Sunday, February 24, 2013

Perkembangan Bayi Bulan Ketiga


*BULAN KETIGA 12 MINGGU*


Minggu kesembilan:
Pergerakan pertama fetus dapat dikesan dengan USG. Pada minggu ini perut dan rongga dada sudah terpisah dan otot mata dan bibir atas terbentuk.

Minggu ke-10:
Tulang terbentuk. Diafragma memisahkan jantung dan paru-paru dari perut. Otot leher terbentuk. Otak berkembang dengan cepat, sehingga saiz kepala lebih besar dari tubuh.

Minggu ke-11:
Organ seks luar sudah terbentuk, begitu juga dengan rambut dan gigi. Bayi sudah dapat menelan cairan amnion dan mengeluarkan kembali (kencing).

Minggu ke-12:
Ukuran fetus anda sekarang sekitar 8 cm. Semua organnya telah terbentuk dengan sempurna. Otot-ototnya akan mula memberikan tindak balas.



17/2/13=12 weeks



Menjelang usia kehamilan masuk 3 bulan, kebanyakkan wanita mula menampakan tanda-tanda fizikal kehamilan. Mulai bulan ini bayi akan membesar dengan cepat, panjangnya 'bertambah beberapa milimiter setiap hari. Wajahnya bertambah jelas. Ibu jari, jari kaki, telinga dan kelopak mata telah terbentuk. Beratnya kira-kira satu paun dan panjangnya 3 inci (8 cm).

Risiko keguguran berkurangan pada minggu ke-12 kerana bayi semakin kukuh kedudukannya. Pada masa ini bayi sudah boleh menendang, menguap, menggeliat, memusing badan tetapi kerana saiznya yang masih kecil kita tidak akan dapat merasakan sebarang pergerakan.


Doa Ibu Mengandung
Ya Allah, peliharalah anakku ini selama ia berada di dalam perutku, dan sihatkanlah dia, Engkau yang menyembuhkan, tidak ada penyembuhan selain penyembuhanMu, Penyembuhan yang tidak meninggalkan penyakit. Ya Allah, rupakanlah atau bentukkanlah dia yang ada diperutku dengan rupa yang baik dan tetapkanlah di dalam hatinya iman kepada Engkau dan kepada RasulMu. Ya Allah, keluarkanlah dia dari perutku dengan mudah dan selamat. Ya Allah jadikanlah dia sihat yang sempurna berakal dan pandai, alim dan beramal. Ya Allah, panjangkanlah umurnya, sihatkanlah badannya, baikkanlah akhlaknya, fasihkanlah lisannya, baguskanlah suaranya untuk membaca Al-Quran dan hadis dengan berkat Nabi Muhammad S.A.W, dan segala puji bagi Allah Tuhan semesta alam.
Aminn..

Tamatlah Trimester Pertama... Selamat Datang Trimester Kedua :)



12 comments:

  1. jijah takde alahan @ morning sickness ke? bestnya..

    ReplyDelete
  2. wahh..syoknya kak jijah..
    jaga diri ye..=)

    ReplyDelete
  3. singgah ptg..nnti ciksu komen ye .jaga diri :D

    ReplyDelete
  4. salam kenal jijah.. hehe.. waahhh seronoknye mommy to be :)





    slm kenal,
    cik ana

    ReplyDelete
  5. bulan ke 3 ni perut dah boleh nmpk ke jijah..pape pun linda doakan jijah n baby sihat ye :)

    ReplyDelete
  6. @Chic Na Alhamdulilah chic na.. jijah xde alahan pon..syukur :)

    ReplyDelete
  7. @LiNda dah nampak sikit linda.. hehe :p

    ReplyDelete
  8. tak care dear.. nti nak tidu pun sakit2 bila perut da besar.. aduh rindunya nk prgnant

    ReplyDelete
  9. hihihi..perot dh nk nmpk..baby dh mkin besar...yeay... ^^

    ReplyDelete
  10. Tak care kak jijah ^_^
    Baby dah semakin membesar :D

    ReplyDelete
  11. slmt mnempuh trimstr ke2 palk jijah :-)

    ReplyDelete


Please leave your comments ladies and gentleman.Thank you so much for reading!