Wednesday, July 1, 2015

Makan Durian Ketika Hamil


Hmm.. Teringat masa mengandungkan hakimi dulu. Ramai orang berpesan, jangan makan durian ketika mengandung! Jangan makan.. Jangan makan.. Jangan makan!!!! Durian tu panas!

Mungkin ibu ibu pun pernah dengar kan larangan? Ke tak pernah? 

Setakat hari ni, masih tak terdapat mana-mana kajian saintifik yang membuktikan durian membahayakan kesihatan wanita mengandung.. Tapi haruslah ingat, kandungan gula dan karbohidrat adalah tinggi dalam buah durian.. Kira kira 60 kalori terdapat pada 2 ulas durian yang bersaiz sederhana. Jadi, kepada sesiapa yang mempunyai diabetis atau darah tinggi semasa hamil, amatlah digalakkan supaya mengurangkan pengambilan durian.. 

Kesimpulannya bak kata Dr Zubaidi makan dua ulas sehari dan berhati-hati jika ada kesan tak elok segera berjumpa doktor.

yang pasti..pastikan minum air suam banyak2 untuk meneutralkan kepanasan dalam badan  balik..





p/s; sekarang musim durian..terliurrr nampak isi raja buah ni..sedapp!!
tapi harus di ingat dua ulas je sehari..





20 comments:

  1. teringin nak durian wpon tak pregnenn huhu. tak sempat lg nak makannnn. T_T

    ReplyDelete
    Replies
    1. kalau xmengidam takpayh la makan..hehe

      Delete
  2. iqa memang teringin sangat2 nak maka durian. kebetulan dapat durian pd usia kandungan sekarang 8 bulan. jadi memang tak bernai nak makan sangat. setakat seulas... kot seminggu lepas tu ambik seulas lagi. tapi mintak jugak mak buatkan kuah duria@pengat durian@serawa durian br berani makan sebab atleast tak lah bagi effect panas tu kan

    ReplyDelete
    Replies
    1. alhmdulillah setakat ni xde juga efek apa2 iqa

      Delete
  3. haaaaa.. last few days makan 4 ulas durian.. huhu

    ReplyDelete
  4. hehe..kita selalu je nampak orang jual tepi jalan ni..yg dah siap terkopek nampak isi lagi lah.tp setakat ni takde rasa teringin nak makan pon lagi.hehe.takut jugak nak makan..tapi kalau dah teringin makan je la sikit kan.anggap la baby yg nak merasa.hehehehe..

    ReplyDelete
    Replies
    1. inshaaAllah takde apa2..tawakal jelah

      Delete
  5. 2 ulas mn cukup jijah...plg krg 3 biji hahahaha

    ReplyDelete
  6. betul tu.. tapi kalo takde masalah diabetes boleh je belasah.. hihi..

    ReplyDelete
  7. blk kampung bru ni mmg kenduri durian
    ayah ciksu dok mmbli
    pastu p bbuka umh mak sedara, pon ada. dibelinya seguni kecik rm20. isi cntik manis
    tp ciksu x mkn pon huhuhu
    bf rania.musim pnas pulak.durian pon panas. dah la puasa. tak berani

    ReplyDelete
    Replies
    1. yelah kan...tgh bf xleh makan..sian anak

      Delete
  8. kak MV mmg tak makan durian kalau pregnnt,,,ada yg marah haha

    ReplyDelete
    Replies
    1. bagusnya kak MV tahan nafsu durian..

      Delete
  9. Yui dok trngin doyan batu kurau ni.. hoho

    ReplyDelete
  10. Jijah pregnant ek? eh? akak penah tanye jijah ke? ke akak lupe ni...? ari tu akak makan durian, time berbuka la.. pas tu minum air banyak2 la.. kan nak kasi neutral kan panas tu... mane tahan dok tengok je durian tu kan.. heee~

    ReplyDelete
  11. jangan makan banyak² tau jijah.

    ReplyDelete
  12. Jijah makan ke duriang sekarang ni?

    ReplyDelete


Please leave your comments ladies and gentleman.Thank you so much for reading!