Petua Untuk Menghentikan Anak Menghisap Ibu Jari

3:00:00 PM 8 Comments A+ a-


hai kalian...

daku nak berkongsi petua/info/tips lagi. bagaimana nak menghentikan anak kalian dari menghisap ibu jari. yelah kadang-kadang bukan bersih pon kan tangan anak kalian tu. kang banyak penyakit yang dapat.


baiklah petuanya :


  1. Balut ibu jari.
  2. Sapukan bahan yang rasanya tidak disukai oleh kanak-kanak seperti kuinin atau lada sulah pada ibu jari.
  3. Beri pujian, ganjaran dan perhatian apabila anak kalian tidak menghisap ibu jari.
  4. Pastikan anak kalian sibuk dengan aktiviti seperti menyanyi dan bermain muzik supaya lupa untuk menghisap jari.
  5. Libatkan anak kalian dengan aktiviti yang melibatkan pergerakan tangan. contoh: alat permainan
  6. Dapatkan khidmat nasihat pakar sekiranya tabiat ini berterusan sehingga gigi kacip kekal tumbuh (berumur 7-8 tahun).




sekian ^^


All about Personal, Lifestyle, Beauty, Health and Parenting Blogger.
Product review, advertorial, 

contact:
Email: cikazizahmisi88@gmail.com

8 insan comel komen

Write insan comel komen
syaimz
AUTHOR
6/09/2011 1:56 PM delete

hmm...rasa macam nak isap jari tangan orang lain.hahahahahaha

Reply
avatar
6/09/2011 1:58 PM delete

Anak buah sy suke isap jari..

info ne sgt bermanfaat

Reply
avatar
diana
AUTHOR
6/09/2011 3:21 PM delete

maisara masa kecik2 dulu tak isap jari.dah tua2 ni baru nak isap jari..
tu pun pasal nak tunjuk protes sebab ibu dia tak mau buat susu dalam botol..

Reply
avatar
6/09/2011 5:49 PM delete

Alhamdulillah anak2 akak tak hisap jari.. tapi mak mertua kata sapu bawang putih...kat jari kalau budak2 suka sangat nak isap.............

Reply
avatar
Ini Kisah Tia
AUTHOR
6/09/2011 6:30 PM delete

hehe . adik Tia baru umo 5 bulan .. kadang2 aje dia ngisap jari tu ..

Bila Azan Berkumandang - AWAS!

Reply
avatar
aSiMiRa.aSiM
AUTHOR
6/09/2011 8:25 PM delete

hehe..rahsie antare kita tau..adik saya jah 6 da pun tido isap jari..mantap x..?hahaha..

Reply
avatar
Khairil
AUTHOR
6/09/2011 8:41 PM delete

kadang2 nampak comel bila baby hisap jari...tapi kalau sudah besar umur 2 atau 3 tahun tak bagus sebab tangan diorang pegang macam2 benda...

Reply
avatar
6/12/2011 11:33 PM delete

tips untuk masa hadapan. hiksss... InsyaAllah tahun depan. doa2kan dni dear ^__^

Reply
avatar


Please leave your comments ladies and gentleman.Thank you so much for reading!