Kadar Kelayakan Pinjaman Perumahan 2015

8:00:00 AM 18 Comments A+ a-



Kadar Kelayakan Baru Pinjaman Perumahan Mulai Januari 2015


Seperti mana sedia maklum, semasa perbentangan Bajet 2015, Kerajaan,melalui Kementerian Kewangan dibawah Bahagian Pinjaman Perumahan Perbendaharaan Malaysia telah mengumumkan bahawa had kelayakan minimun pinjaman perumahan dinaikkan daripada RM80,000 kepada RM120,00 dan bagi kelayakan maksimum dinaikkan daripada RM450,000 kepada RM600,000.

Syarat untuk permohonan pinjaman perumahan 2015 bagaimanapun adalah tertakluk dengan tangga gaji pemohon.

Kadar Kelayakan Baru Pinjaman Perumahan Malaysia dan Pemansuhan Wang Proses- Berkuatkuasa 1 Januari 2015.

Para kakitangan awam yang ingin membuat pinjaman rumah bolehlah rujuk jadual :






Walaupun kelayakan pinjaman perumahan makin tinggi untuk melayakkan rumah yang besar tapi bulanan pun turut tinggi. Beli rumah mengikut kemampuan. Biar kecil janji rumah sendiri yang selesa.

All about Personal, Lifestyle, Beauty, Health and Parenting Blogger.
Product review, advertorial, 

contact:
Email: cikazizahmisi88@gmail.com

18 insan comel komen

Write insan comel komen
saye niza
AUTHOR
7/28/2015 10:04 AM delete

bahaya naikkan kelayakan ni, silap percaturan nayaa huhu

Reply
avatar
7/28/2015 12:00 PM delete

beli mana mampu.. jgn bsr stg beban hutang tnggi naya juga kan...

Reply
avatar
eima
AUTHOR
7/28/2015 12:05 PM delete

makin tinggi kelayakan makin tinggi komitmen.... harap harga rumah dpt diturunkan .... jika tidak naik kan gaji rakyat malaysia br le mampu nk beli rumah

Reply
avatar
7/28/2015 4:48 PM delete

betul.. nanti hutang berganda2

Reply
avatar
7/28/2015 4:49 PM delete

kan...janji ikut kemampuan..rumah kecik janji selesa xtanggung beban hutang banyak

Reply
avatar
7/28/2015 4:50 PM delete

setuju tu kak..naikkan gaji atau harga rumah di turunkan!

Reply
avatar
Hamelia Hamid
AUTHOR
7/29/2015 8:30 AM delete

turunkan harga rumah pun dah ok walaupun gaji tak naik banyak...huhu

Reply
avatar
shah
AUTHOR
7/29/2015 5:03 PM delete

makin banyaklah rumah lelong

Reply
avatar
7/30/2015 2:19 PM delete

rancang dengan sebaik mungkin untuk beli rumah..tapi skarang rumah mahal²..huhu

Reply
avatar
7/30/2015 4:20 PM delete

gaji hakiki tu means gaji basic or gross or nett?

Reply
avatar
Mar Mansor
AUTHOR
7/30/2015 4:50 PM delete

emmm...gaji bawah 1K boleh dapat rumah 120K ke..bulan-bulan bayar je dah 600..belum campur komitmen lain

Reply
avatar
7/30/2015 6:51 PM delete

gaji pokok atau gaji basic

Reply
avatar
7/30/2015 6:55 PM delete

haah..tp kena tgk gak potongan kita berapa..kalau xbanyak hutang boleh la beli rumah ikut gaji pokok 1k tu

Reply
avatar
aryan azra
AUTHOR
8/05/2015 10:56 AM delete

alhamdulillah...pinjaman perumahan akak dah lulus, tunggu nak dapat kunci je..betul tu beli ikut kemampuan, nanti nak bayar bulan2 tak mampu pulak

Reply
avatar
8/05/2015 4:06 PM delete

samala kak..tggu dapat kunci je ni

Reply
avatar
adianiez AIDA
AUTHOR
8/12/2015 1:49 PM delete

wow, da naik ekk?
best nyer...
tapi aida da beli ikut kelayakan yg lama...
if sabar skit dpt beli umah besar skit hi hi hi...

Reply
avatar
8/17/2015 10:47 PM delete

Harga rumah naik tp gaji menten je...adusssssshhhh

Reply
avatar


Please leave your comments ladies and gentleman.Thank you so much for reading!