Wednesday, May 6, 2015

Menara Condong Teluk Intan


Buat pertama kalinya singgah berhenti di Menara Condong Teluk Intan semasa dalam perjalanan ke Tapah dan Bidor dari Manjung dan Lumut  hari tu..




Salah satu dari tarikan utama pelancong ke Teluk Intan ialah Menara Condong Teluk Intan. Menara ini telah dibina oleh arkitek cina En. Leong Choon Cheong dan berfungsi sebagai tangki simpanan air untuk bekalan penduduk sekitar disamping berfungsi sebagai jam.

Tapi masa ini menara ini tidak lagi berfungsi sebagai tangki simpanan air namun jam tersebut masih lagi berfungsi dan akan berbunyi setiap 15 minit. 

Faktor yang menyebabkan Menara Condong Teluk Intan ini condong adalah kerana ianya didirikan di atas struktur tanah yang lembut disamping itu terdapat bebanan tangki yang menakung air yang telah menyebabkannya condong sedikit ke arah barat laut.


sayang tak sempat nak bergambar dalam menara ni.. huu~
selain Menara Condong apa lagi menarik di Teluk Intan ye?? orang perak meh kabor sikit..hehehe






13 comments:

  1. lama tak jejak kaki ke teluk intan...

    ReplyDelete
  2. Saya kalau balik kampung husband mesti singgah..

    ReplyDelete
  3. xperasan pulak tang mana condongnya..nampak mcm tegak aje menara tu..hihi

    ReplyDelete
  4. oo baru tau rupanya fungsi dia simpan air jugak.. :)

    ReplyDelete
  5. bilalah agaknya kite nak sampai kat sane. hehe

    ReplyDelete
  6. pergi teluk intan wajib amek gambar kat sini kan..pernah pergi masa kecik dulu cuma takde gambar pulak.huhu

    ReplyDelete
  7. kampung saya... rindunyaaa

    ReplyDelete
  8. TAK PENAH SAMPAI TP MENASIK .. CAM MENARA PISA KAN ....

    ReplyDelete
  9. Awat x msk ke dlm n bergmbr? Syg da smpi tp x msk...beli x bisku kt kedai sblh menara tu?

    ReplyDelete
  10. xpnh singgah lg
    nti pergi kola kngsar pula
    blh p muzium diraja kuala kangsar

    ReplyDelete
  11. tak pernah sampai lagi ni..

    ReplyDelete


Please leave your comments ladies and gentleman.Thank you so much for reading!