Monday, January 7, 2013

10 Tanda Mengandung


Mengandung buat kali kedua buat daku lebih peka dengan sesuatu yang tidak kena pada badan. Di sini beberapa tanda awal kehamilan yang daku alami... 

1. Rasa lapar yang berpanjangan
Juga terjadi pada orang yang tidak hamil tetapi lebih kerap terjadi pada awal kehamilan. Jangan bergantung sepenuhnya kepada tanda ini tetapi sekiranya ia berlaku disamping tanda-tanda kehamilan yang lain, bersiap-sedialah untuk membilang hari anda.
2. Perubahan pada warna di sekeliling payudara
Sekiranya kulit disekitar puting anda menjadi kehitaman, kemungkinan anda sudah pun beberapa minggu mengandung. Walaubagaimanpun, ia juga terjadi disebabkan oleh ketidakseimbangan hormon tidak berkaitan dengan kehamilan atau disebabkan kandungan yang terdahulu.
3. Kerap sangat membuang air kecil
Sekiranya janin sudah mula terbentuk dan rahim yang semakin membesar mula menekan pundi kencing anda, anda akan merasa kerap untuk buang air.
4. Merasa tidak bermaya
Rasa seperti tiada tenaga sepanjang masa? Hormon yang dikeluarkan di masa awal kehamilan boleh membuatkan anda berasa letih dengan cepat. Rasa letih dan tidak bermaya adalah sesuatu yang kerap terjadi di awal kehamilan.
5. Sakit dan tegang pada buah dada
Sekiranya anda mengandung, buah dada anda akan menjadi semakin sakit pada sentuhan, agak serupa dengan ketidakselesaan yang terjadi pada buah dada anda sebelum haid. Apabila badan sudah menjadi biasa dengan kejadian hormon ini, kesakitan akibat ketegangan akan menjadi semakin berkurangan.
6. Rasa loya dan muntah
Sekiranya anda bernasib baik, morning sickness ini tidak akan menyerang, kecuali selepas beberapa minggu hamil. Tetapi segelintir wanita akan mula merasa mual dan rasa luar biasa pada lidah walaupun cuma selepas beberapa hari mengandung.
7. Kram perut
Kram perut pada keadaan terjadinya kehamilan akan terjadi secara teratur. Situasi ini akan berlaku kerana rahim akan membesar dan merenggang untuk menyiapkan tempat bagi bayi anda.
8.Moody, Sensitif 
Selalu merasa moody terhadap suami. kadang-kadang merajuk tak tentu pasal. Hal ini di sebabkan kemunculan hormon-hormon baru dalam tubuh anda.
9. Missed period
Sekiranya haid anda teratur sebelumnya dan sekarang ia sudah lewat beberapa hari. Inilah masanya untuk anda menjalani ujian air kencing untuk kehamilan.
Dan akhirnya..
10. Ujian air kencing yang positif
Sekiranya anda sudah beberapa hari ketinggalan haid dan terdapat 2 jaluran pada ujian air kencing, kemungkinan besar anda sudah mengandung. Jumpalah doktor untuk kepastian dan...




Tahniah!
Anda Di Dapati Mengandung :)



34 comments:

  1. Wife AK ni period tk menentu..tp check br ni xde plak..mmmm..maybe tension kot tu pasal period jd x tentu

    ReplyDelete
  2. persediaan awal utk sy..tq pn jijah.. :)

    ReplyDelete
  3. alhamdulillah :)bila la nak rasa semua tu ;)

    ReplyDelete
  4. so sweett la jijah..akak plak rs nk nganduh neh..hehe

    ReplyDelete
  5. jijah...tahniah ye!!!wahh..ade hikmahnya kan?lepas ni kene lebih kuat dan take care ur self...:)

    ReplyDelete
  6. akak no 5,6,8,9 tuh..huhuhu

    ReplyDelete
  7. jg diri dan kandungan tu elok2 ye dear...

    jijah masih di awal kehamilan ....
    byk kemungkinan akan terjadi ...
    so berhati2 tau...

    ima just nk shhare pesanan org tua² seeloknya jgn dikhabarkan pd semua ttg kehamilan di peringkat awal ... terutamanya trimester pertama ni ....

    take care tau ....

