Bahaya Ke Makan Panadol Ketika Hamil?

BAHAYA KE MAKAN PANADOL (PARACETAMOL)? Ini tablet paracetamol yang dibekalkan di klinik-klinik kesihatan dan hospital-hospital. ...


BAHAYA KE MAKAN PANADOL (PARACETAMOL)?


Ini tablet paracetamol yang dibekalkan di klinik-klinik kesihatan dan hospital-hospital.

1 tablet = 500mg

Bahaya ke kalau makan panadol/paracetamol ni? 


Paracetamol atau Panadol adalah merupakan ubat demam dan juga ubat yang melegakan kesakitan yang amat berguna kepada manusia. Ia telah digunakan di dunia hampir 70 tahun. Setiap sesuatu ubatan itu jika diambil pada kuantiti yang berpatutan adalah ubat. Tetapi jika diambil berlebihan adalah racun. Hatta oksigen pun jika berlebihan adalah merupakan racun bagi manusia!

Paracetamol juga tidak terkecuali. Jika diambil pada dos yang berlebihan, ia boleh menjadi racun yang memudaratkan. Namun kuantiti pengambilan paracetamol yang diberikan oleh doktor adalah dos yang sangat minimal dan berada pada julat terapeutik bukan pada dos yang memudaratkan organ hati dan nyawa.

Secara amnya, PCM adalah selamat untuk kehamilan dan boleh di gunakan untuk merawat demam atau ubat penahan sakit untuk melegakan sakit.

Doktor akan memberi ubat berdasarkan dos yang selamat yang telah direkomendasi.

Kebiasaannya dos paracetamol yang dipreskripsi bagi orang dewasa tidak akan melebih 3g setiap hari (2 biji sekali makan, 3 kali sehari sahaja). Dan jika pesakit mempunyai risiko masalah hati seperti hepatitis, alcoholic dan sebagainya, doktor akan cuba mengelak untuk menggunakan paracetamol sama sekali.



Beberapa langkah boleh dilakukan untuk mengurangkan gejala batuk, flu dan demam. 

1. Banyakkan minum air masak, khususnya di siang hari dan cuaca panas. Air masak itu sendiri mampu untuk mengekalkan suhu tubuh kita di dalam keadaan normal.

2. Rehat yang mencukupi. Ibu-ibu yang sedang hamil akan mudah mengalami keletihan. Apabila ia berlaku, mereka juga lebih mudah untuk mendapat jangkitan daripada luar.

3. Lozenge pada tekak boleh digunakan untuk melegakan batuk dan sakit tekak.

4. Sekiranya demam terlalu tinggi, panadol atau paracetamol boleh diambil dengan kuantiti dan dos yang paling sedikit dan mampu menghasilkan kesan yang optimum (setelah mendapat rujukan daripada doktor).

5. Sentiasa pastikan anda memakan makanan yang berkhasiat dan penuh dengan mineral. Ketika hamil, sistem imun anda akan berubah, dengan tujuan untuk 'protect' bayi di dalam kandungan. Ini boleh menyebabkan anda lebih mudah mendapat jangkitan. Sebab itu, makanan yang yang berkhasiat adalah amat perlu ketika hamil.


Nasihat saya, ada baiknya cuba elakkan menggunakan Paacetamol bila hamil. Simptom demam, selsema dan sakit badan yang tidak serius selalunya tidak memerlukan ubat. Ibu hamil boleh gantikan Vitamin C daripada shaklee untuk meningkatkan imun badan. 




CARA MEMBUAT PEMBELIAN VITAMIN C SHAKLEE


CARA 1

Anda boleh mengklik ke VITAMIN C ini dan membeli terus dengan Shaklee. Penghantaran melalui GDEX/CITYLINK.


CARA 2

Boleh hubungi saya untuk mendapatkan konsultasi, cara makan, dos yang betul apabila membuat pembelian daripada saya.



Follow Instagram Shaklee :-


Whatssap : 013-2378013

Your Health & Beauty Consultant


You Might Also Like

2 insan comel komen

  1. mcm da trend dlm masyarakat kita skt sikit amik panadol ;-)

    ReplyDelete
  2. kalau fiza memang jarang ambil pandol.

    ReplyDelete


Please leave your comments ladies and gentleman.Thank you so much for reading!