Bahaya Preeclampsia Mengancam Nyawa Ibu dan Bayi

Baru-baru ni sahabat saya terpaksa emergency caesearean pada usia kandungan 32 minggu di sebabkan tekanan darah tinggi! asalnya dia cuma ...


Baru-baru ni sahabat saya terpaksa emergency caesearean pada usia kandungan 32 minggu di sebabkan tekanan darah tinggi! asalnya dia cuma sakit kepala, bila buat checkup tekanan darah lebih 200/90!! Di khuatiri mengalami sawan akhirnya terpaksa di bedah dan selamat melahirkan seorang bayi prematang 32 minggu dan kini bayi masih di dalam incubator untuk pantau berat badan.


Apakah itu PREECLAMPSIA??

Preeclampsia adalah penyakit yang biasanya terjadi pada minggu ke-20 kehamilan dimana tekanan darah naik yang disertai dengan munculnya protein di urin. Sebahagian besar ibu yang mengalami penyakit ini tidak merasakan tekanan darahnya naik.




Berikut adalah gejala penyakit preeclampsia ini.


  1. Gejala utama penyakit ini adalah tekanan darah tinggi yakni 140/90. Kerana sebahagian besar ibu hamil yang mengalami penyakit ini merasa “normal”, ibu juga di sarankan untuk melakukan check-up kehamilan secara teratur dan mengukur tekanan darah untuk dapat segera dilakukan tindakan.
  2. Gejala yang kedua adalah adanya protein di dalam urin atau dikenal dengan istilah proteinuria. Gejala in disebabkan oleh protein yang masuk ke dalam ginjal sehingga dikeluarkan bersama urin. Oleh sebab itu, setiap kali checkup ibu hamil wajib di buat test urin.
  3. Gejala yang ketiga adalah edema atau pembengkakan. Pembengkakan ini berisi cairan yang dapat terjadi di kaki, wajah, sekitar mata, dan tangan. Apabila ibu mengalami gejala ini, segera hubungi doktor kerana boleh jadi ini adalah gejala preeclampsia.
  4. Peningkatan berat badan yang tiba-tiba juga termasuk gejala preeclampsia. Apabila ibu mengalami berat badan naik lebih dari 2kg selama 2 minggu, segeralah hubungi doktor. Naiknya berat badan ini disebabkan rosaknya pembuluh darah sehingga air tidak mampu keluar dari tubuh. Ngeri kan??



Anda tidak akan tahu anda mengalami tekanan darah tinggi atau terdapatnya protein dalam air kencing anda, tetapi anda boleh memantau simptom-simptom praeklampsia berikut:
bengkak teruk pada muka, tangan dan kaki yang berlaku secara tiba-tiba;

  • sakit kepala yang teruk;
  • masalah penglihatan seperti pandangan kabur atau cahaya bersinar di hadapan mata anda;
  • kesakitan teruk di bahagian bawah rusuk;
  • rasa tidak sihat secara keseluruhannya

Jika tekanan darah anda tidak boleh dikawal dan doktor anda bimbang mengenai kesihatan bayi, bayi anda mungkin perlu dilahirkan lebih awal. Doktor anda sepatutnya melihat keadaan anda dengan berhati-hati, dan menerangkan semua pilihan yang anda ada. Anda mungkin dinasihatkan supaya kelahiran dicetuskan, atau bersalin melalui pembedahan caesarean.

Walaupun sekiranya bayi anda terpaksa dilahirkan awal, kemungkinan besar dia tidak apa-apa. Setiap kes praeklampsia adalah berbeza. Jadi kebanyakannya akan bergantung kepada berapa awal dia dilahirkan dan berapakah beratnya semasa dilahirkan. 


Jadi ibu hamil, sila jaga kesihatan semasa tempoh kehamilan. Lakukan pemeriksaan antenatal mngikut yang telah klinik tetapkan.. Penyakit darah tinggi termasuk dalam kehamilan berisiko tinggi dan sawan mengandung adalah suatu masalah perubatan yang serius!!



Bagaimana SET KEHAMILAN SHAKLEE dapat membantu untuk mengelakkan Sawan Ketika Hamil??





1. B-Complex 

Lengkap dengan 8 kumpulan Vitamin B yang diperlukan oleh tubuh badan demi membantu tubuh badan bertenaga, otak lebih fokus, emosi lebih stabil dan wajah berseri. B complex juga vitamin anti stress. 

2. Vitalea

Zat besi dalam Vita-lea dapat membantu ibu menambah zat besi kerana kebiasaannya ibu mengandung kekurangan zat besi dan jika tidak ditampung boleh menyebabkan ibu mudah pitam, lesu, kurang daya ingatan dan kurang konsentrasi.

3. Vita C

Sebagai antioksidan, membantu meningkatkan sistem imunisasi badan ibu dan bayi dan menjadikan kulit lebih cantik. .

4. Ostematrix

Bagi ibu2 yang tidak menjaga dan mementingkan pengambilan kalsium dalam diet harian, maka kalsium untuk penghasilan susu, ibu akan diserap dari yang sedia dalam tubuh ibu.

5. Omega Guard

Pakar mencadangkan supplement Omega 3 kepada ibu-ibu yang mengandung dan ibu-ibu yang menyusu. Ini adalah untuk menambah DHA untuk perkembangan fetus dan untuk mengekalkan kuantiti DHA untuk diri ibu sendiri.



CARA MEMBUAT PEMBELIAN 
SET KEHAMILAN SHAKLEE


CARA 1

Klik ke SET KEHAMILAN ini dan membeli terus dengan Shaklee.



Cara 2 

Jika anda berminat, sila hubungi:

Azizah
Whatssap : 013-2378013 

Anda layak menerima:
➔ Jadual cara makan
➔ Dos yang betul
⇒Konsultasi percuma



You Might Also Like

6 insan comel komen

  1. waktu hamil ni memang semua benda perlu jaga2 kan. bahaya tu tekanan darah tinggi sangat

    ReplyDelete
    Replies
    1. sangat2 bahaya kak.. tekanan darah tinggi takut.. rendah pun takut.. serba xkena

      Delete
  2. Assalam Jijah, pekabar?
    lama tak BW..rindu la
    Me baru balik PD, last week..
    PD dah maju la skrg...syok kan Dok PD...

    ReplyDelete
    Replies
    1. seronok duk PD kak.. ala nape xcakap.. leh jumpa

      Delete
  3. penting bagi ibu-ibu mengandung menjaga kesihatan ketika mengandung kan.

    ReplyDelete


Please leave your comments ladies and gentleman.Thank you so much for reading!