Hakimi Chicken Pox

Dugaan belajar.. First time Anak kena chicken pox. Dan ko susah cuti..Allahu..rasa diri Tak berguna🔫 😢 11 april Day 1 Asaln...


Dugaan belajar.. First time Anak kena chicken pox. Dan ko susah cuti..Allahu..rasa diri Tak berguna🔫 😢


11 april Day 1

Asalnya hakimi main kat taman permainan. Balik rumah dia mengadu kat ayah (atok) rasa panas nak demam. Tak lama lepas tu keluar bintik merah cacar air. Ayah beli air kelapa bagi hakimi minum dan sapu bedak sejuk.

Daku balik Weekand lalu daku bawa hakimi pergi klinik. Alhamdulillah cacar air dah kering tapi still kena isolate takut berjangkit dengan adik beradik lain. tu yg susah..😧

Berjangkit melalui udara bersin..batuk mahupun titisan air liur.. **Varicella-Zoster. Virus ini akan masuk ke dalam saluran pernafasan dan membiak pada saluran pernafasan bahagian atas terdahulu iaitu yang melibatkan hidung dan tekak.

Selepas itu, virus akan merebak ke kalenjar limfa diikuti kebahagian hati dan limpa. Kemudian, barulah darah yang mempunyai virus tersebut disebarkan ke bahagian lain terutamanya bahagian kulit yang menyebabkan terhasilnya ruam cacar air.

Bahayanya adalah Virus yang merebak ke bahagian otak boleh menyebabkan jangkitan dan keradangan otak(encephalitis).. Allah minta di jauhkan.. Amin.. **


14 april Day 4

Alhamdulillah hari ni hari ke 6 takde cacar baru yang keluar. Dah kering sepenuhnya. Alhamdulillah setakat ni tak berjangkit kat zahwa dan haadziq..

InshaaAllah esok hakimi boleh pergi sekolah macam biasa.


Terima kasih ayah n mak uruskan 3 beradik tu sepanjang ketiadaan daku di sana. Dugaan mama belajar.  Semoga mama terus kuat untuk belajar. Amin..



You Might Also Like

0 insan comel komen


Please leave your comments ladies and gentleman.Thank you so much for reading!