Perkembangan Bayi Minggu ke-10

5:00:00 PM 17 Comments A+ a-


Minggu ke-10


Sekarang anda telah berjaya ke suku pertama bagi kehamilan anda. Dengan berakhirnya minggu ke sepuluh maka berakhirnya tempoh embrio dan bermulanya tempoh janin pula. Kecacatan kongenital kebanyakan berlaku sebelum hujung minggu 10. Tempoh kritikal bayi adalah bergantung kepada anda. Sepanjang tempoh janin, beberapa kecacatan boleh berlaku. Walaubagaimanapun, kita haruslah mengambil tindakan bagi mengurangkan stress dan sinaran radioaktif.

3 Februari = 10 weeks


Apa yang berlaku pada bayi anda? 

Tiub-tiub di dalam paru-paru bayi anda sedang lengkap terbentuk manakala usus-ususnya telah berpindah dari tali pusat kepada rongga abdomen bayi. Tunas rasa bayi juga mula terbina dan jika bayi anda seorang perempuan, ovarinya mula turun ke pinggul. Bayi anda masih sangat ringan panjangnya kira-kira 1½ ke 1¾ inci dan beratnya hanya 5 gram.



Doa Ibu Mengandung
Ya Allah, peliharalah anakku ini selama ia berada di dalam perutku, dan sihatkanlah dia, Engkau yang menyembuhkan, tidak ada penyembuhan selain penyembuhanMu, Penyembuhan yang tidak meninggalkan penyakit. Ya Allah, rupakanlah atau bentukkanlah dia yang ada diperutku dengan rupa yang baik dan tetapkanlah di dalam hatinya iman kepada Engkau dan kepada RasulMu. Ya Allah, keluarkanlah dia dari perutku dengan mudah dan selamat. Ya Allah jadikanlah dia sihat yang sempurna berakal dan pandai, alim dan beramal. Ya Allah, panjangkanlah umurnya, sihatkanlah badannya, baikkanlah akhlaknya, fasihkanlah lisannya, baguskanlah suaranya untuk membaca Al-Quran dan hadis dengan berkat Nabi Muhammad S.A.W, dan segala puji bagi Allah Tuhan semesta alam.
Aminn..



All about Personal, Lifestyle, Beauty, Health and Parenting Blogger.
Product review, advertorial, 

contact:
Email: cikazizahmisi88@gmail.com

17 insan comel komen

Write insan comel komen
Chic Na
AUTHOR
2/11/2013 8:08 PM delete

jangan stress2 tau mama. :)

Reply
avatar
2/12/2013 5:32 PM delete

semoga jijah dan baby sentiasa sehat hendaknye..aminn..take care jijah.

Reply
avatar
2/12/2013 5:32 PM delete

semoga jijah dan baby sentiasa sehat hendaknye..aminn..take care jijah.

Reply
avatar
IntaNBerliaN
AUTHOR
2/13/2013 8:00 AM delete

seronok je baca kisah pasal prgnant ni.. tunggu aqilah besar nak prgnnat lg lah... hahhah... :-)

Reply
avatar
azizah :)
AUTHOR
2/13/2013 10:33 AM delete

@Chic Na InsyaAllah di jauhkan dari stress..

Reply
avatar
azizah :)
AUTHOR
2/13/2013 10:34 AM delete

@IntaNBerliaN hehe boleh sangat tu kak.. anak kan rezeki :)

Reply
avatar
Mrs Velentine
AUTHOR
2/13/2013 10:35 AM delete

rindu saat2 dulu.tapi wani tak mau adiklah..hehe

Reply
avatar
ayut
AUTHOR
2/13/2013 11:52 AM delete

dh masuk 10 minggu..alhamdulillah..jg dri bek2x ye dear ^^

Reply
avatar
2/13/2013 12:20 PM delete

moga baik2 semuanya syg..

Reply
avatar
azizah :)
AUTHOR
2/14/2013 4:50 PM delete

@Mrs Velentine ala kak.. mane cukup 3orang! hehe

Reply
avatar
azizah :)
AUTHOR
2/14/2013 4:51 PM delete

@ayutnak dekat 3bulan sudah.. Alhamdulilah :)

Reply
avatar
Shida Radzuan
AUTHOR
2/14/2013 9:41 PM delete

syg mama jiejah :)

Reply
avatar
Myra Jay
AUTHOR
2/15/2013 2:19 PM delete

1st tahniah ye Jijah ;)
Moga selamat melahirkan bayi yang ditunggu :)

Reply
avatar
azizah :)
AUTHOR
2/15/2013 6:30 PM delete

@Shida Radzuan hehe syg auntie shida jugak :)

Reply
avatar
azizah :)
AUTHOR
2/15/2013 6:31 PM delete

@Myra Jay InsyaAllah amin kak.. moga ada rezeki anakk buat akak :) Aminn

Reply
avatar


Please leave your comments ladies and gentleman.Thank you so much for reading!