Monday, February 11, 2013

Perkembangan Bayi Minggu ke-10


Minggu ke-10


Sekarang anda telah berjaya ke suku pertama bagi kehamilan anda. Dengan berakhirnya minggu ke sepuluh maka berakhirnya tempoh embrio dan bermulanya tempoh janin pula. Kecacatan kongenital kebanyakan berlaku sebelum hujung minggu 10. Tempoh kritikal bayi adalah bergantung kepada anda. Sepanjang tempoh janin, beberapa kecacatan boleh berlaku. Walaubagaimanapun, kita haruslah mengambil tindakan bagi mengurangkan stress dan sinaran radioaktif.

3 Februari = 10 weeks


Apa yang berlaku pada bayi anda? 

Tiub-tiub di dalam paru-paru bayi anda sedang lengkap terbentuk manakala usus-ususnya telah berpindah dari tali pusat kepada rongga abdomen bayi. Tunas rasa bayi juga mula terbina dan jika bayi anda seorang perempuan, ovarinya mula turun ke pinggul. Bayi anda masih sangat ringan panjangnya kira-kira 1½ ke 1¾ inci dan beratnya hanya 5 gram.



Doa Ibu Mengandung
Ya Allah, peliharalah anakku ini selama ia berada di dalam perutku, dan sihatkanlah dia, Engkau yang menyembuhkan, tidak ada penyembuhan selain penyembuhanMu, Penyembuhan yang tidak meninggalkan penyakit. Ya Allah, rupakanlah atau bentukkanlah dia yang ada diperutku dengan rupa yang baik dan tetapkanlah di dalam hatinya iman kepada Engkau dan kepada RasulMu. Ya Allah, keluarkanlah dia dari perutku dengan mudah dan selamat. Ya Allah jadikanlah dia sihat yang sempurna berakal dan pandai, alim dan beramal. Ya Allah, panjangkanlah umurnya, sihatkanlah badannya, baikkanlah akhlaknya, fasihkanlah lisannya, baguskanlah suaranya untuk membaca Al-Quran dan hadis dengan berkat Nabi Muhammad S.A.W, dan segala puji bagi Allah Tuhan semesta alam.
Aminn..



17 comments:

  1. jangan stress2 tau mama. :)

    ReplyDelete
  2. semoga jijah dan baby sentiasa sehat hendaknye..aminn..take care jijah.

    ReplyDelete
  3. semoga jijah dan baby sentiasa sehat hendaknye..aminn..take care jijah.

    ReplyDelete
  4. seronok je baca kisah pasal prgnant ni.. tunggu aqilah besar nak prgnnat lg lah... hahhah... :-)

    ReplyDelete
  5. @Chic Na InsyaAllah di jauhkan dari stress..

    ReplyDelete
  6. @IntaNBerliaN hehe boleh sangat tu kak.. anak kan rezeki :)

    ReplyDelete
  7. rindu saat2 dulu.tapi wani tak mau adiklah..hehe

    ReplyDelete
  8. dh masuk 10 minggu..alhamdulillah..jg dri bek2x ye dear ^^

    ReplyDelete
  9. @Mrs Velentine ala kak.. mane cukup 3orang! hehe

    ReplyDelete
  10. @ayutnak dekat 3bulan sudah.. Alhamdulilah :)

    ReplyDelete
  11. 1st tahniah ye Jijah ;)
    Moga selamat melahirkan bayi yang ditunggu :)

    ReplyDelete
  12. @Myra Jay InsyaAllah amin kak.. moga ada rezeki anakk buat akak :) Aminn

    ReplyDelete


Please leave your comments ladies and gentleman.Thank you so much for reading!