Thursday, May 17, 2012

Melalui Ujian Tanda Allah Sayang Kita



TAHUKAH KITA? 
Ketika Allah rindu pada hambanya,
Allah akan mengirimkan sebuah hadiah istimewa melalui malaikat Jibril yang isinya adalah ujian…


Dalam hadis qudsi Allah berfirman:..

“Pergilah pada hambaku lalu timpakanlah berbagai ujian padanya kerana Aku ingin mendengar rintihannya.”
(HR. Thabrani dari Abu Umamah)

Abu Said dan Abu Hurairah r.a. meriwayatkan bahwa Nabi Muhammad Rasulullah Shallahu 'alaihi wassalam bersabda:..

“Seorang muslim yang ditimpa penderitaan, kegundahan, kesedihan, kesakitan, gangguan dan kerisauan, bahkan hanya terkena duri sekalipun, semuanya itu merupakan kafarat (penebus) dari dosa-dosanya.”
(H.R. Bukhari dan Muslim)




InsyaAllah :)


16 comments:

  1. btol tu jijah.. kt aje kdg2 sedar ngn tidak..kdg2 kita mngeluh padahal ada yg ALLAH nak tnjukkan..

    ReplyDelete
  2. indahnye sabar itu..;)

    zizah..keychain tu semua org bg..akak paling jauh pergi pon vietnam aje..huhu..tu pon rezeki tersepak..hihi

    ReplyDelete
  3. bile ditimpa ujian tu kite kane bersyukur gak sebab ALLAH ingtkan kite. Sabar tu memang penting kan..:)

    ReplyDelete
  4. orang yang bersabar tidak akan pernah rugi..Insya Allah :)

    ReplyDelete
  5. ALLAH tu dah aturkan sumany cntik utk hmba2nya..so,kite kne la bersyukur..betul ujian tu tanda allah sygkan kite :)

    ReplyDelete
  6. Ujian mengajar kita erti kehidupan.^__^

    ReplyDelete
  7. InsyaAllah moga kita sabar dgn ujian yang Allah turunkan yer ^_____^

    ReplyDelete
  8. betul tu kak jijah. Allah tak akan menduga hambanya selain daripada kemampuan hambanya itu ;') sedih tetiba.....

    ReplyDelete
  9. @fiQ'Ra yup betul tu.. bersabar lah..semua ni ada hikmah :)

    ReplyDelete
  10. Teringt saat ketika keguguran..rasa xkuat sgt utk hadapi semua yg blakusaat itu.Kekuatan ketika itu hnya pasa suami.. lama juga nk mbiasakan diri utk terima dugaan ALLAH itu.Alhamdulillah atas nasiht,kata semgt dri kawan2 dn sntiasa bsangka baik dgn aturan ALLAH..dpt juga harungi semua itu.

    ReplyDelete
  11. @Faisal Diana sesungguhnya Allah lebih mengetahuinya yunk.. tu tanda Dia sayangkan kita :)

    ReplyDelete
  12. Alhamdulillah yunk...
    15hb ne bru abes pantang keguguran..
    yunk..
    moga pasni rezeki kita utk menimang cahaya mata ye syg :)

    ReplyDelete
  13. @Faisal Diana takziah yer syg..InsyaAllah diana lepas gugur pasti ada rezeki.. n jijah pulak tak pasti bila...huhuhu tp takpe Allah itu hebat!

    ReplyDelete
  14. xpe Jijah... jalan yg ALLAH telah tetapkan utk kita adalah yg tbaik kan.Sabar ye Jijah..pasti ada rzeki suatu hari nnti. Kita hnya mampu berusaha dan terus bdoa.. semua kuasa tletak pada Dia Yang Maha Esa..
    esk diana dh abes pantang, hope lepas ne ada lgi la rezeki utk mgndung :)

    ReplyDelete
  15. @Faisal Diana InsyaAllah diana.. pasti ada rezeki buat diana nanti :)

    ReplyDelete


Please leave your comments ladies and gentleman.Thank you so much for reading!