Monday, March 14, 2011

Menggembirakan hati yang sengsara



1. Latih Minda Melupakan Kenangan Pahit
– Bunyinya senang nak dibuat, tetapi perlu diaplikasi berterusan. Mengaku saja kalian sering merasa sedih sebab banyak kali mengingati kenangan pahit atau selalu kembali ke memori silam yang lalu. Mulai hari ini, tekad untuk melupakan semua itu, selupa yang mungkin. Bulatkan azam untuk memfokus kepada masa depan kalian, cita-cita kalian, keluarga, kerjaya, kewangan, ilmu dan rakan-rakan.
Kalian tidak akan dapat melupakan kesemua memori pahit sekaligus, tetapi lakukan sedikit demi sedikit dengan mengalihkan perhatian kalian kepada perkara lain. Proses ini mengambil masa, tetapi ia boleh dipercepatkan dengan disiplin diri.


2. Buang Sikap Risau Ada 2 kesan dari sikap risau. Pertama ia menarik nasib tidak baik, masalah dan musibah tanpa kalian pinta. Kedua, memberi kesan buruk pada kesihatan kalian dari segi fizikal dan mental. Risau membuat kalian selalu menjadi sedih dan kecewa, kekadang takut. Untuk buang sikap risau, belajar untuk bertenang dan latih diri kalian mengawal emosi.


3. Belajar Rajin BersyukurUcap syukur atas kesemua yang kalian ada. Misalnya, ucap syukur kerana kalian masih ada 5 deria yang lengkap. Kalian boleh melihat dan menarik nafas setiap kali bangun tidur. Kalian ada kawan rapat yang memahami kalian. Ucap syukur seikhlas hati, sebanyak yang mungkin, seikhlas mungkin hingga rasa syukur itu meresap jauh ke dalam diri kalian. Buat banyak kali dalam sehari.


4. Belajar Menjadi Pemaaf Sikap pemaaf dapat membersihkan hati dari perasaan negatif dan emosi-emosi negatif (takut, sedih, kecewa. gusar, menyampah, marah, geram, cemburu, tak puas hati, dendam, busuk hati). Seterusnya, meneutralkan gelombang fikiran negatif yang melekat bersarang di minda kalian. Kalian selalu rasa sedih dan kecewa kerana kalian tidak memaafkan kesalahan diri kalian di masa lalu ataupun kalian tidak memaafkan kesalahan orang lain tehadap diri kalian satu ketika dulu. Mungkin juga kalian susah menerima hakikat perbuatan salah orang lain terhadap diri kalian, yang membuat kalian sedih, kecewa dan geram. Belajar menjadi pemaaf dan menghapus semua ini lalu menarik ketenangan datang pada diri kalian.



3 comments:

  1. hehey, na copy bulee? pleaseee :D

    ReplyDelete
  2. @supershasha~ alamak!..da disable right klik la...huhuhu

    ReplyDelete


Please leave your comments ladies and gentleman.Thank you so much for reading!