Makan Durian Ketika Hamil

10:00:00 AM 20 Comments A+ a-


Hmm.. Teringat masa mengandungkan hakimi dulu. Ramai orang berpesan, jangan makan durian ketika mengandung! Jangan makan.. Jangan makan.. Jangan makan!!!! Durian tu panas!

Mungkin ibu ibu pun pernah dengar kan larangan? Ke tak pernah? 

Setakat hari ni, masih tak terdapat mana-mana kajian saintifik yang membuktikan durian membahayakan kesihatan wanita mengandung.. Tapi haruslah ingat, kandungan gula dan karbohidrat adalah tinggi dalam buah durian.. Kira kira 60 kalori terdapat pada 2 ulas durian yang bersaiz sederhana. Jadi, kepada sesiapa yang mempunyai diabetis atau darah tinggi semasa hamil, amatlah digalakkan supaya mengurangkan pengambilan durian.. 

Kesimpulannya bak kata Dr Zubaidi makan dua ulas sehari dan berhati-hati jika ada kesan tak elok segera berjumpa doktor.

yang pasti..pastikan minum air suam banyak2 untuk meneutralkan kepanasan dalam badan  balik..





p/s; sekarang musim durian..terliurrr nampak isi raja buah ni..sedapp!!
tapi harus di ingat dua ulas je sehari..





All about Personal, Lifestyle, Beauty, Health and Parenting Blogger.
Product review, advertorial, 

contact:
Email: cikazizahmisi88@gmail.com

20 insan comel komen

Write insan comel komen
saye niza
AUTHOR
7/01/2015 10:19 AM delete

teringin nak durian wpon tak pregnenn huhu. tak sempat lg nak makannnn. T_T

Reply
avatar
atiqah mutaza
AUTHOR
7/01/2015 10:21 AM delete

iqa memang teringin sangat2 nak maka durian. kebetulan dapat durian pd usia kandungan sekarang 8 bulan. jadi memang tak bernai nak makan sangat. setakat seulas... kot seminggu lepas tu ambik seulas lagi. tapi mintak jugak mak buatkan kuah duria@pengat durian@serawa durian br berani makan sebab atleast tak lah bagi effect panas tu kan

Reply
avatar
mOoN IzzaN
AUTHOR
7/01/2015 11:18 AM delete

haaaaa.. last few days makan 4 ulas durian.. huhu

Reply
avatar
Iza Fiza
AUTHOR
7/01/2015 11:27 AM delete

hehe..kita selalu je nampak orang jual tepi jalan ni..yg dah siap terkopek nampak isi lagi lah.tp setakat ni takde rasa teringin nak makan pon lagi.hehe.takut jugak nak makan..tapi kalau dah teringin makan je la sikit kan.anggap la baby yg nak merasa.hehehehe..

Reply
avatar
7/01/2015 12:39 PM delete

2 ulas mn cukup jijah...plg krg 3 biji hahahaha

Reply
avatar
lia ummiirfan
AUTHOR
7/01/2015 1:39 PM delete

betul tu.. tapi kalo takde masalah diabetes boleh je belasah.. hihi..

Reply
avatar
QasehnyaRania
AUTHOR
7/01/2015 2:59 PM delete

blk kampung bru ni mmg kenduri durian
ayah ciksu dok mmbli
pastu p bbuka umh mak sedara, pon ada. dibelinya seguni kecik rm20. isi cntik manis
tp ciksu x mkn pon huhuhu
bf rania.musim pnas pulak.durian pon panas. dah la puasa. tak berani

Reply
avatar
Mrs Velentine
AUTHOR
7/01/2015 4:12 PM delete

kak MV mmg tak makan durian kalau pregnnt,,,ada yg marah haha

Reply
avatar
7/01/2015 5:20 PM delete

kalau xmengidam takpayh la makan..hehe

Reply
avatar
7/01/2015 5:23 PM delete

alhmdulillah setakat ni xde juga efek apa2 iqa

Reply
avatar
7/01/2015 5:24 PM delete

inshaaAllah takde apa2..tawakal jelah

Reply
avatar
7/01/2015 5:24 PM delete

3 biji?? wowww...panass tuu

Reply
avatar
7/01/2015 5:25 PM delete

kan kak...terliurr sedapp

Reply
avatar
7/01/2015 5:25 PM delete

yelah kan...tgh bf xleh makan..sian anak

Reply
avatar
7/01/2015 5:26 PM delete

bagusnya kak MV tahan nafsu durian..

Reply
avatar
nusha fasha
AUTHOR
7/01/2015 5:36 PM delete

Yui dok trngin doyan batu kurau ni.. hoho

Reply
avatar
eMMe
AUTHOR
7/02/2015 8:05 AM delete

Jijah pregnant ek? eh? akak penah tanye jijah ke? ke akak lupe ni...? ari tu akak makan durian, time berbuka la.. pas tu minum air banyak2 la.. kan nak kasi neutral kan panas tu... mane tahan dok tengok je durian tu kan.. heee~

Reply
avatar
7/02/2015 10:57 PM delete

jangan makan banyak² tau jijah.

Reply
avatar
ros_reeza
AUTHOR
7/03/2015 6:21 AM delete

Jijah makan ke duriang sekarang ni?

Reply
avatar


Please leave your comments ladies and gentleman.Thank you so much for reading!