Berdengkur Masa Tidur...

11:00:00 PM 4 Comments A+ a-



Tak suka bunyi bising masa tidur gara-gara teman sebelah? Bunyi berdengkur yang bermacam-macam bunyi..bising.. bingit.. menyirap je kan...
ha jom ketahuilah apakah itu berdengkur dan pencegahannya..

Apa itu berdengkur?
Berdengkur adalah bunyi bising semasa bernafas, apabila sebahagian daripada saluran pernafasan atas seseorang tersumbat. Ia berlaku apabila terdapat sekatan pada aliran udara di dalam saluran pernafasan di bahagian belakang mulut dan hidung seseorang. Bunyi itu dikeluarkan apabila tisu di bahagian atas saluran pernafasan bergesel dan bergetar di antara satu sama lain. Berdengkur bertambah kerap mengikut umur dan biasanya tidak membahayakan.

Sebab-sebab berdengkur
Lemah otot-otot pada lidah, lelangit lembut dan tekak. Apabila otot tidak tegang akibat arak atau ubatan yang menyebabkan otot lemah, lidah akan tertolak ke belakang, menutupi aliran udara atau otot tekak tertarik masuk ke dalam tekak dan menyekat salur pernafasan atas. Juga berlaku semasa waktu tidur yang nyenyak. Tisu tekak yang besar dan tebal. Kanak-kanak yang mempunyai tonsil dan tisu adenoid yang membengkak selalunya berdengkur. Orang yang berlebihan berat badan dan mempunyai leher yang pendek dan besar.

Lelangit lembut dan uvula (anak tekak) yang panjang. Uvula yang panjang akan mengecilkan rongga pembukaan dari hidung ke tekak. Getaran yang berlebihan dari tisu ini akan mengakibatkan dengkuran. Saluran pernafasan tersekat. Hidung yang tersumbat dan sukar bernafas menyebabkan individu lebih kerap menyedut udara untuk bernafas. Ini mengakibatkan ruang vakum yang berlebihan di dalam tekak, dan mengakibatkan tisu tekak yang lembut tertarik ke dalam dan mengakibatkan dengkuran. Antara sebab lain adalah batang hidung yang bengkok, polip dan jangkitan sinus.

Komplikasi
Berdengkur, boleh juga mendatangkan masalah tidur yang serius yang dipanggil 'sleep apnea' iaitu apabila seseorang itu berhenti bernafas lebih dari 10 saat buat seketika sewaktu tidur.'Sleep apnea' boleh membahayakan diri dan memerlukan rawatan selanjutnya.

RAWATAN
Bolehkah dengkuran yang kuat disembuhkan?

Mendengkur yang teruk ialah mereka yang berdengkur pada mana-mana kedudukan atau mengganggu orang lain, sepatutnya mencari khidmat nasihat perubatan bagi memastikan keadaan itu bukanlah masalah 'sleep apnea'. Pakar Telinga, Hidung dan Tekak akan memeriksa hidung, mulut, tekak, lelangit dan leher mendengkur. Kajian semasa tidur yang dilakukan di dalam 'makmal tidur' perlu bagi mengenal pasti tahap keseriusan dengkuran dan kesan kesihatan ke atas mendengkur tersebut.

Rawatan untuk dengkur
Rawatan adalah bergantung kepada diagnosis yang dibuat. Pemeriksaan akan menunjukkan dengkur adalah disebabkan oleh alahan hidung, jangkitan, kecacatan atau masalah tonsil dan "adenoid".Rawatan diberi mengikut sebab-sebab yang dikenal pasti.

PENCEGAHAN
Petua untuk mengurangkan dengkuran:
  • Kurangkan berat badan jika kalian mengalami masalah berat badan berlebihan
  • Kurangkan pengambilan arak atau ubatan yang mempunyai kesan mengantuk pada waktu tidur
  • Cegah pengambilan tranquilizer, pil tidur dan antihistamina sebelum tidur
  • Elak pengambilan arak sekurang-kurangnya 4 jam dan mengambil makanan berat atau ringan dalam tempoh 3 jam, sebelum berehat
  • Amalkan tidur pada waktu yang tetap setiap hari
  • Utamakan posisi tidur mengiring daripada posisi terlentang
  • Tinggikan kepala katil kalian lebih kurang 4 inci ke atas supaya posisi kepala lebih tinggi dan lidah tidak tertolak ke belakang 



Pesta Air Malaysia Port Dickson 2011

10:09:00 PM 8 Comments A+ a-

hai kalian...

Jom pergi Pesta Air Malaysia Di Port Dickson mulai esok 29 April-2 Mei!!
kalau kalian pergi let me know. mane tahu kita boleh jumpa-jumpa kan..
wee~~

