Intipati Bajet 2015

6:14:00 PM 10 Comments A+ a-


“BAJET 2015 : EKONOMI KEPERLUAN RAKYAT”




Antara Intipati yang dapat dalam Bajet 2015:


*Petrol, Diesel & LPG tidak dikenakan GST

* Golongan berkeluarga berpendapatan RM4,000 dan ke bawah sebulan tidak dikenakan cukai pendapatan

* Rebat bayaran balik PTPTN sebanyak 10% diteruskan. Bayaran penuh rebat 20%

* Program Bantuan Persekolahan sebanyak RM100 setiap pelajar sekolah rendah dan menengah mulai Januari 2015

* Program Baucar Buku 1Malaysia sebanyak RM250 bagi tujuan pembelian buku-buku rujukan dan peralatan pengajian

* BR1M akan dinaikkan daripada RM650 kepada RM950 dibayar 3 kali pada Januari (RM300) & Mei (RM300) & September (RM350) 2015

* BR1M isi rumah berpendapatan bulanan RM3,000-RM4,000 dinaikkan daripada RM450 kepada RM750 dibayar Januari, Mei & September 2015

* BR1M golongan bujang berusia atas 21 tahun berpendapatan tidak lebih RM2,000 dinaikkan RM50 kepada RM350 dibayar awal tahun depan

* Kakitangan awam akan mendapat bonus setengah bulan atau minimum RM500 manakala pesara kerajaan RM250 akan dibayar pada Januari 2015

* Skim Perumahan Belia 20,000 unit rumah (RM500,000 maksimum). Belia berkahwin 25-40 tahun dengan RM10,000 maksimum pendapatan isi rumah serta maksimum pembiayaan 35 tahun diberikan 10% jaminan pinjamam oleh kerajaan. kerajaan akan sediakan bantuan RM200 sebulan kepada peminjam untuk dua tahun pertama untuk mengurangkan beban bayaran ansuran.


*nota kaki: bersyukur la dengan apa yang ada walaupun ramai rakyat tak berpuas hati.. emm*




All about Personal, Lifestyle, Beauty, Health and Parenting Blogger.
Product review, advertorial, 

contact:
Email: cikazizahmisi88@gmail.com

10 insan comel komen

Write insan comel komen
Miz Eija
AUTHOR
10/11/2014 7:13 PM delete

Salam perkenalan sis azizah :) saya tak hepi pun dengan budget 2015.. huhu.. sebab sy pkeja swasta gji ciput haha.. Alhamdulillah masih aman...

Reply
avatar
nini
AUTHOR
10/11/2014 7:46 PM delete

erm jugak....

Reply
avatar
Sya Nadia
AUTHOR
10/11/2014 10:12 PM delete

Petrol, diesel xkena gst tu baguslah.. Lega dengar.. Terima kasih Ya Allah. Allah yg gerakkan hati pm utk buat begini. Alhamdulillah..

Reply
avatar
10/11/2014 11:55 PM delete

kita ikutkan je la kan..huhu

Reply
avatar
dilazfamily
AUTHOR
10/12/2014 8:29 AM delete

Alhamdulillah. Atas apa yang diberi

Reply
avatar
Jazz Lover
AUTHOR
10/12/2014 6:53 PM delete

Semoga segalanya memberi manfaat kepada rakyat

Reply
avatar
eamy milea
AUTHOR
10/12/2014 9:27 PM delete

yang brim tu sedih pulak huhu..

Reply
avatar
ros_reeza
AUTHOR
10/13/2014 4:06 PM delete

Jijah, Ros tak faham pasal perumahan tu. yang 200 tu, maksudnya macam mana tu.. nak kena cari info lagi ni

Reply
avatar
QasehnyaRania
AUTHOR
10/14/2014 11:27 PM delete

betul tu.xlist ada juga kan.
ciksu tumpang senyum je la..

Reply
avatar
Mimi Azirah
AUTHOR
10/29/2014 11:10 AM delete

Betul tuh...bersyukur jugak tp brim tuh patuy dihapuskan

Reply
avatar


Please leave your comments ladies and gentleman.Thank you so much for reading!