Perkembangan Bayi Bulan Pertama

12:00:00 PM 40 Comments A+ a-


*BULAN PERTAMA 4 MINGGU*


Telur akan mula terbentuk sebaik sahaja disenyawakan. Perkembangan bayi dalam kandungan memberi kesan kepada perubahan bentuk badan anda dari masa ke semasa.

Minggu pertama:
Sebaik saja telur disenyawakan, anda tidak lagi mengalami datang bulan/haid. Hormon-hormon dalam badan akan bersiap sedia untuk melepaskan sel telur tersebut.

Minggu kedua:
Dinding rahim/uterus akan mula menebal dan telah bersedia untuk proses ovulasi sebagai persediaan untuk persenyawaan. Apabila telur disenyawakan ianya akan tertanam di dalam uterus. Lain-lain perubahan waktu itu mungkin anda mendapati cecair dari servik anda sedikit bertambah dan agak berlendir dan kental seperti putih telur. Ini menunjukkan waktu subur anda bermula.

Minggu ketiga:
Minggu ini adalah proses pelepasan telur. Telur dan sperma yang telah disenyawakan di tiub falopio akan mula terbentuk. Jika anda mempunyai kitaran haid yang tetap 28 hari, pengovulasi akan berlaku pada hari ke-14 bagi kitaran haid anda. Jika nasib menyebelahi anda, sperma dan telur akan bercantum. Berikut adalah apa yang akan berlaku didalam uterus anda jika telur anda berjaya disenyawakan:

  1. 23 kromosom ibu dan 23 kromosom bapa akan bercantum apabila sperma dan telur bersatu.
  2. Zigot (telur yang disenyawakan) akan meneruskan 3 hari perjalanan dari tiub fallopian menuju ke uterus. 3 hari lagi diambil untuk tertanam di uterus sebelum ianya melekat dan mengembang sebagai bayi di dalam uterus untuk selama 9 bulan akan datang.
  3. Mungkin akan berlaku sedikit pendarahan setelah proses implantasi. Kadang-kadang sesetengah orang ingat mereka didatangi haid dan tidak hamil. Yang membezakannya adalah darahnya sedikit sahaja berbanding darah haid biasa.

Minggu keempat:
Zigot yang telah terbentuk akan mula mencari tempat (dinding rahim) untuk membesar. Ada sesetengah wanita akan mengalami pendarahan pada minggu ini. Jangan risau, pendarahan itu adalah kerana proses zigot menempel di dinding rahim anda. Jika pendarahan terlalu banyak, sila berjumpa doktor anda.


26 Disember 2012 kandungan 4minggu


Ketika usia kandungan empat minggu, jantung, limpa dan sistem pencernaan bayi mula terbentuk. Bayi mula menerima makanan dan membuang kotoran melalui tembuni dan tali pusat (pembuluh darah yang menghubungkan bayi yang membesar kepada kulit rahim ). Bayi ketika ini panjangnya kira- kira 1/5 inci (1/2 cm). Boleh tengok gambar kat atas tu.. Tu gambar janin yang berusia 4 minggu di dalam rahim ibunya. :)





All about Personal, Lifestyle, Beauty, Health and Parenting Blogger.
Product review, advertorial, 

contact:
Email: cikazizahmisi88@gmail.com

40 insan comel komen

Write insan comel komen
1/06/2013 10:18 AM delete

WAHHH :) INDAHNYE KEJADIAN

Reply
avatar
Cikgu Jaja™
AUTHOR
1/06/2013 11:04 AM delete

waa...tahniah jijah sayangg~ semoga selamat semuanya ya :)

take care

Reply
avatar
Sis ieja
AUTHOR
1/06/2013 1:03 PM delete

hee happy mummy to be :)

Reply
avatar
azizah :)
AUTHOR
1/06/2013 1:11 PM delete

@dEdEQ dE wIshEs Subhanallah indah kan :)

Reply
avatar
azizah :)
AUTHOR
1/06/2013 1:12 PM delete

@Cikgu Jaja™ tq kak jaja.. take care too yer :)

Reply
avatar
Tihara
AUTHOR
1/06/2013 2:37 PM delete

seronoknya pengalaman pegnen :)

Reply
avatar
Shizan Syafik
AUTHOR
1/06/2013 3:12 PM delete

jijah, take care.. makan benda2 yg berkhasiat tau.. :)

Reply
avatar
Nora Kerel
AUTHOR
1/06/2013 5:27 PM delete

dear, dah ada tanda ker? :)

Reply
avatar
MaYa MustWany
AUTHOR
1/06/2013 6:07 PM delete

jijah badan tecik macam bini abg angkat mas, 4bulan tapi tak nampak lagi bentuk perut sgt..