Pesta Air Malaysia Port Dickson 2011 Pada 29 April-2 Mei



PORT DICKSON – Tiga puluh acara disediakan untuk orang ramai sempena Pesta Air Malaysia Port Dickson 2011 yang akan berlangsung Jumaat ini hingga 2 Mei.
Pengerusi Jawatankuasa Bertindak Pelancongan, Perpaduan, Kebudayaan, Kesenian, Warisan dan Adat Istiadat Melayu negeri, Datuk Mohamad Razi Kail berkata pihaknya menawarkan hadiah wang tunai kira-kira RM70,000 untuk pemenang dalam pelbagai acara.
Bercakap kepada pemberita di sini Rabu beliau berkata, Konsert Pancaindera yang dibawa khas oleh akhbar Mingguan Malaysia bakal menjadi antara tarikan utama.
“Aktiviti menarik lain ialah Pesta Pancing Port Dickson 2 kategori (Sampan dan Pantai), Konsert artis popular bersama RTM Negeri, Sukaneka pantai dan pertandingan mewarna bersama keluarga.
“Selain itu, pengunjung dapat menyaksikan acara pertandingan sukan pantai antaranya Bolasepak Pantai Rembat Kosmo!, Tarik Tali, Bola Tampar dan Bola Jaring yang melibatkan 200 peserta,” katanya.
Katanya acara lain ialah Mini Zoo, Persembahan Kebudayaan, Perasmian Pesta, Raja dan Ratu Kanak-Kanak Pantai, Karaoke, Pertunjukkan Layang-Layang, Jet Ski, Paramotor, Inflatable Games, Badut, Pertandingan Makan Pizza, Makan KFC dan Goyang A&W bersama para penaja, Uji Bakat bersama RTM Negeri, dan Wellnes Fun And Run.
Beliau berkata, Pantai Cahaya Negeri dan Pantai Bagan Pinang menjadi tumpuan kaki pancing apabila pertandingan memancing menawarkan hadiah keseluruhan wang tunai lebih RM30,000.
“Saya yakin penganjuran kali ini mampu menyasarkan 100,000 orang pengunjung ekoran ketiadaan pesta air pada tahun lalu. Ini berikutan (cuti umum) 1 Mei jatuh pada hari Ahad, orang ramai mengambil kesempatan untuk bercuti bersama keluarga di pantai peranginan popular ini,” katanya.
Program itu dianjurkan Pejabat Pelancongan Malaysia Negeri Sembilan dengan kerjasama Kerajaan Negeri dan Majlis Perbandaran Port Dickson.

p/s : banyak aktiviti menarik tu.. sesiapa yang cuti..jom lah pergi Pee Dee.. yang kaki pancing boleh masuk pertandingan!! 
Jom kita beramai-ramai memeriahkan Pesta Air Malaysia di PD…banyak acara menarik yang disediakan..jangan lepaskan peluang..!!!
mane tahu kita boleh jumpa di sana..wee~~

Majlis Perkahwinan Diraja Putera William Dan Kate Middleton

10:37:00 PM 1 Comments A+ a-


Perkahwinan ini dikatakan mengulangi saat kemasyhuran pernikahan Putera Charles dan Puteri Diana pada 21 Jun 1981 dan ia tentunya dinanti-nantikan oleh seluruh masyarakat dunia.
Kematian Diana pada 31 Ogos 1997 selepas terlibat dalam satu kemalangan jalan raya dengan Dodi Al-Fayed meninggalkan kesan kepada keluarga Diraja itu dan seluruh rakyat Britain.
Maka, perkahwinan pewaris takhta Diraja itu pada hari ini dilihat mampu memulihkan semula kerinduan rakyat Britain yang selama ini bersedih dengan kematian Diana.
Jika Puteri Diana dikatakan berjiwa rakyat, penduduk Britain tentunya mengharapkan Kate akan menggantikan tempat wanita itu yang dilihat mempunyai ciri-ciri sedemikian.

jom kita layan gambar-gambar perkahwinan Putera William dan Kate Middleton ^_^

gambar perkahwinan royal wedding prince william kate middleton

gambar perkahwinan royal wedding prince william kate middleton

gambar perkahwinan royal wedding prince william kate middleton

gambar perkahwinan royal wedding prince william kate middleton

gambar perkahwinan royal wedding prince william kate middleton

gambar perkahwinan royal wedding prince william kate middleton

gambar perkahwinan royal wedding prince william kate middleton

gambar perkahwinan royal wedding prince william kate middleton

gambar perkahwinan royal wedding prince william kate middleton

Along Cham Kelam Kabut, Zila (AF4) Mengidam Rojak buah 1 Pagi

3:03:00 PM 3 Comments A+ a-

Along Cham
PETALING JAYA: Pelakon komedi Along Cham atau nama sebenarnya Muhammad Nizamudin Ahmad, 28, tidak dapat melupakan peristiwa pelik apabila isterinya, penyanyi Zila (AF4) yang mengandung dua bulan tiba-tiba mengidam rojak buah pada pukul 1 pagi.
Kata Along, permintaan Zila itu membuatkan dia menjadi kelam kabut demi menunaikan hasrat isterinya itu yang mengandung anak pertama hasil perkahwinan mereka.
"Sejak dua bulan hamil, saya tidak berdepan sebarang masalah besar dengan Zila. Cuma ada satu insiden yang saya tidak boleh lupa tentang permintaannya baru-baru ini.
"Ketika kami sedang berehat di rumah, secara tiba-tiba dia mengidam hendak makan rojak buah pada pukul 1 pagi.
"Apa lagi, kelam-kabut saya dibuatnya untuk mencari rojak di waktu itu. Saya terpaksa tanya pada kawan-kawan di merata tempat. Mujurlah, saya dapat juga rojak itu di kawasan Setapak, (Kuala Lumpur)" katanya.
Mengulas tentang keadaan isterinya sejak disahkan hamil, Along berkata: "Zila berada dalam keadaan yang baik. Cuma, apa yang saya nampak selera makannya bertambah. Saya cukup menitikberatkan aspek pemakanannya.
"Selain itu, dia juga semakin manja sejak mengandung. Apabila saya keluar bekerja, dia akan berhubung dengan saya sekerap mungkin, tapi saya senang dengan keadaan itu."
Along dan Zila Seeron pada hari perkahwinan mereka 23 Januari tahun lalu.
Sempat bercerita tentang perkembangan kerjayanya, Along mengakui rezekinya semakin murah selepas berkahwin.
Selain sibuk dengan penggambaran drama, filem dan program televisyen, hujung minggunya juga dipenuhi pelbagai pertunjukan pentas dan majlis makan malam.
"Sebelum ini, ada orang cakap, nama dan rezeki artis akan merudum selepas berkahwin tetapi lain pula ceritanya dengan kes saya.
"Alhamdulillah, rezeki saya semakin murah dan kerjaya kian berkembang sejak berumah tangga.
"Selain memenuhi persembahan pentas pada hujung minggu, saya juga sedang bersiap sedia untuk memulakan penggambaran filem Adnan Semp-it 2 pada awal Mei nanti," katanya.
Pasangan tersebut diijabkabulkan di Masjid Jamek Al-Amin, Felda Lui Selatan 1, Bandar Seri Jempol, Negeri Sembilan pada 23 Januari 2010.
sumber: mStar

