Friday, July 4, 2014

Peringkat Perkembangan Bayi 1 - 5 Bulan


Masa semakin pantas.. tanpa sedar anak semakin besar.. semakin meningkat usia semakin banyak kebolehan anak2 mengikut peringkat perkembangan mereka. untung ibubapa yang dapat melihat anak membesar depan matanya... setiap tingkah laku anak tersimpan rapi buat kenangan.. seronok bukan??

Peringkat perkembangan anak2 usia 1-5 bulan ini bukan semua anak2 mengikut carta perkembangan ni.. yelah lain anak lain perkembangannya.. jangan pula ko nak bandingkan anak ko dengan anak aku.. anak ko pandai itu.. anak aku tak pandai lagi..haaa gitu...

1 BULAN
• mengangkat kepala sambil perut menyentuh lantai
• menggerakkan kepala ke kiri dan kanan
• bertindakbalas terhadap bunyi yang kuat

hakimi 32hari

2 BULAN
• menggerakkan mata mengikut pergerakan objek
• mengulangi bunyi vokal seperti "oh" dan "ah"

hakimi 60hari

3 BULAN
• mengangkat kepala sehingga 45°
• mengangkat kepala sambil perut dan dada menyentuh lantai
• mengukir senyuman sosial

hakimi 90 hari

4 BULAN
• mengangkat kepala sehingga 90°
• duduk dengan sokongan
• berguling (dari kedudukan meniarap ke kedudukan menelentang)
•mengimbang badan menggunakan kedua-dua kaki
 

hakimi 120hari

5 BULAN
• mula tumbuh gigi


hakimi 150hari...
budak2 lain 5 bulan sudah tumbuh gigi.. tapi hakimi nak masuk 10 bulan belum nampak bayang2 gigi lagi. hihihi



semoga hakimi dan anak2 kita membesar dengan sihat dan kuat.. menjadi anak2 yang soleh dan solehah.. inshaaAllah..


15 comments:

  1. aamiin..

    sronok tgk perkembgn anak2 kan =)

    ReplyDelete
  2. makin hari makin comel kimi ni!! :D

    ReplyDelete
  3. alololo comel nye, my son pun lambat tumbuh gigi, bejalan pun lambat, becakap pun lambat hahaha... serba serbi lambat, tp alhamdulillah sihat, cukup menyenangkan hati, kalau tak sihat susah hati juga kan...

    ReplyDelete
  4. ye lah jijah..perkembangan baby lain² kan :) comelnye kimi senyum

    ReplyDelete
  5. selalu org cakap kalau lambat tumbuh gg dia akan berjalan dulu..kalau tumbuh gg dulu dia akan lambat berjalan..^__^

    ReplyDelete
  6. sm la...Aqil dh nk msuk 9 bln pon x nmpk byg gigi lg

    ReplyDelete
  7. heheh comelnya kimi... mesti nk berlari dulu baru tumbuh gg ni hehe... dh tumbuh gg jgn gigit org mcm abg haq yer hehehe

    ReplyDelete
  8. hakimi.makin besar makin encem...nak pnjam lesung pipit bleh hakimi??

    ReplyDelete
  9. alolo comelnya dia senyum.geram ciksu tgk tau..
    dh la ada lesung pipit

    ReplyDelete
  10. wah..makin comel je kimi ni ^_^

    ReplyDelete
  11. comey kimi!! nahh flying kiss..:*

    oklah tu kak, ada setgh budak lmbat skit pkembangannya..janji mereka sihat kan..:)

    ReplyDelete
  12. Alhamdulillah makin sihat anak soleh zulhakimi zaim ni

    ReplyDelete
  13. Yng pnting ank membesar dgn shat.. :)

    ReplyDelete
  14. Yng pnting ank membesar dgn shat.. :)

    ReplyDelete
  15. kimi ni comel sungguh la haiiii

    ReplyDelete


Please leave your comments ladies and gentleman.Thank you so much for reading!