10 Tanda Mengandung

8:30:00 AM 34 Comments A+ a-


Mengandung buat kali kedua buat daku lebih peka dengan sesuatu yang tidak kena pada badan. Di sini beberapa tanda awal kehamilan yang daku alami... 

1. Rasa lapar yang berpanjangan
Juga terjadi pada orang yang tidak hamil tetapi lebih kerap terjadi pada awal kehamilan. Jangan bergantung sepenuhnya kepada tanda ini tetapi sekiranya ia berlaku disamping tanda-tanda kehamilan yang lain, bersiap-sedialah untuk membilang hari anda.
2. Perubahan pada warna di sekeliling payudara
Sekiranya kulit disekitar puting anda menjadi kehitaman, kemungkinan anda sudah pun beberapa minggu mengandung. Walaubagaimanpun, ia juga terjadi disebabkan oleh ketidakseimbangan hormon tidak berkaitan dengan kehamilan atau disebabkan kandungan yang terdahulu.
3. Kerap sangat membuang air kecil
Sekiranya janin sudah mula terbentuk dan rahim yang semakin membesar mula menekan pundi kencing anda, anda akan merasa kerap untuk buang air.
4. Merasa tidak bermaya
Rasa seperti tiada tenaga sepanjang masa? Hormon yang dikeluarkan di masa awal kehamilan boleh membuatkan anda berasa letih dengan cepat. Rasa letih dan tidak bermaya adalah sesuatu yang kerap terjadi di awal kehamilan.
5. Sakit dan tegang pada buah dada
Sekiranya anda mengandung, buah dada anda akan menjadi semakin sakit pada sentuhan, agak serupa dengan ketidakselesaan yang terjadi pada buah dada anda sebelum haid. Apabila badan sudah menjadi biasa dengan kejadian hormon ini, kesakitan akibat ketegangan akan menjadi semakin berkurangan.
6. Rasa loya dan muntah
Sekiranya anda bernasib baik, morning sickness ini tidak akan menyerang, kecuali selepas beberapa minggu hamil. Tetapi segelintir wanita akan mula merasa mual dan rasa luar biasa pada lidah walaupun cuma selepas beberapa hari mengandung.
7. Kram perut
Kram perut pada keadaan terjadinya kehamilan akan terjadi secara teratur. Situasi ini akan berlaku kerana rahim akan membesar dan merenggang untuk menyiapkan tempat bagi bayi anda.
8.Moody, Sensitif 
Selalu merasa moody terhadap suami. kadang-kadang merajuk tak tentu pasal. Hal ini di sebabkan kemunculan hormon-hormon baru dalam tubuh anda.
9. Missed period
Sekiranya haid anda teratur sebelumnya dan sekarang ia sudah lewat beberapa hari. Inilah masanya untuk anda menjalani ujian air kencing untuk kehamilan.
Dan akhirnya..
10. Ujian air kencing yang positif
Sekiranya anda sudah beberapa hari ketinggalan haid dan terdapat 2 jaluran pada ujian air kencing, kemungkinan besar anda sudah mengandung. Jumpalah doktor untuk kepastian dan...




Tahniah!
Anda Di Dapati Mengandung :)



All about Personal, Lifestyle, Beauty, Health and Parenting Blogger.
Product review, advertorial, 

contact:
Email: cikazizahmisi88@gmail.com

34 insan comel komen

Write insan comel komen
abah khalisha
AUTHOR
1/07/2013 8:38 AM delete

Wife AK ni period tk menentu..tp check br ni xde plak..mmmm..maybe tension kot tu pasal period jd x tentu

Reply
avatar
1/07/2013 8:48 AM delete

persediaan awal utk sy..tq pn jijah.. :)

Reply
avatar
QasehnyaRania
AUTHOR
1/07/2013 9:04 AM delete

alhamdulillah :)bila la nak rasa semua tu ;)

Reply
avatar
1/07/2013 9:19 AM delete

so sweett la jijah..akak plak rs nk nganduh neh..hehe

Reply
avatar
::Aja::
AUTHOR
1/07/2013 9:23 AM delete

jijah...tahniah ye!!!wahh..ade hikmahnya kan?lepas ni kene lebih kuat dan take care ur self...:)

Reply
avatar
1/07/2013 10:25 AM delete

JAGE DIRI YEA AKAK :)

Reply
avatar
1/07/2013 10:25 AM delete

JAGE DIRI YEA AKAK :)

Reply
avatar
Mimie
AUTHOR
1/07/2013 12:05 PM delete

akak no 5,6,8,9 tuh..huhuhu

Reply
avatar
eima
AUTHOR
1/07/2013 12:16 PM delete

jg diri dan kandungan tu elok2 ye dear...

jijah masih di awal kehamilan ....
byk kemungkinan akan terjadi ...
so berhati2 tau...

ima just nk shhare pesanan org tua² seeloknya jgn dikhabarkan pd semua ttg kehamilan di peringkat awal ... terutamanya trimester pertama ni ....

take care tau ....