Siaran Langsung Perkahwinan Putera William Di ntv7 Hari Ini

12:15:00 PM 1 Comments A+ a-


Putera William dan Kate Middleton
PETALING JAYA: Rakyat Malaysia berpeluang menyaksikan perkahwinan pewaris takhta Diraja Britain, Putera William dengan Kate Middleton apabila stesen televisyen ntv7 menyiarkan secara langsung acara itu, Jumaat (hari ini).
Upacara perkahwinan besar-besaran itu akan disiarkan selama lima jam bermula 3 petang sehingga 8.30 malam dengan laporan eksklusif oleh krew stesen televisyen itu yang berada di London.
ntv7 dalam satu kenyataannya berkata, pihaknya telah membuat persiapan terbaik bagi memastikan seluruh rakyat negara ini dapat menyaksikan upacara perkahwinan yang dinanti-nantikan itu.
“Krew ntv7 yang berada di British Academy akan mendapatkan gambaran jelas mengenai perkahwinan tersebut serta laporan daripada wartawan bertugas yang akan mengupas keadaan sekitar istana.
“Ia termasuk juga laporan mengenai keterujaan orang ramai khususnya mereka yang tinggal di kampung halaman Kate di Bucklebury,” kata kenyataan itu.
Lebih menarik lagi apabila ntv7 mendapat kerjasama daripada penyampai berita ternama BBC News iaitu Huw Edwards yang akan memberi ulasan menarik mengenai perkahwinan tersebut serta temu ramah eksklusif dengan temat rapat pasangan keluarga Diraja itu.
ntv7 itu akan menyiarkan perarakan perkahwinan dari mula sehinggalah berakhirnya acara berkenaan di Buckingham Palace.
Perkahwinan tersebut dikatakan mengulangi saat kemasyhuran pernikahan Putera Charles dan Puteri Diana pada 21 Jun 1981 dan ia tentunya dinanti-nantikan oleh seluruh masyarakat dunia.
Kematian Diana pada 31 Ogos 1997 selepas terlibat dalam satu kemalangan jalan raya dengan Dodi Al-Fayed meninggalkan kesan kepada keluarga Diraja itu dan seluruh rakyat Britain.
Maka, perkahwinan pewaris takhta Diraja itu pada Jumaat dilihat mampu memulihkan semula kerinduan rakyat Britain yang selama ini bersedih dengan kematian Diana.
Jika Puteri Diana dikatakan berjiwa rakyat, penduduk Britain tentunya mengharapkan Kate akan menggantikan tempat wanita itu yang dilihat mempunyai ciri-ciri sedemikian.
William dan Kate berkenalan kira-kira lapan tahun lalu ketika mereka sama-sama menuntut di University of St Andrews, Scotland.
Mereka kemudiannya bertunang pada 16 November tahun lalu selepas William melamar Kate sewaktu bercuti di Kenya.

Bayi Kembar Sazzy Falak l Iman Lilly & Tiara Rose selamat di lahirkan pembedahan

11:58:00 AM 2 Comments A+ a-


PETALING JAYA: Pelakon dan pengacara Sazzy Falak selamat melahirkan bayi kembar perempuan iaitu Iman Lilly dan Tiara Rose di Pusat Perubatan Prince Court, Kuala Lumpur, kira-kira pukul 8 pagi Khamis.
Suami Sazzy, Nazril Idrus yang dihubungi berkata, kedua-dua bayi tersebut dilahirkan secara pembedahan dengan berat yang sama iaitu dua kilogram.
Katanya, dia bersyukur setelah proses kelahiran dua bayi kembar sulungnya itu berjalan lancar walaupun impiannya untuk melihat Sazzy bersalin secara normal tidak kesampaian.
"Syukur alhamdulillah, saya gembira isteri dan dua anak kembar saya selamat.
"Ketika di dalam bilik bedah, saya rasa proses untuk kelahiran berlaku dengan begitu pantas. Mungkin kerana saya teruja dengan keadaan itu," ujarnya.
Dalam pada itu, apa yang lebih membahagiakan Nazril ialah kelahiran dua anak kembarnya itu jatuh pada hari lahirnya dan menganggap ia satu hadiah yang paling bermakna buat dirinya.
Sementara itu, ditanya pula mengenai keadaan Sazzy, kata Nazril isterinya begitu gembira dan sedikit letih selepas melalui proses pembedahan.
Sazzy dan dua anak kembanya akan keluar wad pada Ahad ini dan bakal mengadakan kenduri doa selamat tidak lama lagi.
Pasangan tersebut telah mendirikan rumah tangga pada November 2006.



I’m a Pirate, Take Me To Stranger Tides!

11:30:00 PM 2 Comments A+ a-

3 perkara sekiranya saya menjadi lanun pastilah

1.KEKAYAAN!!
~ apabila saya menjadi lanun sudah pasti saya dapat menakluki negara-negara di bawah taklukan saya! secara tak langsung saya dapat mengumpul banyak wang dan emas di sepanjang perjalanan saya menjadi lanun! hahahaha apa sahaja yang saya kehendaki semua saya dapat perolehi dengan mudah.


