Menara Condong Teluk Intan

8:00:00 AM 13 Comments A+ a-


Buat pertama kalinya singgah berhenti di Menara Condong Teluk Intan semasa dalam perjalanan ke Tapah dan Bidor dari Manjung dan Lumut  hari tu..




Salah satu dari tarikan utama pelancong ke Teluk Intan ialah Menara Condong Teluk Intan. Menara ini telah dibina oleh arkitek cina En. Leong Choon Cheong dan berfungsi sebagai tangki simpanan air untuk bekalan penduduk sekitar disamping berfungsi sebagai jam.

Tapi masa ini menara ini tidak lagi berfungsi sebagai tangki simpanan air namun jam tersebut masih lagi berfungsi dan akan berbunyi setiap 15 minit. 

Faktor yang menyebabkan Menara Condong Teluk Intan ini condong adalah kerana ianya didirikan di atas struktur tanah yang lembut disamping itu terdapat bebanan tangki yang menakung air yang telah menyebabkannya condong sedikit ke arah barat laut.


sayang tak sempat nak bergambar dalam menara ni.. huu~
selain Menara Condong apa lagi menarik di Teluk Intan ye?? orang perak meh kabor sikit..hehehe






All about Personal, Lifestyle, Beauty, Health and Parenting Blogger.
Product review, advertorial, 

contact:
Email: cikazizahmisi88@gmail.com

13 insan comel komen

Write insan comel komen
nur anis
AUTHOR
5/06/2015 9:00 AM delete

lama tak jejak kaki ke teluk intan...

Reply
avatar
Fiqah Feeona
AUTHOR
5/06/2015 9:01 AM delete

Saya kalau balik kampung husband mesti singgah..

Reply
avatar
Nieyl
AUTHOR
5/06/2015 10:17 AM delete

Singgah pagi :)

Reply
avatar
Mizz ErMa
AUTHOR
5/06/2015 12:33 PM delete

xperasan pulak tang mana condongnya..nampak mcm tegak aje menara tu..hihi

Reply
avatar
Hamelia Hamid
AUTHOR
5/06/2015 4:10 PM delete

oo baru tau rupanya fungsi dia simpan air jugak.. :)

Reply
avatar
Eka Tikah
AUTHOR
5/06/2015 8:09 PM delete

bilalah agaknya kite nak sampai kat sane. hehe

Reply
avatar
5/06/2015 10:29 PM delete

pergi teluk intan wajib amek gambar kat sini kan..pernah pergi masa kecik dulu cuma takde gambar pulak.huhu

Reply
avatar
CaHaYaHaTi
AUTHOR
5/07/2015 8:12 AM delete

kampung saya... rindunyaaa

Reply
avatar
eima
AUTHOR
5/07/2015 8:55 AM delete

TAK PENAH SAMPAI TP MENASIK .. CAM MENARA PISA KAN ....

Reply
avatar
5/07/2015 8:24 PM delete

Awat x msk ke dlm n bergmbr? Syg da smpi tp x msk...beli x bisku kt kedai sblh menara tu?

Reply
avatar
5/08/2015 2:21 PM delete

@Khai♥Rin : aniestak sempat..masa tu nak p cameron terus

Reply
avatar
QasehnyaRania
AUTHOR
5/08/2015 8:23 PM delete

xpnh singgah lg
nti pergi kola kngsar pula
blh p muzium diraja kuala kangsar

Reply
avatar
ros_reeza
AUTHOR
5/11/2015 2:18 PM delete

tak pernah sampai lagi ni..

Reply
avatar


Please leave your comments ladies and gentleman.Thank you so much for reading!