Larangan Lada Hitam, Halia, Kunyit, Jamu Ketika Berpantang

8:00:00 AM 8 Comments A+ a-




Selain ibu berdarah O positive punca anak jaundis. Untuk dua minggu awal bersalin ketika jaundis bayi memuncak muncak jururawat sentiasa pesan jangan makan LADA HITAM, HALIA,JAMU, SUSU KAMBING dan KUNYIT ketika ini. 


Bahan bahan ini panas dan akan mengakibatkan kuning atau jaundis bayi bertambah naik lebih lebih kita menyusukan anak. jadi apa yang kita makan bagi kesan pada bayi. 




Kadang kadang kesian tengok bayi kat wad, jaundis sehingga usia sebulan dan macam macam rawatan kami buat. Salah satu cara phototherapy.
tapi sebagai ibu berpantang, Cara terbaik tinggalkan lada hitam, halia, jamu dan kunyit terlebih dahulu dan perbanyakkan memberi SUSU IBU!


Bila  bayi bebas jaundis paling kurang 2 minggu baru lah ibu boleh masukkan makan makanan tersebut untuk menu berpantang. memang tak sedap tapi demi kesihatan anak baik kita jauhi dahulu..


Mencegah lebih baik dari mengubati!



All about Personal, Lifestyle, Beauty, Health and Parenting Blogger.
Product review, advertorial, 

contact:
Email: cikazizahmisi88@gmail.com

8 insan comel komen

Write insan comel komen
2/06/2017 8:19 AM delete

Kakak dulu lebih dari dua minggu baru boleh makan semua tu
Itu pun tetap kena juga cuma tak lamalah kalau kita jaga makan.

Reply
avatar
Sheila Adziz
AUTHOR
2/06/2017 10:08 AM delete

nice sharing sis... kalau darah O ni sensitif kan... akak baru tahu...

Reply
avatar
2/06/2017 12:52 PM delete

ne ibu-ibu pentingkan diri sendiri.
member aritu anak tinggi sgt jaundis dia.
pesan kat mmber takyah ltk halia semua dlm makanan bini dia..mmbr buat tak peduli.
bagi lak bini makan bubur mcd..sah2 ada halia...
jaundis anak tambah lagi, pening lak kepala dorang.tu lah, dah pesan ikt..tau la kita lum kahwin, tapi kita byk mmbaca apa...hahahaha,emo lak eca.

ohya, jemput join GA eca yer.

Reply
avatar
Ana Fatihah
AUTHOR
2/09/2017 7:33 AM delete

Baru tau. Kakak2 kita memang berpantang kalau baru lepas bersalin, tapi ada jugak anak buah yang kena kuning. Cuma alhamdulillah tak teruk. :)

Reply
avatar
dear anies
AUTHOR
2/13/2017 4:25 PM delete

ooo br tau thanks jijah 4 sharing

Reply
avatar
2/21/2017 8:41 PM delete

peringatan yang bagus buat ibu-ibu yang ada bayi jaundis.

Reply
avatar


Please leave your comments ladies and gentleman.Thank you so much for reading!