2.PENAKLUKAN
~dengan menggunakan kapal saya yang besar. pengikut saya yang ramai. saya dapat menakluki banyak tempat serata dunia! kekayaan negara tersebut saya telah perolehi maka kegembiraan pasti lah terhasil. lebih-lebih lagi jika saya dapat menakluki negara yang strategik dan mempunyai pulangan yang bagus. pasti ini menambahkan kegembiraan saya dalam menakluki negara tersebut! mungkin negara yang mempunyai matawang yang banyak,aset yang canggih dan pulangan yang besar kepada saya menjadikan saya kaya dengan sumber-sumber tersebut!


3. KETUA LANUN!!
~ saya suka berkuasa! apabila saya menjadi ketua lanun sudah pasti saya akan mengarahkan kepada pengikut-pengikut saya untuk mengikuti segala perintah saya! saya yang berkuasa tiada siapa boleh membantah! dan semua mesti mengikut perintah sata walau apa pun terjadi!!

Pirates of the Caribbean 4

Jom kita saksikan filem lanun Pirates of the Caribbean On Stranger Tides in 3D 
di pawagam seluruh Malaysia pada 19 May 2011


Kena belasah dengan kekasih tegur tak kerja!

10:08:00 AM 2 Comments A+ a-

Teman lelaki lepaskan geram pukul wanita hingga retak tulang tangan kiri 

KUALA LUMPUR: Berang dengan teguran teman wanita yang sering memintanya mencari pekerjaan, seorang lelaki melepaskan geram dengan membelasah wanita malang itu sehingga cedera parah serta retak tulang tangan kiri.

Lelaki berusia 32 tahun itu dipercayai tidak mempunyai pekerjaan sejak lima bulan lalu dan hanya bergantung kepada pendapatan teman wanitanya, 36, yang bekerja sebagai pegawai bank di ibu negara.
Difahamkan lelaki terbabit pernah beberapa kali bertindak ganas dengan memukul mangsa setiap kali dia ditanya mengenai usahanya mencari pekerjaan, tetapi tindakan itu hanya menyebabkan teman wanitanya cedera ringan. 

Namun, dalam kejadian terbaru minggu lalu, suspek bertindak lebih ganas apabila menampar dan menumbuk mangsa sehingga menyebabkan wanita itu cedera di beberapa bahagian tubuh, selain retak tulang tangan kiri. 

Kejadian itu berlaku di rumah mangsa di Bukit Indah, Ampang dikatakan berpunca apabila lelaki itu tertekan akibat ditegur berulang kali oleh teman wanitanya supaya mencari kerja. 

Mangsa hanya mahu dikenali sebagai Lily, berkata kejadian berlaku apabila dia bertanya mengenai perkembangan pekerjaan suspek semasa lelaki itu datang ke rumahnya. 
“Dia (suspek) tiba-tiba naik angin dan mengunci pintu rumah sebelum membelasah sambil menengking saya. Saya hanya berserah pada tuhan untuk menyelamatkan nyawa ketika itu. 

“Tidak puas dengan itu, dia juga memukul saya di dalam kereta sehingga menyebabkan tulang tangan kiri saya retak dan terpaksa mendapatkan rawatan di hospital,” katanya ketika dihubungi Berita Harian semalam. 

Lily yang kini ditempatkan di Hospital Ampang Puteri berkata, hidupnya kini trauma apabila melihat lelaki dan sering berada dalam ketakutan. 

“Pada awal berkenalan, dia seorang lelaki yang baik dan memahami saya, tetapi sejak tiga bulan ini dia cepat marah dan memukul saya walau berselisih faham mengenai perkara kecil. 

“Saya selalu menegurnya supaya mencari pekerjaan kerana kami bercadang mengumpul duit dan berkahwin,” katanya. 

Lily berkata, tidak tahan dengan itu, dia nekad melaporkan kejadian itu kepada polis di Balai Polis Ampang Jaya, semalam. 

Ketua Polis Daerah Ampang, Asisten Komisioner Amiruddin Jamaluddin ketika dihubungi mengesahkan kejadian berkenaan.


Syukur ketika bangun pagi!

8:30:00 AM 2 Comments A+ a-



Setiap kali kalian bangun di awal pagi, 
ucapkan SYUKUR.



Ucap syukur kerana kalian dapat tidur malam tadi.
Kalian dapat rehatkan badan. 
Ucapkan syukur kerana kalian masih hidup hari ini. 
Sesiapa sahaja berisiko boleh meninggal dunia ketika sedang tidur.
Selepas bangum, ucapkan syukur. 
Tanamkan azam di dalam hati bahawa kalian mahu capai tahap terbaik dalam apa jua perkara yang kalian lakukan hari ini dan seterusnya.



^selamat beramal^


Sekeping hati untuk siapa!

11:54:00 PM 3 Comments A+ a-





Jika kita mencintai seseorang, kita akan senantiasa mendoakannya walaupun dia tidak berada disisi kita. Tuhan memberikan kita dua kaki untuk berjalan, dua tangan untuk memegang, dua telinga untuk mendengar dan dua mata untuk melihat. Tetapi mengapa Tuhan hanya menganugerahkan sekeping hati pada kita ? Kerana Tuhan telah memberikan sekeping lagi hati pada seseorang untuk kita mencarinya. Itulah Cinta.