    ReplyDelete
  8. kalau akak..senang jer..mmg morning sickness..hehe..mengandung lah jawabnya.

    ReplyDelete
  9. tahniah!!!

    Moga mendapat zuriat yang soleh dan solehah. amin. jaga kandungan elok2 ye!!!

    ReplyDelete
  10. Alhamdulillah jijah punya ke tu? amin... tahniah yer... suka sangat.. wah hujung tahun ni raya bertigalah yer... suka-suka....

    semua tanda diatas akak alami... morning sickness usah cakaplah memang memenatkan... muntah lapar.. makanan kesukaan jadi tidak suka 100%... hanya lalu makan nasi putih dan ikan bilis atau ikan masin... ketiga2 anak sama ja alahan dia....

    ReplyDelete
  11. Teringat plak sy entri akak pasal nk makan pizza smpai merajuk tu.. betul kata husband akak kan.. hehe

    ReplyDelete
  12. wah bagus tips2 ni. boleh guna nanti. hehehe..

    ReplyDelete
  13. nak check la.kot2 ada..hahaha. :P

    jadi,bila nak makan2 neyh?! :P

    ReplyDelete
  14. kak zizah mengandung ? :)

    tahniah akk :) rezeki akk

    ReplyDelete
  15. Tahniah jijah, jage diri leklok tau :)

    ReplyDelete
  16. wah kak jijah!
    akhirnya doa kak jijah dimakbulkan Allah jugak..
    congrats!
    jaga baby tu elok2 ea..
    :)

    ReplyDelete
  17. Hai jijah..akak mgu ni dh 8w.pergi booking awl sbb hr 2 ada suprapubic pain.yelah,nak scan.kot2 ectopic ke apa.bl g klinik,test upt positif..terus g booking.kiranya 2 dlm 1.nak booking awl pn blh tp kurang dr 12w..alah,mcm xblaja plak misi neh.haha..

    ReplyDelete
  18. dtg sini klik2 digi & sunway

    ReplyDelete
  19. tahniah la pregnant ;) semoga anak yg dikandung nanti dapat berjasa kepada sis ;)

    ReplyDelete
  20. Tahniah jijah mengandung!!hahaha... >_< just take care urself k :)

    ReplyDelete
  21. Bilalah agaknya nak merasai pengalaman macam ni.. Masih belum ada rezeki..

    ReplyDelete
  22. membilang hari jugaklah nk mcm nie....

    oh.. hubby cpatanlah kita kawen :)

    ReplyDelete
  23. wahhh jiejah mgandung ke? berita gembira ni :))

    ReplyDelete
  24. @eimaoo ok2 baiklah kak..nasihat tu jijah pegang! moga selamat la 1st trimester ni.. akak doakan yer :)

    ReplyDelete
  25. @aisyaheee ingat pon aisya! tq syg yer :)

    ReplyDelete
  26. @Eca Dwinky Asha sabar2..mood makan kurang ni..heee

    ReplyDelete
  27. @Arra Ahmad hehe dah pegi dah.. JM kata baik booking awal2 lepas tahu diri pregnant..ngee

    ReplyDelete
  28. @Misz Mieza yunk.. sabar sikit je lagi yer.. jijah pon setahun baru dapat..moga aada rezeki kamu lepas ni.. Amin..

    ReplyDelete
  29. masa mula kawin dulu perid pernah delay nak hampir seminggu.
    tp teda rezeki lagi

    ReplyDelete
  30. @QasehnyaRania kalau baru kawen period delay tu mmg biasa..perubahan hormon kan..

    ReplyDelete


Please leave your comments ladies and gentleman.Thank you so much for reading!