Sunday, January 6, 2013

Perkembangan Bayi Bulan Pertama


*BULAN PERTAMA 4 MINGGU*


Telur akan mula terbentuk sebaik sahaja disenyawakan. Perkembangan bayi dalam kandungan memberi kesan kepada perubahan bentuk badan anda dari masa ke semasa.

Minggu pertama:
Sebaik saja telur disenyawakan, anda tidak lagi mengalami datang bulan/haid. Hormon-hormon dalam badan akan bersiap sedia untuk melepaskan sel telur tersebut.

Minggu kedua:
Dinding rahim/uterus akan mula menebal dan telah bersedia untuk proses ovulasi sebagai persediaan untuk persenyawaan. Apabila telur disenyawakan ianya akan tertanam di dalam uterus. Lain-lain perubahan waktu itu mungkin anda mendapati cecair dari servik anda sedikit bertambah dan agak berlendir dan kental seperti putih telur. Ini menunjukkan waktu subur anda bermula.

Minggu ketiga:
Minggu ini adalah proses pelepasan telur. Telur dan sperma yang telah disenyawakan di tiub falopio akan mula terbentuk. Jika anda mempunyai kitaran haid yang tetap 28 hari, pengovulasi akan berlaku pada hari ke-14 bagi kitaran haid anda. Jika nasib menyebelahi anda, sperma dan telur akan bercantum. Berikut adalah apa yang akan berlaku didalam uterus anda jika telur anda berjaya disenyawakan:

  1. 23 kromosom ibu dan 23 kromosom bapa akan bercantum apabila sperma dan telur bersatu.
  2. Zigot (telur yang disenyawakan) akan meneruskan 3 hari perjalanan dari tiub fallopian menuju ke uterus. 3 hari lagi diambil untuk tertanam di uterus sebelum ianya melekat dan mengembang sebagai bayi di dalam uterus untuk selama 9 bulan akan datang.
  3. Mungkin akan berlaku sedikit pendarahan setelah proses implantasi. Kadang-kadang sesetengah orang ingat mereka didatangi haid dan tidak hamil. Yang membezakannya adalah darahnya sedikit sahaja berbanding darah haid biasa.

Minggu keempat:
Zigot yang telah terbentuk akan mula mencari tempat (dinding rahim) untuk membesar. Ada sesetengah wanita akan mengalami pendarahan pada minggu ini. Jangan risau, pendarahan itu adalah kerana proses zigot menempel di dinding rahim anda. Jika pendarahan terlalu banyak, sila berjumpa doktor anda.


26 Disember 2012 kandungan 4minggu


Ketika usia kandungan empat minggu, jantung, limpa dan sistem pencernaan bayi mula terbentuk. Bayi mula menerima makanan dan membuang kotoran melalui tembuni dan tali pusat (pembuluh darah yang menghubungkan bayi yang membesar kepada kulit rahim ). Bayi ketika ini panjangnya kira- kira 1/5 inci (1/2 cm). Boleh tengok gambar kat atas tu.. Tu gambar janin yang berusia 4 minggu di dalam rahim ibunya. :)





40 comments:

  1. waa...tahniah jijah sayangg~ semoga selamat semuanya ya :)

    take care

    ReplyDelete
  2. hee happy mummy to be :)

    ReplyDelete
  3. @Cikgu Jaja™ tq kak jaja.. take care too yer :)

    ReplyDelete
  4. seronoknya pengalaman pegnen :)

    ReplyDelete
  5. jijah, take care.. makan benda2 yg berkhasiat tau.. :)

    ReplyDelete
  6. dear, dah ada tanda ker? :)

    ReplyDelete
  7. jijah badan tecik macam bini abg angkat mas, 4bulan tapi tak nampak lagi bentuk perut sgt..

    ReplyDelete
  8. @Tihara perjalanan baru bermula kak.. doakan yer :)

    ReplyDelete
  9. @Shizan Syafik InsyaAllah yunk :) doakan jijah yer..

    ReplyDelete
  10. @Nora Kerel Alhamdulilah kak :) baru lagi ni..

    ReplyDelete
  11. @MaYa MustWany oo yeker.. jijah kalau boleh nak nampak.. baru betul pregnant..heee

    ReplyDelete
  12. as-salam..
    tenq jijah..
    good info ;)

    ReplyDelete
  13. @QasehnyaRania hehe tq kak :) puas google :) hee

    ReplyDelete
  14. suka baca perkembangan baby. rasa cam ajaib je. hihi..

    ReplyDelete
  15. rasa mcm nk nandung lg lak..hi..hi

    ReplyDelete
  16. info yg sangat padat.. ^_^

    ReplyDelete
  17. eksitednye tgk org peknen....

    ReplyDelete
  18. bila dah ada bentuk nanti dalam awal kehamilan rasa suka sangat.. walhal anak tu baru kecil, waktu scan kita rasa macam dah besar sangat...

    ReplyDelete
  19. kak jijah.. jealous tau.. hehehe..

    *blaja rajin2 lgpun tinggal satu sem je lg ni, pastu kalau rezeki dpt kerja bagus ckit bleh cpat2 kawen.. Ehh!!*

    p/s : suke tgk kak jijah skrg, ceria je memanjang.. hehe.. tp jgn lupe jg diri & baby tau.. ;)

    ReplyDelete
  20. @Chic Na hee kan jijah pon suka.. kebesaran Allah :)

    ReplyDelete
  21. @Azzah boleh je kak.. tak payah nak planning2..hee :0

    ReplyDelete
  22. @Mimie hee jom kak.. anak tahun 2013 :)

    ReplyDelete
  23. @aisya akak doakan perjalanan aisya di permudahkan.. Amin... tq yer dik :)

    ReplyDelete
  24. jom belajar Biologi!!hahaha...teringt belajar Bio dulu..huhuhu..skrg jijah tgh merasakannya.. :)

    ReplyDelete
  25. bila lah turn shida kan :)

    ReplyDelete
  26. @nuyui a.k.a miss YUI iya yui :) nanti yui kawen senang nak rancang..hee

    ReplyDelete
  27. @ayutiya kuasa Allah.. jijah merasakannya ia akan membesar dalam rahim ni :)

    ReplyDelete


Please leave your comments ladies and gentleman.Thank you so much for reading!