Lidah oh Lidah

9:36:00 PM 4 Comments A+ a-

kalian..

dah 2 hari daku jarang nak bercakap banyak. bukan apa daku sekarang mengalami ulser kat lidah pulak. hari tu dalam entry Stomatitis daku mengalami ulser kat mulut. adoii!! sakitnya Allah je yang tahu pedihnya.. Nak bercakap sakit dah macam orang lidah pendek pulak. hahaha daku memang selalu kena ulser ni. nak tahu sebabnya sini lah pergi ke entry stomatitis.

culik kat gugel

salah satu faktor mungkin daku kurang minum air. ya daku mengaku...huhuhu kurang makan sayur dan buah! memang betul. wee~

nak baik kena kumur air garam!! 
ohhhhhh tidakkkkkkk!! daku tak sanggup! lagi sakit tu tau!

harap-harap cepat baik. sekarang daku nak minum air banyak banyak [ cheesee kek tol bila sakit baru nak terhegih-hegih minum air huhuhu ] makan air dan sayur la lepas ni. wee~~



Ku rasakan something Eqbal Zack

8:08:00 PM 2 Comments A+ a-

Salam kalian..

bestnya kalau blog kita masuk majalah,surat khabar dan paper lain kan. lepas sorang sorang blogger masuk majalah, turn daku bila pulak yer. hehee bilalah majalah Mingguan Wanita ke nak offer daku jadi penghias muka depan tu. chooooooi!! ade bunyi perasantan di situ. wee~~

dan ini salah 1 blogger yang pernah masuk dalam KOSMO 9 Februari 2011 lalu. 

"Meninggalkan alam pekerjaan sebagai pendidik dan menyambung pengajian peringkat ph.D sepenuh masa,
eksplorasi hidup Safial Eqbal Zakaria penuh warna melalui blognya"

ini petikan dalam surat khabar tersebut.

dan,
kriteria abg eq sangat mengagumkan.
cukup kriteria yang di kehendaki
beliau seorang pensyarah/tutor/pelajar Phd di Universiti Putra Malaysia
dan blogger terkenal.


lebih membahagiakan hati, apabila abg eq sudi singgah meninggalkan jejak dalam blog usang ni dengan menjadi Ahli Kesihatan daku. sungguh daku teruja u!! abg eq kan popular. daku ni blogger picisan je.

TERIMA KASIH ABG EQ!!


kalau kalian tinggalkan jejak kat blog abg eq pasti abg eq akan jejak balik.
dan bukan semua blogger popular akan buat begitu ok!

sekali lagi,
TERIMA KASIH ABG EQ ^_^




p/s: blogger lelaki popular abg ben,abg mat gebu,uncle seekers,sandraazwan dan abg eq dah follow.. bilalah blogger perempuan yang popular pulak macam yuyu,cik epal,hanis zalikha nak follow blog daku yer.. wee~~ masih menunggu..


Masalah Keputihan Wanita

4:15:00 PM 2 Comments A+ a-




Masalah keputihan wanita adalah merupakan antara masalah kesihatan yang sering dialami oleh kebanyakan wanita. Keputihan wanita adalah merupakan masalah yang kedua sesudah masalah gangguan haid. Masalah keputihan wanita boleh didefinisikan sebagai pengeluaran cairan dari vagina. Cairan tersebut pada kebiasaannya keluar dalam keadaan pekat atau cair, berwarna jernih, putih, kuning atau hijau dan berbau atau tidak berbau. Ada sebahagian daripada wanita yang menganggap cairan yang keluar dari vagina adalah masalah yang biasa dan ada juga antara mereka yang menganggap masalah keputihan wanita ini mengganggu aktiviti seharian mereka. 




Masalah keputihan wanita yang amat perlu diberikan perhatian adalah apakah keputihan wanita tersebut adalah normal atau ada sesuatu penyakit. Pengeluaran cairan daripada vagina adalah merupakan normal pada usia yang tidak produktif, di mana cairan tersebut pada kebiasaannya dalam keadaan yang sedikit, jernih, tidak bau dan tidak gatal.




Kebiasaannya cairan yang keluar adalah dihasilkan oleh kelenjar pada mulut rahim, yang bercampur dengan sel-sel vagina secara bakteria. Kalau berasaskan fisiologi, pengeluaran cairan berlaku semasa evolusi, ketika bermula dan selepas haid, rangsangan seksual, serta dalam kehamilan. Sifat serta banyaknya keputihan wanita boleh menunjukkan sebab mengapa ianya berlaku. Selain itu petunjuk lain juga penting iaitu tempoh ia berlaku, sama ada secara terus menerus atau hanya pada waktu tertentu sahaja, warna, bau disertai rasa gatal atau tidak.










Di senaraikan beberapa contoh yang menyebabkan keputihan wanita yang abnormal:


* Jangkitan kulat, mengeluarkan keputihan wanita yang berwarna putih atau kekuningan, berlaku secara berterusan disertai rasa gatal, kebiasaannya disebabkan oleh kulat candida atau monillia


* Jangkitan kuman trichomonas, jenis ini biasanya ditunjukkan oleh keluarnya cairan berwarna kehijauan dan serta rasa gatal


* Jangkitan bakteria vaginosis, tandanya ialah keluarnya cairan yang berwarna kelabu dan berbau


* Penyakit yang menular melalui perhubungan seks, yang biasanya ditunjukkan dengan keluarnya cairan yang bersifat ‘cheesy’, berbau dan bercampur darah


* Kanser pangkal rahim iaitu apabila keluarnya cairan tetapi tidak gatal biasanya disertai bau busuk






Antara contoh penyebab keputihan wanita lain:


1. Vaginitis atropik yang timbul di waktu usia lanjut (menopause) yang pada kebiasaannya disertai rasa nyilu disebabkan kurangnya hormon estrogen


2. Ubat seperti : antibiotik, ubat yang mengandungi estrogen


3. Kehadiran benda asing seperti benang, kain atau benda lain yang secara sengaja/ tidak sengaja ada di dalam vagina.






Antara perkara yang perlu untuk diketahui:


1. Jaga kebersihan bagi mencegah penyebab keputihan wanita.


2. Jangan menggunakan ubat membersihkan vagina secara rutin dan berlebihan. Ia boleh menyebabkan kehilangan keadaan semulajadi yang ada di vagina yang bertugas bagi melindungi terhadap kuman dari luar.


