Monday, October 17, 2011

Mandi Songsang Untuk Awet Muda


Mandi Songsang Untuk Awet Muda


Assalamualaikum :)


Lazimnya orang akan mandi dengan menjiruskan air bermula pada bahagian kepala bukan. Cara mandi begini sebenarnya akan memberikan kesan yang negatif pada kesihatan diri dan sistem saraf pendarahan otak akan mengecut kerana siraman air tersebut. Ini akan membuatkan sistem otak akan terjejas. Cara mandi biasa akan menyebabkan sistem pertahanan badan akan menjadi lemah. 






Mandi songsang adalah amalan membasahkan tubuh badan bermula dari kaki dan beransur-ansur membasahi bahagian atas badan kemudian diakhiri dengan kepala. (kecuali mandi hadas besar dimulakan dari siraman di kepala)



Kebaikan dan Kelebihan Mandi Sonsang


1) Anda akan awet muda dan sentiasa kelihatan segar.
2) Bahagian otak anda akan menjadi bertambah baik untuk berfungsi, kerana mandi sonsang akan mengembangkan salur darah otak.
3) Sistem pertahanan badan anda bertambah baik fungsinya untuk tahap kesihatan yang maksima.
4) Anda boleh kurangkan stress.
5) Anda boleh meninggikan daya ingatan anda.
6) Mengelakkan atau mengurangkan sakit kepala.
7) Jiwa anda akan sentiasa bersemangat.
8) Menguatkan gusi dan gigi anda.
9)Dapat mengeluarkan angin panas dalam badan 


Selamat Mencuba InsyaAllah mujarab :)


24 comments:

  1. yui mandi dari kaki dlu..kecuali mndi wajib..hehe..

    ReplyDelete
  2. a ah betul tu kena mulakan dari kaki dulu :)

    ReplyDelete
  3. okay cik misi..fiza nak cube mandi camni ptg nanti..maceh ya..cambest je ^_^

    ReplyDelete
  4. owh mcm ni pun boleh jd awet muda ke..hehee..nice post jiejah..
    nnt leh x jiejah cr kan tips nk umur muda heheee ^_^

    ReplyDelete
  5. eza dah selalu amal, dari zaman sekolah menengah lagi..Lebih segar dan tak ngantok kat kelas..

    ReplyDelete
  6. tiap2 hari mandi camni, tapi kalau terlambat mmg mandi dari kepala lah hehehe nice sharing

    ReplyDelete
  7. akk pernah dgr dulu..tp masa akk dgr info pasal ni, org tu just kata mandi songsang elok diamalkan waktu pagi jer.. kiranya x kisah la mandi bila2 pun boleh kan amalkan mandi songsang ni (kecuali mandi wajib la kan)..

    ReplyDelete
  8. hihi..tips yang berguna...

    boleh la awet muda selaluuuu...hihi

    thankz cik jijah.. :)

    ReplyDelete
  9. waa...infO yg menarik nie...thnks 4 sharing...boley try nie...hee..^^

    ReplyDelete
  10. jaja mmg dr kecik mandi mula dr kaki.. xawet muda pom..ekeke

    ReplyDelete
  11. mmg selalu mandi start dari kaki dlu..:)

    ReplyDelete
  12. Info menarik, tp gambar kucing tu lagi menarik. hehe

    ReplyDelete
  13. Mulanya kite ingat mandi songsang ni kepala kat bawah kaki kat atas, rupanya tak. Agaknya otak kite yang dan songsang....kikkikkik...

    ReplyDelete
  14. saya mandi songsang mcmni kalau terjun kolam atau sungai...mesti terjun kaki dulu...

    ReplyDelete
  15. cik tikah mandi dri kaki sebab pagi2 sejuk. kalau mandikan kaki dulu, x sejuk sgt. hehe...

    ReplyDelete
  16. kalau rajin dan banyak masa jijah mandi guna kaki dulu tapi kalau kelam kabut alamatnya mandi kepala siram habis lah..hehe

    ReplyDelete
  17. nice tips :)

    thanx for sharing :)

    ReplyDelete
  18. betul. cikgu penah cakap dulu.

    ReplyDelete
  19. huhu..xpenah lagi dengar mandi songsang..kena jirus la ye xkan nak terbalik badan mandi..hehehe

    ReplyDelete
  20. ala wanie. air tu jirus dari kaki dulu pastu naik ke lutut naik ke badan last sekali basahkan kepala. tu dikatakan mandi songsang :)

    ReplyDelete
  21. setuju.dulu mas selalu mgrain,bila amalkan macam ni..allhamdullilah jarang kene.

    ReplyDelete


Please leave your comments ladies and gentleman.Thank you so much for reading!