Tuesday, July 28, 2015

Kadar Kelayakan Pinjaman Perumahan 2015



Kadar Kelayakan Baru Pinjaman Perumahan Mulai Januari 2015


Seperti mana sedia maklum, semasa perbentangan Bajet 2015, Kerajaan,melalui Kementerian Kewangan dibawah Bahagian Pinjaman Perumahan Perbendaharaan Malaysia telah mengumumkan bahawa had kelayakan minimun pinjaman perumahan dinaikkan daripada RM80,000 kepada RM120,00 dan bagi kelayakan maksimum dinaikkan daripada RM450,000 kepada RM600,000.

Syarat untuk permohonan pinjaman perumahan 2015 bagaimanapun adalah tertakluk dengan tangga gaji pemohon.

Kadar Kelayakan Baru Pinjaman Perumahan Malaysia dan Pemansuhan Wang Proses- Berkuatkuasa 1 Januari 2015.

Para kakitangan awam yang ingin membuat pinjaman rumah bolehlah rujuk jadual :






Walaupun kelayakan pinjaman perumahan makin tinggi untuk melayakkan rumah yang besar tapi bulanan pun turut tinggi. Beli rumah mengikut kemampuan. Biar kecil janji rumah sendiri yang selesa.

18 comments:

  1. bahaya naikkan kelayakan ni, silap percaturan nayaa huhu

    ReplyDelete
  2. beli mana mampu.. jgn bsr stg beban hutang tnggi naya juga kan...

    ReplyDelete
    Replies
    1. kan...janji ikut kemampuan..rumah kecik janji selesa xtanggung beban hutang banyak

      Delete
  3. makin tinggi kelayakan makin tinggi komitmen.... harap harga rumah dpt diturunkan .... jika tidak naik kan gaji rakyat malaysia br le mampu nk beli rumah

    ReplyDelete
    Replies
    1. setuju tu kak..naikkan gaji atau harga rumah di turunkan!

      Delete
  4. turunkan harga rumah pun dah ok walaupun gaji tak naik banyak...huhu

    ReplyDelete
  5. makin banyaklah rumah lelong

    ReplyDelete
  6. rancang dengan sebaik mungkin untuk beli rumah..tapi skarang rumah mahal²..huhu

    ReplyDelete
  7. gaji hakiki tu means gaji basic or gross or nett?

    ReplyDelete
  8. emmm...gaji bawah 1K boleh dapat rumah 120K ke..bulan-bulan bayar je dah 600..belum campur komitmen lain

    ReplyDelete
    Replies
    1. haah..tp kena tgk gak potongan kita berapa..kalau xbanyak hutang boleh la beli rumah ikut gaji pokok 1k tu

      Delete
  9. alhamdulillah...pinjaman perumahan akak dah lulus, tunggu nak dapat kunci je..betul tu beli ikut kemampuan, nanti nak bayar bulan2 tak mampu pulak

    ReplyDelete
  10. wow, da naik ekk?
    best nyer...
    tapi aida da beli ikut kelayakan yg lama...
    if sabar skit dpt beli umah besar skit hi hi hi...

    ReplyDelete
  11. Harga rumah naik tp gaji menten je...adusssssshhhh

    ReplyDelete


Please leave your comments ladies and gentleman.Thank you so much for reading!