3. Menjauhi tekanan yang berlebihan.


4. Pengidap kencing manis (diabetes) mesti memastikan kadar gula yang stabil.


5. Segera berjumpa doktor apabila keputihan keluar secara berlebihan.





Petua untuk Bakal Pengantin Perempuan

11:10:00 PM 5 Comments A+ a-


Disebabkan kawan daku nak kahwin hujung minggu ni. jadi daku nak juga kongsikan petua buatnya setelah pantang larang bakal pengantin beliau baca dalam entry daku sebelum ni. wah..ramai juga bertanya kepada daku banyaknya pantang masa nak kawin. susahnya. hehe memang lah darah manis katakan. wee~~

Terdapat beberapa petua yang menggunakan bahan-bahan yang mudah didapati untuk diamalkan oleh para bakal pengantin perempuan dalam melengkapi proses rawatan tradisional sebelum melangkah ke jinjang pelamin iaitu :
Bunga Mawar

Untuk menaikkan seri muka, bakal pengantin boleh mengamalkan petua memakan kelopak bunga mawar selama 44 hari sebelum tarikh perkahwinan. Dahulukan dengan bacaan selawat ke atas nabi, Fatihah dan ayat Nabi Yusof sebelum memakannya.

Timun

Lekapkan mata dengan hirisan timun selama 1/2 jam. Petua ini juga dapat menghilangkan lebam pada bawah mata serta menghilangkan rasa lesu dan letih. Ia juga berguna untuk menegangkan otot bawah mata.

Lobak 

Lobak yang kaya dengan serabut dan vitamin E berfaedah bagi menghilangkan parut dan menaikkan seri muka. Ia turut sesuai untuk meningkatkan kelembapan pada kulit kering. Parutkan lobak dan ratakan pada wajah seperti mask. Biarkan untuk setengah jam.

Tomato

Bagi masalah kulit kurang bermaya, gunakan tomato yang telah diasingkan bahagian dalamnya. Sapukan lendir dan biji di dalamnya pada seluruh wajah, lalu dibiarkan sehingga kering sebelum dibilas

Avocado

Bagi masalah kulit berminyak dan kandungan zat lemak berlebihan pada pipi serta wajah, anda boleh mencuba buah Avocado yang ditempek isinya pada seluruh wajah. Rawatan ini mampu menghalang tumbuhnya jerawat baru.

Limau Purut

Bagi menghitamkan rambut dan menghilangkan kelemumur, sapukan hirisan limau purut pada rambut di kepala. Limau purut juga juga dapat mencantikkan kuku dengan menyapukan jusnya pada kuku secara kerap.

sekian ^^



Gaji dah masyuuuk!! Jom pergi shopping...wee~

8:00:00 PM 18 Comments A+ a-

hai kalian..

ingat nak publish entry ni malam semalam tapi di sebabkan facebook buat hal dan celcom bermasalah terus terbantut impian tu untuk publish. sampai sekarang facebook daku masih slow untuk buka lagi.. T___T

oh ya ini cerita pasal SEMALAM..daku pergi seremban sebab temankan adik daku interview kerja. keputusan tak tahu lagi tapi kalau ada rezeki InsyaAllah dapat. ya lah. zaman sekarang ni walaupon kita kelulusan diploma sekalipon tak dapat keje jugak even degree pon sama. kenapa yer. susah sangat. mungkin nak mereka yang lebih berpengalaman mungkin. nak-nak kalau nak masuk goverment lagi lah payah. kalau kalian tak guna kabel wayar. eh tak tak kalau tak guna orang dalam pasti tak dapat walau keputusan kalian bagus sekali pon. emm daku takde kenalan orang berpangkat dalam goverment tu pasal adik daku susah betul nak dapat keje. kesian dia.


dah lama daku mengidam nak makan MCD. i'm lovin it lah!susah nak dapat kat PD ni. ada kat seremban tapi daku nak pergi seremban jauh lah kalau semata-mata nak makan MCD je. so terlanjur keluar seremban baik makan sebelum daku mengidam. kihkihkih meleleh air liur anak daku nanti... bahahaha


nganga besar-besar mulut yer.. baru ada ummphhh nak makan ni..teheeeee

daku rasa macam kat MCD JJ Seremban ni murah la set lunch dia. 2 set dapat RM16. dulu pernah makan kat kolej masa student dulu 2 set RM18. kenapa eh?? harga tempat tak sama ke yer. ke gov tac yang tak sama? itu tidak ku pasti lah. dulu makan kat Damansara ni kat Seremban. sesiapa yang tahu sila bagitahu yer..hehee

daku sempat rembat sehelai baju beli kat Ti:zed. murah jugak. baju pon lawa. tapi sayang tak leh di nyatakan di sini.. wee~ nak beli kat FOS tapi baju semua tak cantik lah. banyak lagi pilihan baju FOS kat Time square berbanding JJ ni..JJ tak banyak pilihan. tiba-tiba rasa rindu giler nak pergi TS lah.. huhuhu

dan tak lupa jugak daku suka nak menonton wayang.. ye lah kat PD kan takde wayang. jadi macam orang katak bawah tempurung lah kalau tak tengok.hahaha so daku tengok citer THE ROOMATE. eh best jugak tau citer tu. tutup mata sakan daku. adik daku dah pegang tangan daku ni. rasa macam nak lempang-lempang jer dia. bahahaha

enjoy enjoy jugak simpanan tetap daku tak lupa. duit untuk mak ayah pon selamat dah bagi. Alhamdulilah rezeki yang ada di kongsikan dengan mak ayah tiap-tiap bulan. Syukur ^^

