Adenovirus[Virus Selsema Pembunuh]

3:15:00 PM 9 Comments A+ a-


virus yang menyerang Hospital Port Dickson sekarang..


Apa itu Adenovirus?



Sebenarnya virus ‘adenovirus’ ini sejenis virus bersaiz sederhana,nonenveloped dan mempunyai berpuluh-puluh jenis (serotype) yang dikenalpasti di dalam tubuh manusia. Ini berlaku apabila adenovirus mengalami proses mutasi di mana mereka membezakan diri mereka dengan jenis-jenis adenovirus yang lain. Ia menjangkiti pernafasan atasan pada kanak-kanak dan jangkitan pada dewasa. Bagi kanak-kanak ia akan menyebabkan batuk,demam dan selsema. ada juga akan menyebabkan konjuntivitis iaitu merah di bahagian mata. tak lupa juga mengakibatkan cirit birit di kalangan kanak-kanak.
Tetapi berbeza dengan kali ni Adenovirus menghasilkan serotype yang baru iaitu Adenovirus 14 yang menyerang orang muda yang sering menyerang kem-kem askar atau polis yang tengah menjalani latihan lasak. Ini lah virus yang menyerang pelatih-pelatih polis di Pulapol... mungkin ramai pelatih polis sudah mengalami demam,lenguh-lenguh badan, batuk dan selsema.
Tanda-tanda Jangkitan virus ni..
keracunan makanan dan persekitaran yang kotor berkemungkinan menjadi punca penularan bakteria leptospirosis dan virus adeno hingga menyebabkan kematian pelatih polis itu. virus ini di sebarkan melalui air yang keluar apabila bersin,batuk dan selsema.


pesakit akan mengadu lenguh-lenguh badan, demam, batuk dan selsema yang semakin teruk dan tak berkurangan. Ia juga boleh menjangkiti mata dan menyebabkan konjuntivitis dan kadang kala juga boleh meyebabkan cirit-birit yang berpanjangan.
Bagaimana untuk menghidari jangkitan Adenovirus 14?

Menjaga kebersihan diri adalah cara terbaik untuk menghindari wabak jangkitan ini.

  1. sering membasuh tangan sebelum dan selepas melakukan sesuatu
  2. memakai penutup (mask) hidung dan mulut, 
  3. banyak minum air mineral
  4. kuarantin dirumah
Pemeriksaan darah akan di lakukan untuk memastikan sama ada pesakit mengalami jangkitan virus atau bakteria. jika bakteria antibiotik dperlukan..jika virus antibiotik tidak diperlukan. Pemeriksaan juga dapat menilai kepekatan platelet..jika platelet kurang pesakit berisiko mengalami pendarahan dalaman.

Pemeriksaan Chest Xray juga akan di lakukan

Pesakit harus minum air mineral 6-8 gelas sehari untuk mengekalkan tahap dehidrasi dalam tubuh. Masalah cirit birit boleh di atasi dengan air garam ORS.

Jika mengalami dehidrasi/ kekeringan yang teruk air Normal saline akan dimasukkan melalui salur darah.
Bila harus mendapat rawatan lanjut

Pesakit tidak berdaya untuk bangun, tak de selera makan, muntah, sakit perut, cirit-birit, mata merah dan demam yang semakin teruk. Jika ada tanda begini haruslah kalian segera ke hospital untuk mendapat rawatan selanjutnya.

Terima Kasih ~~

Kami Sedia Membantu^^

All about Personal, Lifestyle, Beauty, Health and Parenting Blogger.
Product review, advertorial, 

contact:
Email: cikazizahmisi88@gmail.com

9 insan comel komen

Write insan comel komen
4/05/2011 12:50 AM delete

waaaaa .. bahaya nih .. hhuhu .. salam singgah akak .. sudi kirenye bace entri terbaru ps .. http://wanmohdsalim.blogspot.com/2011/04/semua-ni-maher-zain-punye-pasal-la.html

Reply
avatar
s.y.a.r.q
AUTHOR
4/05/2011 12:47 PM delete

dulu H1N1.sekarang virus lain plak yg dtg. Takot :-S

Reply
avatar
Cik Azizah
AUTHOR
4/05/2011 1:00 PM delete

syarq~ yup...die spesis gak darling...semakin takut dgn penyakit sekarang kan..

Reply
avatar
Mommy Fara
AUTHOR
4/06/2011 10:05 AM delete

jiejah, dah check email lum? akak dah siapkan header tu =)

Reply
avatar
ardinihumaira
AUTHOR
4/07/2011 7:54 AM delete

sangat2 bahaya kan.. risau gak dni kat kawan yang duk sana..

Reply
avatar
Cik Azizah
AUTHOR
4/07/2011 3:33 PM delete

ardini~ sgt2 bahaya kak..H1N1,leptospirosis boleh bwk maut...kawan akak askar eh....

Reply
avatar
4/10/2011 12:09 AM delete

wow...thanks untuk info yang sangat bermanfaat ni...saya ada entry special untuk akak...kalau sudi..mai la singgah...special only for akak..(^_^)

Reply
avatar
Nour Akmal
AUTHOR
4/10/2011 10:54 AM delete

wahhh...nice sharing...=)

Reply
avatar
Cik Azizah
AUTHOR
4/10/2011 5:09 PM delete

sebar kan ilmu medik ni...merawat lebih baik dari mengubati..InsyaAllah..

Reply
avatar


Please leave your comments ladies and gentleman.Thank you so much for reading!