Larangan Lada Hitam, Halia, Kunyit, Jamu Ketika Berpantang

by - 8:00:00 AM




Selain ibu berdarah O positive punca anak jaundis. Untuk dua minggu awal bersalin ketika jaundis bayi memuncak muncak jururawat sentiasa pesan jangan makan LADA HITAM, HALIA,JAMU, SUSU KAMBING dan KUNYIT ketika ini. 


Bahan bahan ini panas dan akan mengakibatkan kuning atau jaundis bayi bertambah naik lebih lebih kita menyusukan anak. jadi apa yang kita makan bagi kesan pada bayi. 




Kadang kadang kesian tengok bayi kat wad, jaundis sehingga usia sebulan dan macam macam rawatan kami buat. Salah satu cara phototherapy.
tapi sebagai ibu berpantang, Cara terbaik tinggalkan lada hitam, halia, jamu dan kunyit terlebih dahulu dan perbanyakkan memberi SUSU IBU!


Bila  bayi bebas jaundis paling kurang 2 minggu baru lah ibu boleh masukkan makan makanan tersebut untuk menu berpantang. memang tak sedap tapi demi kesihatan anak baik kita jauhi dahulu..


Mencegah lebih baik dari mengubati!



You May Also Like

8 insan comel komen

  1. Kakak dulu lebih dari dua minggu baru boleh makan semua tu
    Itu pun tetap kena juga cuma tak lamalah kalau kita jaga makan.

    ReplyDelete
  2. nice sharing sis... kalau darah O ni sensitif kan... akak baru tahu...

    ReplyDelete
  3. ne ibu-ibu pentingkan diri sendiri.
    member aritu anak tinggi sgt jaundis dia.
    pesan kat mmber takyah ltk halia semua dlm makanan bini dia..mmbr buat tak peduli.
    bagi lak bini makan bubur mcd..sah2 ada halia...
    jaundis anak tambah lagi, pening lak kepala dorang.tu lah, dah pesan ikt..tau la kita lum kahwin, tapi kita byk mmbaca apa...hahahaha,emo lak eca.

    ohya, jemput join GA eca yer.

    ReplyDelete
  4. Baru tau. Kakak2 kita memang berpantang kalau baru lepas bersalin, tapi ada jugak anak buah yang kena kuning. Cuma alhamdulillah tak teruk. :)

    ReplyDelete
  5. ooo br tau thanks jijah 4 sharing

    ReplyDelete
  6. peringatan yang bagus buat ibu-ibu yang ada bayi jaundis.

    ReplyDelete


Please leave your comments ladies and gentleman.Thank you so much for reading!