Sekian :)



15 jenis makanan dilarang jual di kantin sekolah

6:20:00 PM 9 Comments A+ a-

ya.. makanan ini sudah di kenal pasti menyebabkan punca kanak-kanak sekolah mengalami obesiti.

pix_gal0

KUALA LUMPUR: Makanan diproses seperti burger, hotdog dan nuget serta teh dan kopi adalah antara 15 jenis makanan 'tidak sihat' yang dilarang dijual di semua kantin sekolah rendah dan menengah seluruh negara mulai bulan depan. 

Makanan lain ialah mi segera, gula-gula dan coklat, konfeksi ais dan aiskrim, makanan jeruk, makanan mengandungi pewarna serta perisa tiruan, minuman berkarbonat dan jajan. Larangan itu adalah berdasarkan Garis Panduan Pemakanan Sihat Di Sekolah yang diputuskan oleh Kementerian Kesihatan.

Bagaimanapun, ada 70 jenis makanan, termasuk nasi lemak dihadkan kekerapan jualannya kepada dua kali seminggu, disenaraikan sebagai makanan yang boleh dijual mengikut garis panduan baru yang dirangka bagi menangani masalah obesiti (kegemukan) dan diabetes di kalangan pelajar.
Timbalan Menteri Kesihatan, Datuk Rosnah Abdul Rashid Shirlin, berkata cadangan itu terkandung dalam draf garis panduan penjualan makanan di kantin sekolah yang diputuskan Jawatankuasa Kabinet Mengenai Penyakit Tidak Berjangkit (NCD), dipengerusikan Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin, pada 4 April lalu. 

Beliau berkata, cadangan penyenaraian 70 jenis makanan dan larangan 15 jenis makanan itu disediakan Bahagian Pemakanan Kementerian Kesihatan mengikut peruntukan Akta Makanan 1983 dan Peraturan-Peraturan Makanan 1985. 

“Larangan penjualan makanan tidak sihat sejajar dengan usaha kementerian menangani masalah obesiti dan diabetes yang semakin meningkat di kalangan rakyat, terutama kanak-kanak. Ia langkah mencegah peringkat awal,” katanya kepada Berita Harian semalam. 

Menteri Kesihatan, Datuk Seri Liow Tiong Lai sebelum ini mengumumkan, peraturan itu adalah langkah proaktif kerajaan bagi menangani peningkatan masalah obesiti dan diabetes di kalangan pelajar dengan kajian Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM) pada 2002-2008 menunjukkan satu daripada empat kanak-kanak mengalami obesiti. 
Kajian universiti sama juga menunjukkan, 88.6 peratus pelajar membeli makanan dan minuman yang disajikan di kantin sekolah, sekali gus meningkatkan lagi hasrat kerajaan untuk memastikan makanan sihat dijual di sekolah. 

Turut dicadangkan ialah supaya Indeks Jisim Badan (BMI) wajib direkodkan dalam kad laporan prestasi pelajar berbanding amalan sebelum ini yang hanya mengkehendaki guru merekodkan berat dan ketinggian pelajar. 

Pakar pemakanan UKM, Prof Dr Mohd Ismail Mohd Noor, berkata amalan merekodkan BMI diamalkan negara maju seperti Amerika Syarikat seawal kanak-kanak berusia dua tahun bagi membolehkan mereka dibimbing dengan amalan pemakanan dan aktiviti fizikal sihat. 

“Obesiti sebenarnya disebabkan pelbagai punca makanan, namun peraturan baru itu adalah permulaan baik dalam memastikan pelajar mendapat makanan sihat dan seimbang di sekolah sebelum ibu bapa memainkan peranan di rumah dengan memastikan amalan baik diteruskan,” katanya. 

Kajian menunjukkan masalah obesiti di kalangan kanak-kanak berusia enam hingga 12 tahun meningkat daripada 9.7 peratus pada 2001 kepada 13.7 peratus pada 2007. Peningkatan dikaitkan dengan amalan pemakanan tidak sihat dan aktiviti fizikal tidak aktif, iaitu 76 peratus kanak-kanak didapati menghabiskan sebahagian besar masa dengan menonton televisyen atau duduk di hadapan komputer.

sumber: berita harian

THE ROOMATE!!

5:55:00 PM 7 Comments A+ a-

selepas daku menonton wayang Big Mommas Movie pada entry ini. kini masa terluang daku apabila semalam gaji ialah menonton wayang lagi! bahahaa biasalah gaji dah masyukk.. pasti lah pergi shopping..wink wink.. dapat jugak la beli sehelai baju dari te:zed sebab baju kat FOS semua tak cantik...hehe

so semalam daku menonton movie THE ROOMATE. 


cerita ni menakutkan betul lah. hish tak sanggup lah dapat kawan yang obses sangat kat kita macam pompuan ni. nak melindungi kawan pon macam ni pula cara dia. al maklumlah dia sebenarnya ada mental disorder sebenarnya iaitu penyakit Schizophrenia

ni sinopsis dia culik kat gugel

Sara Matthews (Minka Kelly) memulakan tahun pertama kuliah di ULA.Setelah tiba, dia bertemu Tracy Morgan (Alyson Michalka) dan Stephen Morterelli (Cam Gigandet), drumer yang bermain di sebuah band. Setelah berpatri di rumah persaudaraan Stephen, Tracy mabuk dan Sara  bawa Tracy pulang kat asrama nya larut malam dan bertemu Rebecca Evans (Leighton Meester), teman sebilik yang baru.



