Perkembangan Bayi Minggu ke-11

10:00:00 AM 30 Comments A+ a-


Minggu ke-11



10 februari=11weeks


Berat dan panjang bayi adalah berbeza mengikut bayi dan kehamilan. Anda telah mula merasakan perut anda buncit. Kadang-kadang anda mungkin merasa beremosi walaupun dengan perkara yang remeh. Kadang-kadang mungkin merasa sangat gembira dan kadang-kadang boleh merubah kepada sedih dengan tiba-tiba.

Apa yang berlaku pada bayi anda? 

Bayi anda kini berukuran 1¾ - 2½ inci (4.4-6 cm) panjang dengan beratnya kira-kira 8 gram. Bayi anda kini dianggarkan sebesar sebiji buah limau nipis. Pertumbuhan janin pada ketika ini sangat pesat. Kepala terbentuk hampir setengah dari panjang bayi. Kuku-kuku jari juga mula kelihatan. Genitalia luar bayi juga mula terbentuk dan dalam 3 minggu lagi organ seks bayi akan siap. Dan jika keguguran berlaku pada ketika ini, jantina bayi mungkin boleh dilihat.


Doa Ibu Mengandung
Ya Allah, peliharalah anakku ini selama ia berada di dalam perutku, dan sihatkanlah dia, Engkau yang menyembuhkan, tidak ada penyembuhan selain penyembuhanMu, Penyembuhan yang tidak meninggalkan penyakit. Ya Allah, rupakanlah atau bentukkanlah dia yang ada diperutku dengan rupa yang baik dan tetapkanlah di dalam hatinya iman kepada Engkau dan kepada RasulMu. Ya Allah, keluarkanlah dia dari perutku dengan mudah dan selamat. Ya Allah jadikanlah dia sihat yang sempurna berakal dan pandai, alim dan beramal. Ya Allah, panjangkanlah umurnya, sihatkanlah badannya, baikkanlah akhlaknya, fasihkanlah lisannya, baguskanlah suaranya untuk membaca Al-Quran dan hadis dengan berkat Nabi Muhammad S.A.W, dan segala puji bagi Allah Tuhan semesta alam.
Aminn..



All about Personal, Lifestyle, Beauty, Health and Parenting Blogger.
Product review, advertorial, 

contact:
Email: cikazizahmisi88@gmail.com

30 insan comel komen

Write insan comel komen
nur anis
AUTHOR
2/17/2013 11:21 AM delete

comel je tengok baby dalam tu..semoga baby dengan mama nya sentiasa sihat ye..:)

Reply
avatar
MarnieyZ
AUTHOR
2/17/2013 11:36 AM delete

ni mengandung 11 minggu dah ke? *eksaited*

Reply
avatar
MaYa MustWany
AUTHOR
2/17/2013 11:50 AM delete

smga baby jijah sihat..jaga kandungan n diri lok2 yea..

Reply
avatar
jaakechik
AUTHOR
2/17/2013 12:04 PM delete

akak dah preknen ke? wahhh tahniah2x.... hari tu dekat komen ada tulis 'doakan jijah pregnant' skrg dah bertukar ke 'dopakan baby jijah sihat'... wahhh bgus2x...jaa tumpang hepy!

Reply
avatar
azizah :)
AUTHOR
2/17/2013 1:08 PM delete

@nur anis InsyaAllah.. tq mendoakan kesihatan jijah dan baby :)

Reply
avatar
azizah :)
AUTHOR
2/17/2013 1:10 PM delete

@MarnieyZ iya.. 12minggu dah.. Alhamdulilah :)

Reply
avatar
azizah :)
AUTHOR
2/17/2013 1:11 PM delete

@MaYa MustWany tq mas.. InsyaAllah moga baby ni selamat sehingga cukup bulan..

