Risiko Tak Jaga Pembedahan Caeserean

by - 1:23:00 PM


Ramai ibu bersalin tak mengambil berat penjagaan pantang selepas bersalin pembedahan. Walaupun bayi di lahirkan bukan melalui faraj, keadaan rahim tetap bengkak sebab luka-luka pembedahan di lakukan di atasnya. luka-luka itu bukan sahaja di bahagian rahim tetapi lapisan demi lapisan kulit yang di belah. 




Ada pulak tu luka luar nampak elok, tapi rupanya luka bahagian dalam masih lagi basah dan ada juga yang bernanah sampai berbau. Memang kalau dengar dan nampak seperti gambar di atas memang mengerikan dan mengilukan. 

Penjagaan bersalin bedah memang lebih rumit. Namun walau apa pun kaedah/ proses anda bersalin, penjagaannya masih tetap sama dan penting. itu sebab penjagaan ibu bersalin ambil masa yang lama untuk betul-betul sihat. Nak tips sila baca dalam entri ni Tips Penjagaan Selepas Bersalin Pembedahan.
lagi satu jika seorang wanita hamil lagi selepas pembedahan cesarean kali pertama actually peluang untuk bersalin normal sangat besar. cuma bila anak jarak rapat parut yang lama tu mungkin terbelah/ carik (uterine rupture) mungkin boleh jadi seperti gambar di atas. Ia berlaku terutama ketika sakit bersalin kerana masa inilah bahagian ini mula meregang untuk membolehkan bayi menurun. Kemungkinan risiko ini ialah 1:200, bermakna antara 200 wanita yang bersalin melalui pembedahan, hanya seorang akan mengalami komplikasi ini pada kandungan seterusnya. Jadi risiko ini tidak begitu tinggi.

Tu sebab paling sesuai untuk mengandung semula selepas pembedahan caesarean ialah 18 bulan. Ini memberi cukup masa untuk luka pulih kepada keadaan asal, ibu juga sudah kembali kepada keadaan sebelum mengandung dan bayi sudah tidak terlalu bergantung kepada susu ibu untuk pemakanannya.




CARA MEMBUAT PEMBELIAN SET BERPANTANG SHAKLEE

CARA 1

Klik ke SET BERPANTANG ini dan membeli terus dengan Shaklee.


CARA 2

Boleh hubungi saya untuk mendapatkan konsultasi, cara makan, dos yang betul apabila membuat pembelian daripada saya.
Whatsapp: 013-2378013
SID 1200083
Your health & beauty consultant



p/s: Kita tak mintak bersalin czer melainkan Allah dah tetapkan ni bahagian yang kita kena lalui.. mohon la pada Allah di permudahkan segala urusan :)


You May Also Like

11 insan comel komen

  1. sebab tu kena jaga betul2 kan...

    ReplyDelete
  2. bahaya kan.. kena jaga betul-betul..

    ReplyDelete
  3. ngeri lak akak tgk...xkire la bslin normal or czer memg kne jarakkaa kehamilan...yg risioko czer la sbb tkut luka tuh tbuka mcm pic atas

    ReplyDelete
  4. tu kena jga baik2..tgk pun seram.

    ReplyDelete
  5. erk.. tktnya tgk gmbr tu...

    ReplyDelete
  6. seriau plak akak baca + tengok gambar dekat entry ni...
    moga2 akak dipermudahkan bersalin anak no 3 ni seperti kakak2 dia

    ReplyDelete
  7. czer dari normal, normal much better. sebabnya sakit czer mmg lama sangat nak sembuh. kalau normal sakit masa beranak je. hmm

    ReplyDelete
  8. seriau kan.mana mana cra bsalin pon tetap kna jaga sebaik nya.
    jijah, thanks tau singgah blog ciksu n drop komen.tp ciksu x dpt nk bw skrg.cuti berpantang ..
    nti kna marathon le..
    take care :)

    ReplyDelete
  9. Adui, ngeri nya tengok pic tu.. Memang kena jaga betul2 kan lepas operate ni.. Kalau tak kering betul luka tu memang akan buat bernanah & berbau.. Huhu..
    Rosmiza Ali Official Blog™

    ReplyDelete
  10. takut pulak kita tengok camtu..kena jaga leklok lepas operate ni..

    ReplyDelete


Please leave your comments ladies and gentleman.Thank you so much for reading!