Rebecca belajar lebih banyak tentang kehidupan Sara. Sara mempunyai seorang kakak perempuan, Emily, yang meninggal ketika Sara berumur sembilan tahun. Dia menyimpan kalung itu milik Emily dan ada tato di dadanya pun nama Emily. Sara juga mempunyai ex-boyfren, Jason (Matt Lanter), yang terus memanggilnya untuk mencuba kembali bersama dengan dia.



Rebecca mula menjadi obses dengan menghabiskan masa dengan Sara dan ingin memiliki Sara untuk dirinya sendiri. Dia bersedia untuk melindungi siapa yang menganiaya Sara.

Hal ini terbukti dalam beberapa senario:



- Pada suatu malam, Rebecca berjumpa dengan Tracy di bilik mandi dan mengugut untuk membunuhnya kecuali Tracy kena menjauhkan diri dari Sara [dia juga mencabut cincin di perut Tracy. adoii sakit tau!]. Hal ini menyebabkan Tracy takut dan berpindah ke asrama lain.



- Profesor interior (Billy Zane) Sara mencium Sara. dan Sara memberitahu Rebecca. Kerana geram dengan perilaku profesor kepada Sara, Rebecca masuk ke pejabatnya dan menggoda dia untuk membuat lulus padanya dan sempat merakam dialog mereka pada tape recorder untuk membuatnya terlihat seperti ia memukul padanya. Dan keesokan hari nya Sara terkejut apabila mengetahui bahawa dia mempunyai profesor baru, Chanel DuBouis (Sharon Leal).



- Ketika Sara tinggalkan telefon biliknya untuk pergi dating dengan Stephen, Rebecca mendengar telefon dan menjawab telefon dari Jason. Meniru gaya Sara, Rebecca mengugut Jason jangan telefon dia (Sara) lagi. Selama beberapa minggu kemudian, Jason tidak menelefon Sara.



- Ketika Irene (Danneel Harris), kawan Sara seorang fasyen designer mengajak Sara untuk berpindah ke rumahnya. Rebecca membunuh anak kucing dengan memasukkannya ke dalam pengering ruangan cuci dan berpura-pura bahawa mereka telah melarikan diri. 

- Sara mengikut Rebecca sambut Thankgiving di rumahnya dan Sara sengaja mendengar percakapan antara Rebecca dan ayahnya. rupa-rupanya Rebecca memiliki masa lalu yang bermasalah dengan teman-temannya. Kemudian, ibunya ada bertanya kepada Sara tentang penggunaan ubat yang Rebecca harus ambil. 

-Ketika Rebecca pergi ke studio Irene, Sara dan Stephen mencari dari laci Rebecca dan menjumpai sebotol pil dari zyprexa, yang digunakan untuk mengubati schizophrenia tapi botol penuh sebab Rebecca tak pernah memakannya.

Dalam kemelut ni, Jason telah tiba di kampus di asrama Sara. Dia meninggalkan nota bertulis dibawah pintu mengatakan ia ingin melihatnya dan mendedahkan hotel dan bilik di mana dia tinggal. Rebecca, setelah membaca nota, menyamar menjadi Sara dengan kalung kakaknya dan tatu dia, pergi ke bilik hotel Jason, dan membunuh Jason.


- Sara mendapat sms dari telefon Irene mengatakan dia perlu datang ke rumah Irene. Dia juga meninggalkan voicemail kat telefon Stephen mengatakan bahawa ia akan berada di tempat Irene. Ketika dia sampai di sana, dia menemui tebusan Irene oleh Rebecca yang memegang pistol.Dia mendedahkan kepada Sara bahawa dia bertanggung jawab atas apa yang terjadi pada Tracy, profesor, Jason, dan anak kucing dan dia melakukan itu semua kerana ia ingin menang persahabatan dengan Sara. Ketika Sara meminta maaf, Rebecca memaafkan tapi ingin membunuh Irene. Kedua-dua mula bergaduh dan Stephen tiba tepat pada masanya untuk membantu menghentikan Rebecca dari mengacukan pistol pada Irene. Namun, dalam perjuangan yang sedang berlangsung. Stephen pengsan sementara Sara yang tergantung keluar dari tetingkap tinggi rumah Irene (dia telah berusaha untuk melarikan diri untuk mendapatkan bantuan). Walaupun Rebecca menarik Sara kembali dalam bilik, Sara sempat meraih pistol yang boleh digunakan untuk menembak. tetapi peluru kosong. Rebecca marah  dan cuba untuk mencekiknya. Sara meraih pisau dan berkata "Engkau tak pernah menjadi kawan saya," lalu membunuh Rebecca dari belakang sehingga Rebecca mati. Dia mengambil kalung Emily kembali dari dia.Kehidupan di kampus diteruskan dan Sara kembali ke asramanya tetapi dia tidak mahu rakan sebilik untuk sementara waktu.

ceritanya penuh trailer. part membunuh tu membuatkan daku tutup mata dengan beg. adik daku ni siap-siap pegang tangan. rasa macam nak lempang-lempang jer.. huh tapi memang best lah citer ni. walaupon membunuh tapi ada jugak part romantik.. weeeee~~ 18sxxx

masa untuk pulang..layankan je gambar di bawah ni.. hahahaha


Sekian ^^