Saturday, February 16, 2013

Keracunan Makanan Akibat Red Tide


Keracunan makanan akibat Fenomena Laut Merah yang berlaku di perairan laut Pulau Gaya, Pulau Sepanggar, Persisiran Pantai Likas, Yayasan Sabah dan lokasi berhampiran menjadi-jadi di Sabah sekarang ni..

Red tide ni berpunca daripada kehadiran sejenis organisma satu sel yang dinamakan phytoplankton dinoflagellate di dalam air laut. 

Red Tied adalah fenomena biasa yang selalu berlaku di persisiran pantai, muara sungai dan laut. Fenomena ini berlaku apabila kepekatan besar mikroorganisma akuatik meningkat secara mendadak dan dikenali sebagai algal bloom..




Nasihat supaya berhati-hati ketika memakan makanan laut lain dalam tempoh terdekat ini kerana dikhuatiri hidupan laut itu turut tercemar.



25 comments:

  1. amaran kesihatan dari cik misi :D

    kena berhati2 la nak makan...kalau boleh elak makan buat sementara kan Jijah.

    ReplyDelete
  2. wah! bahayanya.. takut plak.. dah feveret seafood2 ni.. :)

    ReplyDelete
  3. alamak kak jijah!
    ni untuk orang sabah je ke?

    ReplyDelete
  4. jom makan ikan kak..tpi ikan dlm tin je la ye :P

    ReplyDelete
  5. awl thun rtu mmg x laku ikn d psr, tp duk sbh mmg jrg kn jual kerang, tu r plik, rupeny psl ni. Sbh je ad mnde ni, tpt kt smnjg xd, org ckp, mkn ikn besar2 je. Mcm tgiri. Xpon, knla kt mkn aym je jijah. Hihi

    ReplyDelete
  6. kat semenanjung ada jugak ker?... baru pas makan seafood.. emm yum yum...

    ReplyDelete
  7. assalamualaikum ... info yg berguna nih ... thanks

    ReplyDelete
  8. nasib baik mas allergic ..hihihi

    ReplyDelete
  9. Thanks for the info :)
    Bahaya ni.. untuk yang tinggal di Sabah je ke? :)

    ReplyDelete
  10. haaa...kan...slalunya fenomena laut merah ni jd ujung2 tahun je...

    ReplyDelete
  11. kena lebih berhati2 ni. kalau boleh elakkan utk sementara waktu.

    ReplyDelete
  12. thanks jijah share information ni.risau jugak nak makan seafood skang ni.

    ReplyDelete
  13. @Zie yang jadi ni kat sabah.. setakat ni kat semenanjung masih selamat lagi..

    ReplyDelete
  14. hadoii..31 mac ni dh nk g sabah..tk blh mkn sifud la nnt....

    ReplyDelete
  15. a'aa kan... kne ati2.. bahaya gak tu

    ReplyDelete
  16. lame dh rasa isu kan..sekarang ni more berhati-hati ye nk mkn... *tetibe trasa nk mkn steamboat* hohoho

    ReplyDelete
  17. @Zura Lee kat sabah ni mmg takleh makan kak.. nasib la..huhu

    ReplyDelete
  18. @IntaNBerliaN itulah pasalnya.. nak makan kena lebih berhati2..

    ReplyDelete
  19. @ayutayut boleh la makan.. kat semenanjung xde masalah!hehe

    ReplyDelete
  20. @Mrs Velentine yer..nk makan apa2 pon takut sekarang ni..

    ReplyDelete


Please leave your comments ladies and gentleman.Thank you so much for reading!