Reply
avatar
azizah :)
AUTHOR
1/06/2013 6:17 PM delete

@Tihara perjalanan baru bermula kak.. doakan yer :)

Reply
avatar
azizah :)
AUTHOR
1/06/2013 6:18 PM delete

@Shizan Syafik InsyaAllah yunk :) doakan jijah yer..

Reply
avatar
azizah :)
AUTHOR
1/06/2013 6:18 PM delete

@Steffany Daph syukur Alhamdulilah :)

Reply
avatar
azizah :)
AUTHOR
1/06/2013 6:19 PM delete

@Nora Kerel Alhamdulilah kak :) baru lagi ni..

Reply
avatar
azizah :)
AUTHOR
1/06/2013 6:32 PM delete

@MaYa MustWany oo yeker.. jijah kalau boleh nak nampak.. baru betul pregnant..heee

Reply
avatar
QasehnyaRania
AUTHOR
1/06/2013 6:41 PM delete

as-salam..
tenq jijah..
good info ;)

Reply
avatar
azizah :)
AUTHOR
1/06/2013 7:30 PM delete

@QasehnyaRania hehe tq kak :) puas google :) hee

Reply
avatar
Chic Na
AUTHOR
1/06/2013 8:14 PM delete

suka baca perkembangan baby. rasa cam ajaib je. hihi..

Reply
avatar
Azzah
AUTHOR
1/06/2013 9:01 PM delete

rasa mcm nk nandung lg lak..hi..hi

Reply
avatar
cci
AUTHOR
1/06/2013 10:39 PM delete

info yg sangat padat.. ^_^

Reply
avatar
Mimie
AUTHOR
1/07/2013 12:10 PM delete

eksitednye tgk org peknen....

Reply
avatar
Mrs Velentine
AUTHOR
1/07/2013 12:50 PM delete

take care jijah k///

Reply
avatar
Zie
AUTHOR
1/07/2013 2:13 PM delete

bila dah ada bentuk nanti dalam awal kehamilan rasa suka sangat.. walhal anak tu baru kecil, waktu scan kita rasa macam dah besar sangat...

Reply
avatar
aisya
AUTHOR
1/07/2013 3:27 PM delete

kak jijah.. jealous tau.. hehehe..

*blaja rajin2 lgpun tinggal satu sem je lg ni, pastu kalau rezeki dpt kerja bagus ckit bleh cpat2 kawen.. Ehh!!*

p/s : suke tgk kak jijah skrg, ceria je memanjang.. hehe.. tp jgn lupe jg diri & baby tau.. ;)

Reply
avatar
azizah :)
AUTHOR
1/07/2013 6:38 PM delete

@Chic Na hee kan jijah pon suka.. kebesaran Allah :)

Reply
avatar
azizah :)
AUTHOR
1/07/2013 6:39 PM delete

@Azzah boleh je kak.. tak payah nak planning2..hee :0

Reply
avatar
azizah :)
AUTHOR
1/07/2013 6:54 PM delete

@Mimie hee jom kak.. anak tahun 2013 :)

Reply
avatar
azizah :)
AUTHOR
1/07/2013 6:54 PM delete

@Mrs Velentine tq kak :) insyaAllah :)

Reply
avatar
azizah :)
AUTHOR
1/07/2013 6:55 PM delete

@Zie tak sabarnya.. bestnya..

Reply
avatar
azizah :)
AUTHOR
1/07/2013 6:55 PM delete

@aisya akak doakan perjalanan aisya di permudahkan.. Amin... tq yer dik :)

Reply
avatar
ayut
AUTHOR
1/08/2013 12:26 PM delete

jom belajar Biologi!!hahaha...teringt belajar Bio dulu..huhuhu..skrg jijah tgh merasakannya.. :)

Reply
avatar
shidaR
AUTHOR
1/09/2013 11:13 AM delete

bila lah turn shida kan :)

Reply
avatar
azizah :)
AUTHOR
1/09/2013 5:19 PM delete

@nuyui a.k.a miss YUI iya yui :) nanti yui kawen senang nak rancang..hee

Reply
avatar
azizah :)
AUTHOR
1/09/2013 5:20 PM delete

@ayutiya kuasa Allah.. jijah merasakannya ia akan membesar dalam rahim ni :)

Reply
avatar


Please leave your comments ladies and gentleman.Thank you so much for reading!