Perkembangan Bayi Minggu ke-15

8:30:00 AM 27 Comments A+ a-


Minggu ke-15


10/3/13= 15weeks


Sekarang perut anda sudah mulai membuncit dan akan kelihatan seperti ibu-ibu hamil lain. Mungkin anda juga merasa kurang selesa dengan perubahan tersebut.

Apa yang berlaku pada bayi anda? 

Bayi kini berukuran 4½ inci panjang dan beratnya pula kurang 2 auns. Kulit bayi ketika ini lutsinar dan ditutup dengan rambut lembut yang dipanggil lanugo. Bayi anda bergerak aktif tetapi anda masih belum merasai pergerakan tersebut sehingga beberapa minggu lagi. Pada masa ini bayi anda mungkin menghisap jarinya! Matanya masih lagi dalam proses pergerakan ke bahagian tengah muka yang masih luas jaraknya. Cuping telinga mula membentuk dengan pesat. Tulang-tulang juga mula terbentuk. Jika satu sinar X dibuat, rangka bayi anda boleh kelihatan. Bayi anda akan menyamai rupa manusia dalam beberapa hari ini.

Bayi anda sudah mula dapat mendengari anda. Si kecil anda sekarang juga sudah dapat mendengar denyut jantung anda, suara perut anda dan juga suara anda.


Doa Ibu Mengandung
Ya Allah, peliharalah anakku ini selama ia berada di dalam perutku, dan sihatkanlah dia, Engkau yang menyembuhkan, tidak ada penyembuhan selain penyembuhanMu, Penyembuhan yang tidak meninggalkan penyakit. Ya Allah, rupakanlah atau bentukkanlah dia yang ada diperutku dengan rupa yang baik dan tetapkanlah di dalam hatinya iman kepada Engkau dan kepada RasulMu. Ya Allah, keluarkanlah dia dari perutku dengan mudah dan selamat. Ya Allah jadikanlah dia sihat yang sempurna berakal dan pandai, alim dan beramal. Ya Allah, panjangkanlah umurnya, sihatkanlah badannya, baikkanlah akhlaknya, fasihkanlah lisannya, baguskanlah suaranya untuk membaca Al-Quran dan hadis dengan berkat Nabi Muhammad S.A.W, dan segala puji bagi Allah Tuhan semesta alam.
Aminn..



All about Personal, Lifestyle, Beauty, Health and Parenting Blogger.
Product review, advertorial, 

contact:
Email: cikazizahmisi88@gmail.com

27 insan comel komen

Write insan comel komen
Nurul Husna
AUTHOR
3/14/2013 9:10 AM delete

semoga baby semakin membesar dgn jayanya yer :)

Reply
avatar
3/14/2013 9:11 AM delete

coeml je bila bc bby hisap jarinya =)

Reply
avatar
Mrs Velentine
AUTHOR
3/14/2013 9:43 AM delete

kepala dah turun ke bawah...

Reply
avatar
Mrs Lurve
AUTHOR
3/14/2013 10:24 AM delete

dh 15w, xlama ag dh nak masuk 4 bulan...

Reply
avatar
syahirah
AUTHOR
3/14/2013 10:25 AM delete

smoge baby dlm keadaan sihat.
jaga diri jaga baby =)

Reply
avatar
QasehnyaRania
AUTHOR
3/14/2013 11:11 AM delete

baca sambil dok bayangkannya...indahnya

Reply
avatar
Nurul Nadila
AUTHOR
3/14/2013 11:36 AM delete

jijah...magicnye rasa..
bestla jijah da preggy :)
nak jeles boleh...hehehe

Takdela, main2 je.
take care ye jijah

Reply
avatar
3/14/2013 12:13 PM delete

masa ne kena selalu ckp2 ngan baby.. pggil nama manje.. nti mesti ada reaksi dr baby

Reply
avatar
3/14/2013 1:01 PM delete

gud info buat ibu2 hamil..thanks jijah!

Reply
avatar
Isabel Diaz
AUTHOR
3/14/2013 3:09 PM delete

Nice info. Saya doakan akak dan bayi akak sentiasa sihat =]

Reply
avatar
ayut
AUTHOR
3/14/2013 3:29 PM delete

sgt cuteeee..baby tgh isap jari..hihihi.smga baby trus shat ye dear..byk2x ckp gan baby.baby dh blh dgr suara kita ^^

Reply
avatar
Cikgu Jaja™
AUTHOR
3/14/2013 3:51 PM delete

ohh..dh boleh dengar.. bykkn mengaji jijahh ek..

Reply
avatar
Faisal Diana
AUTHOR
3/14/2013 6:40 PM delete

comeinyer baby anda jijah..moga baby n mama baby sihat2 selalu..amin...syioknya dpot rasa perasaan itu..

Reply
avatar
3/15/2013 12:27 PM delete

take care kakak syg :D

Reply
avatar
MarnieyZ
AUTHOR
3/15/2013 3:15 PM delete

mesti best kalau dpt tgk baby tu hisap ibu jari dia. alahai, bayangkan pun dah tahu mesti comel.. alololo..

Reply
avatar
azizah :)
AUTHOR
3/15/2013 7:45 PM delete

@QasehnyaRania InsyaAllah berkat doa jijah mudah2an ada rezeki ciksu menimang cahaya mata.. Amin..

Reply
avatar
azizah :)
AUTHOR
3/15/2013 7:46 PM delete

@Nurul Nadila insyaAllah ada rezeki dilla meyusul lepas ni..

Reply
avatar
azizah :)
AUTHOR
3/15/2013 7:46 PM delete

@◕ D Y S H A S A H H I R ◕ yeler kak.. insyaAllah jijah akan selalu cakap2 gan baby :)

Reply
avatar
nik ros
AUTHOR
3/16/2013 2:40 AM delete

moga bby membesar dgn sihat. ibu bby pun jaga kesihatan yea

Reply
avatar
アヌム
AUTHOR
3/16/2013 6:27 AM delete

visit heree :) tahniah yee

Reply
avatar
IntaNBerliaN
AUTHOR
3/17/2013 8:04 AM delete

sweet plak baca bila dia tulis baby dh hisap jari :-)

Reply
avatar
azizah :)
AUTHOR
3/17/2013 5:41 PM delete

@IntaNBerliaN comel kan.. tak sabar nak tengok... tapi jijah tak scan lagi..huhu

Reply
avatar
3/18/2013 1:44 AM delete

seronoknye dengar.take care jijah dan baby.

Reply
avatar
Shida Radzuan
AUTHOR
3/19/2013 10:16 PM delete

jaga ksihatan tau jiejah syg :)

Reply
avatar


Please leave your comments ladies and gentleman.Thank you so much for reading!