Reply
avatar
azizah :)
AUTHOR
2/17/2013 1:13 PM delete

@jaakechik iya.. dah 12minggu dah..rezeki dari semua yang mendoakan jijah.. Alhamdulilah :)

Reply
avatar
SeputihSalju
AUTHOR
2/17/2013 2:54 PM delete

moga jijah n baby sihat selalu.. jga diri ye

Reply
avatar
Cikgu Jaja™
AUTHOR
2/17/2013 3:37 PM delete

jijah doakan kak jaja pulak cepat pregnant ya ;)

jijah jaga diri diri! hehe

Reply
avatar
Ice Bucker
AUTHOR
2/17/2013 4:37 PM delete

Jaga diri elok2 :)

Reply
avatar
Shizan Syafik
AUTHOR
2/17/2013 4:56 PM delete

wahh.. cepatnya kan.. sy baru masuk week 9 esok.. :)

Reply
avatar
LiNda
AUTHOR
2/17/2013 4:59 PM delete

heee..da 11 minggu da yunk? jage dri ye, linda doakan jijah n baby sihat aje :)

Reply
avatar
azizah :)
AUTHOR
2/17/2013 5:41 PM delete

@SeputihSalju InsyaAllah kak.. moga baby di dalam ni sihat sempurna :)

Reply
avatar
azizah :)
AUTHOR
2/17/2013 5:45 PM delete

@Cikgu Jaja™ berkat doa ibu ni jijah doakan moga kak jaja di murahkan rezeki anak pada tahun ni.. Amin..

Reply
avatar
azizah :)
AUTHOR
2/17/2013 5:48 PM delete

@Ice Bucker ya.. mudah2an Allah lindungi jijah dan baby :)

Reply
avatar
azizah :)
AUTHOR
2/17/2013 5:51 PM delete

@Shizan Syafik hee Alhamdulilah cepat kan.. macam xcaya jer..

Reply
avatar
azizah :)
AUTHOR
2/17/2013 5:53 PM delete

@LiNda yer tapi dah 12minggu dah.. Alhamdulilah.. tq doakan jijah linda!

Reply
avatar
2/17/2013 9:04 PM delete

Take care jijah.Moga baby and mummy sehat selalu.

Reply
avatar
azizah :)
AUTHOR
2/18/2013 8:31 AM delete

@Azhafizah Md Nor Alhamdulilah sihat setakat ni :)

Reply
avatar
IntaNBerliaN
AUTHOR
2/18/2013 9:07 AM delete

jijah dah 11 minggu ek.. take care

Reply
avatar
QasehnyaRania
AUTHOR
2/18/2013 11:57 AM delete

alhamdulillah.semoga baik smuanya.amin
jga diri ye jijah :D

Reply
avatar
ayut
AUTHOR
2/18/2013 12:26 PM delete

baby dh sebesar limau nipis...perot dh mula buncitt..hihihi.. ^^ semoga baby membesar dgn shat dan ibu baby ye pon sehat jgk yer ^^

Reply
avatar
azizah :)
AUTHOR
2/18/2013 2:33 PM delete

@IntaNBerliaN dah 12minggu kak.. Alhamdulilah!

Reply
avatar
azizah :)
AUTHOR
2/18/2013 2:34 PM delete

@QasehnyaRania InsyaAllah moga selamat sehingga cukup bulan..

Reply
avatar
azizah :)
AUTHOR
2/18/2013 2:35 PM delete

@ayutInsyaAllah moga Allah lindungi kami berdua.. tq ayut! syg ayut ketat2..

Reply
avatar
Mrs Velentine
AUTHOR
2/19/2013 1:27 PM delete

alhamdulillah dah 11 minggu

Reply
avatar
Fyna Ahmad
AUTHOR
2/19/2013 3:56 PM delete

take care dear jijah.

Reply
avatar
azizah :)
AUTHOR
2/19/2013 6:38 PM delete

@Mrs Velentine alhamdulilah kak..syukur!

Reply
avatar
azizah :)
AUTHOR
2/19/2013 6:40 PM delete

@Fyna Ahmad insyaallah.. tq dear!

Reply
avatar


Please leave your comments ladies and gentleman.Thank you so much for reading!