Reply
avatar
Mrs Velentine
AUTHOR
1/07/2013 12:49 PM delete

kalau akak..senang jer..mmg morning sickness..hehe..mengandung lah jawabnya.

Reply
avatar
1/07/2013 2:05 PM delete

tahniah!!!

Moga mendapat zuriat yang soleh dan solehah. amin. jaga kandungan elok2 ye!!!

Reply
avatar
Zie
AUTHOR
1/07/2013 2:10 PM delete

Alhamdulillah jijah punya ke tu? amin... tahniah yer... suka sangat.. wah hujung tahun ni raya bertigalah yer... suka-suka....

semua tanda diatas akak alami... morning sickness usah cakaplah memang memenatkan... muntah lapar.. makanan kesukaan jadi tidak suka 100%... hanya lalu makan nasi putih dan ikan bilis atau ikan masin... ketiga2 anak sama ja alahan dia....

Reply
avatar
aisya
AUTHOR
1/07/2013 3:21 PM delete

Teringat plak sy entri akak pasal nk makan pizza smpai merajuk tu.. betul kata husband akak kan.. hehe

Reply
avatar
Chic Na
AUTHOR
1/07/2013 4:08 PM delete

wah bagus tips2 ni. boleh guna nanti. hehehe..

Reply
avatar
1/07/2013 4:09 PM delete

nak check la.kot2 ada..hahaha. :P

jadi,bila nak makan2 neyh?! :P

Reply
avatar
nuhara
AUTHOR
1/07/2013 9:06 PM delete

kak zizah mengandung ? :)

tahniah akk :) rezeki akk

Reply
avatar
LiNda
AUTHOR
1/07/2013 9:47 PM delete

Tahniah jijah, jage diri leklok tau :)

Reply
avatar
adorable ked
AUTHOR
1/08/2013 12:17 AM delete

wah kak jijah!
akhirnya doa kak jijah dimakbulkan Allah jugak..
congrats!
jaga baby tu elok2 ea..
:)

Reply
avatar
Arra Ahmad
AUTHOR
1/08/2013 11:14 AM delete

Hai jijah..akak mgu ni dh 8w.pergi booking awl sbb hr 2 ada suprapubic pain.yelah,nak scan.kot2 ectopic ke apa.bl g klinik,test upt positif..terus g booking.kiranya 2 dlm 1.nak booking awl pn blh tp kurang dr 12w..alah,mcm xblaja plak misi neh.haha..

Reply
avatar
Mrs Velentine
AUTHOR
1/08/2013 12:03 PM delete

dtg sini klik2 digi & sunway

Reply
avatar
1/08/2013 12:15 PM delete

tahniah la pregnant ;) semoga anak yg dikandung nanti dapat berjasa kepada sis ;)

Reply
avatar
ayut
AUTHOR
1/08/2013 12:25 PM delete

Tahniah jijah mengandung!!hahaha... >_< just take care urself k :)

Reply
avatar
Misz Mieza
AUTHOR
1/08/2013 2:13 PM delete

Bilalah agaknya nak merasai pengalaman macam ni.. Masih belum ada rezeki..

Reply
avatar
Cik Aien
AUTHOR
1/08/2013 10:05 PM delete

membilang hari jugaklah nk mcm nie....

oh.. hubby cpatanlah kita kawen :)

Reply
avatar
shidaR
AUTHOR
1/09/2013 11:13 AM delete

wahhh jiejah mgandung ke? berita gembira ni :))

Reply
avatar
azizah :)
AUTHOR
1/09/2013 5:46 PM delete

@eimaoo ok2 baiklah kak..nasihat tu jijah pegang! moga selamat la 1st trimester ni.. akak doakan yer :)

Reply
avatar
azizah :)
AUTHOR
1/09/2013 5:47 PM delete

@aisyaheee ingat pon aisya! tq syg yer :)

Reply
avatar
azizah :)
AUTHOR
1/09/2013 5:48 PM delete

@Eca Dwinky Asha sabar2..mood makan kurang ni..heee

Reply
avatar
azizah :)
AUTHOR
1/09/2013 5:49 PM delete

@Arra Ahmad hehe dah pegi dah.. JM kata baik booking awal2 lepas tahu diri pregnant..ngee

Reply
avatar
azizah :)
AUTHOR
1/09/2013 5:50 PM delete

@Misz Mieza yunk.. sabar sikit je lagi yer.. jijah pon setahun baru dapat..moga aada rezeki kamu lepas ni.. Amin..

Reply
avatar
QasehnyaRania
AUTHOR
5/30/2013 8:12 AM delete

masa mula kawin dulu perid pernah delay nak hampir seminggu.
tp teda rezeki lagi

Reply
avatar
azizah :)
AUTHOR
5/30/2013 4:06 PM delete

@QasehnyaRania kalau baru kawen period delay tu mmg biasa..perubahan hormon kan..

Reply
avatar


Please leave your comments ladies and gentleman.Thank you so much for reading!