Tuesday, August 25, 2015

Before And After Having Children






Bila tengok gambar ni tak di nafikan memang betul. Sebelum punyai anak dan selepas punyai anak.

Tapi atas kita sebagai ibu bapa jugak... 
Kita tunjuk contoh, kita kemas depan anak, ambil letak balik dalam raga nanti lama2 anak akan belajar.. dia ikut apa kita buat.

Biar la anak nak main bersepah pun.. Mereka dengan dunia imaginasi mereka. Itu dikatakan sel sel otak sedang berhubung..Nantu bila mereka dah penat, tido. Kita kemas balik. Jangan pulak dimarah anak tu masa dia tengah main. Kita membantutkan imaginasi dia.. Tengah kreatif..biarkan..



Nasihat tetap nasihat.. biar je mereka buat apa pun janji pantau. Ajar mengemas nanti mereka pun tahu mengemas bila dah habis main.

sekadar peringatan buat diri sendiri..




8 comments:

  1. Salam singgah dr nieyl =)

    ReplyDelete
  2. macam tipu je dinding tu.... patut penuh lagi dinding tu...... hehehehe

    ReplyDelete
  3. Tulah kan Jijah nak2 kalau tiba2 ada tetamu datang rumah kadang segan...

    ReplyDelete
  4. hahahaha nk gelak dulu la, boleh
    samaa dh mcm tu..

    rania skrg suka benor nk mkn sndiri.bg je. merata rata berciciran.
    rasanya entah berapa kali dok sapu mop.

    dinding j blm diterokai.
    skrg pgg pen conteng kaki
    sabaqqqqq j la

    ReplyDelete
  5. memang begitu lumrahnya..masa dia tidur je la baru mengemas kan :)

    ReplyDelete
  6. betul tu jijah. mak ayah kena ajar anak2 lps bermain kemaskan barang. sayangi barang2 sendiri. insya allah... anak pasti akan ikut

    ReplyDelete
  7. Kena prepare mental banyak sikit lepas ada anak nanti.Hehe

    ReplyDelete
  8. so sweet la gambo2 tu, jijah.
    bagi aida ia adalah realiti.
    frame gambo berdua da jadi frame gambo bertiga berempat ...
    da takde lagi hiasa bunga kaca :)
    sofa da comot dek air tumpah la susu tumpah la.
    lom lagi sofa yg kena conteng !!!
    dinding comot.
    meja kopi da jadi meja letak mainan...

    realiti :) and i really love it.
    a sweet memories...

    ReplyDelete


Please leave your comments ladies and gentleman.Thank you so much for reading!