Thursday, March 7, 2013

Check Up 14 Minggu


Hari selasa lalu checkup daku dengan nurse..
Alhamdulilah kandungan sudah 14minggu :)

macam biasa rutin checkup...
cek berat badan naik ke 43.2kg
urine : normal
ujian thalasemia: Normal
hb: low hb 9.7

tu dia...memang kena perli dengan nurse la..
darah boleh turun dari 11.2---> 9.7

rasanya dah cukup makan.. tapi mungkin dalam masa sebulan tu banyak minum air milo..
milo kan kafein tapi milo juga boleh membuatkan jijah kenyang...itu pasal la minum...huhuhu

lagi satu mungkin juga banyak makan coklat..
mana taknya suami balik dari Labuan bawa coklat banyak-banyak..
habis la makan....muahaha :p

nastijahnya kena makan 4 serangkai pil ni...........huuuu :(


vitamin B-complex, vitamin C, folic acid dan ferrous fumarate..

selama ni makan 1biji obimin jer..
tak perlu telan banyak-banyak...huuuu

lagi 2minggu checkup... harap-harap hb naik lah... jangan turun lagi.. 
Amin...


Doa Ibu Mengandung
Ya Allah, peliharalah anakku ini selama ia berada di dalam perutku, dan sihatkanlah dia, Engkau yang menyembuhkan, tidak ada penyembuhan selain penyembuhanMu, Penyembuhan yang tidak meninggalkan penyakit. Ya Allah, rupakanlah atau bentukkanlah dia yang ada diperutku dengan rupa yang baik dan tetapkanlah di dalam hatinya iman kepada Engkau dan kepada RasulMu. Ya Allah, keluarkanlah dia dari perutku dengan mudah dan selamat. Ya Allah jadikanlah dia sihat yang sempurna berakal dan pandai, alim dan beramal. Ya Allah, panjangkanlah umurnya, sihatkanlah badannya, baikkanlah akhlaknya, fasihkanlah lisannya, baguskanlah suaranya untuk membaca Al-Quran dan hadis dengan berkat Nabi Muhammad S.A.W, dan segala puji bagi Allah Tuhan semesta alam.
Aminn..



38 comments:

  1. saya pun jarang makan ubat banyak2 cam tu...ada obimin dah cukup rasanya...

    ReplyDelete
  2. akak masa ngandung xleh makan asid folik jijah..mmg sembelit teruk..smpai habes bersalin x makan..dan x putus2 doa spya bby sihat & normal..sbb org ckp bhy tggl asid folik

    ReplyDelete
  3. semoga hb nanti meningkat. :)

    ReplyDelete
  4. milo ade kafein ??? yeke tak penah dgr pun pasal tu .. yeke ....coklat pun ke ... yeke ni ... cam pelik je ...

    hmmm klu teh, kopi nescafe tu penah la dgr ... cer jijah cite sikit pasal coklat ngan milo tu ... nenanti boleh amik tau ni

    ReplyDelete
  5. jijah syang kena naikkan HB tue..done Hi shop

    ReplyDelete
  6. hai jijah...
    jgn skip2 ye makan ubat tu.
    jage diri elok2.dengan baby jugak

    ReplyDelete
  7. dear, apa kata u makan new obimin .. kat farmasi ada jual..RM18 sebotol-30biji, rm45-100biji..
    i makan start kandungan 12minggu, hb cantik je atas 12

    ReplyDelete
  8. milo leh buat HB darah kita trun ye? sy konon xnk minum teh or kopi..tp milo pun ade kafien jgk ye...laa ptt la mse duk wad bru ni HB sy 8 je..kuat minum milo rupanya..ubat kita sme la jijah..cme warne oren tu sy xde..hehe ubt sy mcm org pregnant wlau xpregnant lg...nextweek sy operation..doakan sy leh?..hehe

    ReplyDelete
  9. Low-nya HB Kak Jijah ;) Kena up kan ni ^_^ Banyak ubat kena makan pulak tu :D hee

    ReplyDelete
  10. sm r, hb low. yke xle mnum milo. me ske mnum gk mlm sblom tdo. alaa..

    ReplyDelete
  11. @Ummiarissa Mahdi ikutkan obimin tu da bagus.. tp sebab hb low kena tambah yg lain pulak..

    ReplyDelete
  12. @Nens Collection haah asid folik utk elak anak kecacatan tulang belakang..

    ReplyDelete
  13. @Mrs Velentine yela kak.. jijah cuba naikkan hb tu..

    ReplyDelete
  14. @Nurul Nadila tq yunk.. insyaAllah jijah jaga amanat ni sebaik2nya.

    ReplyDelete
  15. @norabidah suboh yeker dear.. t jijah cari.. nak hb cantik!

    ReplyDelete
  16. @Makwe Kintan jijah doakan semoga perjalanan operation nant berjalan dgn lancar n moga kamu cepat sembuh dear!

    ReplyDelete
  17. @Sally Yatiey itulah padahnya hb low.. bukan main banyak ubt kena telan...

    ReplyDelete
  18. @cik chinta ntah la nurse cakap gitu..layankan jer..

    ReplyDelete
  19. moga chckup strsnya baik2 ya jijah.

    ReplyDelete
  20. kandungan baru 14w, hb low mcm tue..jijah kena jaga btl2 nie..akak pun mkn ubat yg sama mcm jijah jgk..stkat nie hb maintain dlm 11+ mcm tue..jg diri dan kandungan baik2 ok

    ReplyDelete
  21. @Mrs Lurve itulah kak.. takut lah kalau makin turun...huhu

    ReplyDelete
  22. wahh.. jijah dah sama geng ngan sy.. sy makan ubat sangobion.. sebb takleh telan ferrous tu.. kalau tak, confirm muntah.. arap2 hb naik pasni

    ReplyDelete
  23. take care jijah n baby ^_^.kene kawal pemakanan tu tau.

    ReplyDelete
  24. akak sk yg 4 serangkai ni dr obimin.. hihii

    ReplyDelete
  25. @Shizan Syafik boeh je telan tapi banyak sangat..hehe

    ReplyDelete
  26. @Azhafizah Md Nor yelah yunk.. demi anak tercinta..hee

    ReplyDelete
  27. @IntaNBerliaN oo yeker... tgk jijah makan 4serangkai hb camner pulak.hee

    ReplyDelete
  28. alahai dear..jaga dri tau syg.. :)
    cuba mnum nestum..lg byk khasiat dia jiejah dr milo..

    ReplyDelete
  29. @Shida Radzuan jijah minum nesvita..ok ke yang..hehe

    ReplyDelete
  30. la..milo kafein jugak ke?

    jijah, nanti jgn lupa upload pic ye.. nak tgk ur tummy, boleh?

    jaga diri ye :)

    ReplyDelete
  31. @QasehnyaRania nurse yg cakap milo tu kafein..huhuhu

    ReplyDelete


Please leave your comments ladies and gentleman.Thank you so much for reading!