Punca Sakit Belakang

2:10:00 PM 9 Comments A+ a-


hai kalian..

pernah tak kalian rasa pinggang kalian rasa sakit sangat. lebih-lebih lagi kalau menhadap laptop lama-lama gara-gara nak blogging punya pasal. bahaha ^^ banyak sebab telah di ketahui punca bagaimana boleh terjadinya sakit belakang.

punca sakit belakangnya apabila  :

Postur badan yang tidak betulSakit belakang boleh terjadi jika kalian sentiasa berjalan, duduk atau berdiri seperti orang malas.Tabiat  ini akan menyebabkan otot tegang, kaku, sakit belakang, sakit leher dan kelesuan.

Kurang senamanOtot yang menyokong tulang belakang perlu dilatih dengan senaman dan regangan agar kekuatan otot itu dapat dikekalkan.

StresStres boleh menyebabkan otot belakang menegang dan hilang keseimbangan badan. Ini boleh mencederakan belakang kalian.

Kegemukan Perut yang besar atau buncit akan memberi beban kepada tulang belakang dan menegangkan abdomen kalian.

Tersalah urat belakangIni boleh terjadi sekiranya kalian membuat sesuatu dengan cara dan postur yang salah. Kalian boleh menegangkan atau mengoyak bahagian belakang dengan hanya membongkok, mencapai/mendongak untuk mengambil sesuatu dan mengangkat barang dengan cara yang salah.

Piring ruas tulang belakang tergelincirKadangkala piring/ cakera ruas tulang belakang tergelincir daripada kedudukan asalnya dan akan menekan saraf dibelakang. Ini menyebabkan kesakitan, lemah dan kebas-kebas di kaki. Jadi kalian dinasihatkan agar mendapatkan rawatan doktor dengan segera.


sumber: pak ngah




All about Personal, Lifestyle, Beauty, Health and Parenting Blogger.
Product review, advertorial, 

contact:
Email: cikazizahmisi88@gmail.com

9 insan comel komen

Write insan comel komen
5/31/2011 2:16 PM delete

selalu gak sakit belakang,adeh..

Reply
avatar
Cik Azizah
AUTHOR
5/31/2011 2:17 PM delete

segeant keroro~ sakit wooo...rasa macam nak patah..grr!

Reply
avatar
diana
AUTHOR
5/31/2011 2:28 PM delete

sejak besalin selalu sakit belakang..
masa anak dara dulu tak pulak..

Reply
avatar
5/31/2011 2:44 PM delete

rara pon kerap sakit blakng gak.

Reply
avatar
Cute MuM
AUTHOR
5/31/2011 2:54 PM delete

selalu sakit belakang kat ofis.. mungkin kerja duduk jer kot..

Reply
avatar
Cik Azizah
AUTHOR
5/31/2011 3:18 PM delete

diana~ kalau mengandung mmg selalu skt blkang kak..sbb tulung punggung kita mmbesar untuk melahirkan...hee


rara~ rara rajin bekerja ni...ngee~~


cutemum~ haah keje duduk mhadap lappy mmg sakit pinggang belakang di buatnya..

Reply
avatar
HonEyBuNNy
AUTHOR
5/31/2011 3:35 PM delete

alhamdulillah...

ila kurang alami sakit2 belakang...tapi nice info....

Reply
avatar
Khairil
AUTHOR
6/01/2011 12:12 AM delete

pernah juga sakit belakang mungkin sebab dulu kerap terguling jatuh motor kut...mai dahh berumur ni baru ada kesan dia...

Reply
avatar
Cik Azizah
AUTHOR
6/01/2011 12:30 AM delete

honeybunny~ bagus lah..amalkan selalu k


khairil~ mmg pon kalau dulu accident ke..mmg dah berumur baru nmpk kesannya..

Reply
avatar


Please leave your comments ladies and gentleman.Thank you so much for reading!