Perkembangan Bayi Minggu ke-11

by - 10:00:00 AM


Minggu ke-11



10 februari=11weeks


Berat dan panjang bayi adalah berbeza mengikut bayi dan kehamilan. Anda telah mula merasakan perut anda buncit. Kadang-kadang anda mungkin merasa beremosi walaupun dengan perkara yang remeh. Kadang-kadang mungkin merasa sangat gembira dan kadang-kadang boleh merubah kepada sedih dengan tiba-tiba.

Apa yang berlaku pada bayi anda? 

Bayi anda kini berukuran 1¾ - 2½ inci (4.4-6 cm) panjang dengan beratnya kira-kira 8 gram. Bayi anda kini dianggarkan sebesar sebiji buah limau nipis. Pertumbuhan janin pada ketika ini sangat pesat. Kepala terbentuk hampir setengah dari panjang bayi. Kuku-kuku jari juga mula kelihatan. Genitalia luar bayi juga mula terbentuk dan dalam 3 minggu lagi organ seks bayi akan siap. Dan jika keguguran berlaku pada ketika ini, jantina bayi mungkin boleh dilihat.


Doa Ibu Mengandung
Ya Allah, peliharalah anakku ini selama ia berada di dalam perutku, dan sihatkanlah dia, Engkau yang menyembuhkan, tidak ada penyembuhan selain penyembuhanMu, Penyembuhan yang tidak meninggalkan penyakit. Ya Allah, rupakanlah atau bentukkanlah dia yang ada diperutku dengan rupa yang baik dan tetapkanlah di dalam hatinya iman kepada Engkau dan kepada RasulMu. Ya Allah, keluarkanlah dia dari perutku dengan mudah dan selamat. Ya Allah jadikanlah dia sihat yang sempurna berakal dan pandai, alim dan beramal. Ya Allah, panjangkanlah umurnya, sihatkanlah badannya, baikkanlah akhlaknya, fasihkanlah lisannya, baguskanlah suaranya untuk membaca Al-Quran dan hadis dengan berkat Nabi Muhammad S.A.W, dan segala puji bagi Allah Tuhan semesta alam.
Aminn..



You May Also Like

30 insan comel komen

  1. comel je tengok baby dalam tu..semoga baby dengan mama nya sentiasa sihat ye..:)

    ReplyDelete
  2. ni mengandung 11 minggu dah ke? *eksaited*

    ReplyDelete
  3. smga baby jijah sihat..jaga kandungan n diri lok2 yea..

    ReplyDelete
  4. akak dah preknen ke? wahhh tahniah2x.... hari tu dekat komen ada tulis 'doakan jijah pregnant' skrg dah bertukar ke 'dopakan baby jijah sihat'... wahhh bgus2x...jaa tumpang hepy!

    ReplyDelete
  5. @nur anis InsyaAllah.. tq mendoakan kesihatan jijah dan baby :)

    ReplyDelete
  6. @MarnieyZ iya.. 12minggu dah.. Alhamdulilah :)

    ReplyDelete
  7. @MaYa MustWany tq mas.. InsyaAllah moga baby ni selamat sehingga cukup bulan..

    ReplyDelete
  8. @jaakechik iya.. dah 12minggu dah..rezeki dari semua yang mendoakan jijah.. Alhamdulilah :)

    ReplyDelete
  9. moga jijah n baby sihat selalu.. jga diri ye

    ReplyDelete
  10. jijah doakan kak jaja pulak cepat pregnant ya ;)

    jijah jaga diri diri! hehe

    ReplyDelete
  11. wahh.. cepatnya kan.. sy baru masuk week 9 esok.. :)

    ReplyDelete
  12. heee..da 11 minggu da yunk? jage dri ye, linda doakan jijah n baby sihat aje :)

    ReplyDelete
  13. @SeputihSalju InsyaAllah kak.. moga baby di dalam ni sihat sempurna :)

    ReplyDelete
  14. @Cikgu Jaja™ berkat doa ibu ni jijah doakan moga kak jaja di murahkan rezeki anak pada tahun ni.. Amin..

    ReplyDelete
  15. @Ice Bucker ya.. mudah2an Allah lindungi jijah dan baby :)

    ReplyDelete
  16. @Shizan Syafik hee Alhamdulilah cepat kan.. macam xcaya jer..

    ReplyDelete
  17. @LiNda yer tapi dah 12minggu dah.. Alhamdulilah.. tq doakan jijah linda!

    ReplyDelete
  18. Take care jijah.Moga baby and mummy sehat selalu.

    ReplyDelete
  19. jijah dah 11 minggu ek.. take care

    ReplyDelete
  20. alhamdulillah.semoga baik smuanya.amin
    jga diri ye jijah :D

    ReplyDelete
  21. baby dh sebesar limau nipis...perot dh mula buncitt..hihihi.. ^^ semoga baby membesar dgn shat dan ibu baby ye pon sehat jgk yer ^^

    ReplyDelete
  22. @IntaNBerliaN dah 12minggu kak.. Alhamdulilah!

    ReplyDelete
  23. @QasehnyaRania InsyaAllah moga selamat sehingga cukup bulan..

    ReplyDelete
  24. @ayutInsyaAllah moga Allah lindungi kami berdua.. tq ayut! syg ayut ketat2..

    ReplyDelete


Please leave your comments ladies and gentleman.Thank you so much for reading!