baik untuk mengurangkan bengkak di bawah mata selain menyegarkan mata yang penat


Kapas dan Penyegar Kulit

Basahkan kapas dengan penyegar kulit wajah dan lekapkan di mata. Lakukan setiap malam agar mata sentiasa segar selepas bangun dari tidur.





selamat mencuba..



All about Personal, Lifestyle, Beauty, Health and Parenting Blogger.
Product review, advertorial, 

contact:
Email: cikazizahmisi88@gmail.com

14 insan comel komen

Write insan comel komen
7/04/2011 5:05 PM delete

dlu rajin guna timun tp skg...

Reply
avatar
Kak Sal
AUTHOR
7/04/2011 5:09 PM delete

tq dear..ni mlm akak nak cuba letak teh tu...timun x tau ade ke tak dlm esbox..

Reply
avatar
Fathiah Hamim
AUTHOR
7/04/2011 5:16 PM delete

ooo semua pun tak pernah buat. sebab, MALAS. hehee

Reply
avatar
7/04/2011 5:34 PM delete

bagaimana caranya nak menjaga mata hati yaa?? harap ada entri akan menyusul disebabkan soalan ini.. hehehee.. jenuhh laa cik jijjah nak wat research,, hahahahaa

Reply
avatar
Terbelog
AUTHOR
7/04/2011 6:42 PM delete

guna teh pun boleh ye
yelah..
teh tumbuh-tumbuhan jugakkan :0

Reply
avatar
Khairil
AUTHOR
7/04/2011 6:59 PM delete

dulu selalu cuci mata di shopping kompleks..sekarang dah insaf dah...huhu

Reply
avatar
Siti Arfah
AUTHOR
7/04/2011 10:00 PM delete

Tq utk tips ni. :)

Reply
avatar
Aku Afzal
AUTHOR
7/04/2011 11:09 PM delete

untuk menjimatkan..nsi lemak yang ditapau,boleh digunakan timunnya untuk diletak pada mata.mungkin agak pedih sedikit akibat tempias sambal tapi tak mengapa..kesannya sebentar saja. weEEeeEeE ~

Reply
avatar
Nurul Solehah
AUTHOR
7/05/2011 12:55 AM delete

untuk yg bermata empat macam saya ni macam mana pula ?? hehe =)

Reply
avatar
alif haris
AUTHOR
7/05/2011 1:45 AM delete

sy nk jugak mata yg cantik ^^ hehe :D

Reply
avatar
7/05/2011 7:54 AM delete

Eza penah try yg last jer.. haha...sbb tu mata x cntek, x jaga betul2 :P

Reply
avatar
Xerra Sham
AUTHOR
11/02/2012 10:35 PM delete

agak2 nye knape mata saya slalu nmpak bintik2 hitam??

Reply
avatar
Xerra Sham
AUTHOR
11/02/2012 10:36 PM delete

knape ye mata saya ni asyik nmpak bintik2 htam??bintik2 hitam tu seakan mengekori pgrakan mata saya...tlong.......:(

Reply
avatar
azizah :)
AUTHOR
11/03/2012 7:48 PM delete

@Xerra Sham bintik3 hitam mengekori? jijah kurang pasti lah..pelik... nanti jijah cari penyelesaiannya...

Reply
avatar


Please leave your comments ladies and gentleman.Thank you so much for reading!