Thursday, May 17, 2012

Muzium Kapal Selam Pertama Negara


Destinasi terakhir selepas Muzium Samudera, Muzium TLDM ialah Muzium Kapal Selam.

Muzium Kapal Selam pertama negara ni terletak di Dataran 1Malaysia Klebang,Melaka.
Kapal selam SMD Ouessant jenis Agosta 70, milik Tentera Laut Diraja Malaysia (TLDM) ini diserahkan kepada Kerajaan Negeri Melaka untuk dijadikan satu lagi mercu perlancongan di negeri ini. 


Kapal selam ni sepanjang 67.57 meter, tinggi 11.75 meter dan lebar 6.5 meter itu adalah buatan Perancis yang dibina pada tahun 1979. 



suami jijah tersangat excited melihat kapal selam ni..

Sesiapa sahaja akan teruja melihat kapal itu kerana ketinggiannya menyamai sebuah bangunan kedai tiga tingkat tau dengan seberat lebih 1000 tan!


Dengan adanya Muzium Kapal selam SMD Ouessant jenis Agosta 70 milik Tentera Laut Diraja Malaysia (TLDM) ini kita seharusnya berbangga kerana bukan semua negara ada muzium macam ni.

Bukan senang kita nak lihat, sentuh kapal selam depan mata dan dengan maklumat yang di pamerkan di muzium ni kita boleh mengetahui kepayahan anggota TLDM menjalankan tugas di dalam kapal selam ni.




jangan lupa jika ke Melaka haruslah singgah di Muzium Kapal Selam ni :)



14 comments:

  1. wahh..beshnya.. mnarik la jijah..

    ReplyDelete
  2. de tgk dlm majalah 3 bagaimana kapal selam nie di bawa dr luar negara ke melaka...sungguh rumit kerjanyer...

    ReplyDelete
  3. bestnya.. akak mcm tingin gak nak gi.. tp jauh.. hihii

    ReplyDelete
  4. wah,bestnya...nanti nak ajak buah hati pi sana lepas kahwin lah...teruja nak tengok kapal2 yg besar2 tu...hehehehe

    ReplyDelete
  5. @Tentang Kita sgt2 rumit.. nak angkut lagi dari laut untuk letak ke tenpatnya memakan masa..

    ReplyDelete
  6. @IntaNBerliaN InsyaAllah suatu hari nanti tu kak :)

    ReplyDelete
  7. @imantizz_truper hehe ajak tau... kenali sejarah :)

    ReplyDelete
  8. kak jijah, boleh masuk tak kat dalam tu? tak pernah pergi situ.. rasa excited nak g jugak ;)

    ReplyDelete
  9. @fiQ'Ra dalam tu tak leh masuk la yang.. suami akak cakap patutnya boleh.. tapi ada rahsia negara..hehe

    ReplyDelete
  10. huhu klu dkt kat melaka sekarang, harus pergi ni

    ReplyDelete
  11. takleh bergambar dalam kapal selam tu ke jijah?

    ReplyDelete
  12. @afzalsukasuki tak boleh la afzal.. dalam kapal selam tu ada rahsia negara :)

    ReplyDelete


Please leave your comments ladies and gentleman.Thank you so much for reading!