Bila Berjauhan Dengan Suami..

by - 2:35:00 PM


Encik suami dah pindah semenanjung. tinggal la sang isteri bersama anak di bumi borneo ini.. alahai... terasa begitu syahdu bila diri rasa keseorangan bertemankan anak tanpa suami di sisi. alangkah baiknya jika dapat tinggal sebumbung suami isteri. bergurau dan keluar berjalan bersama-sama. tapi tak semua perjalanan sebuah perkahwinan akan berakhir tinggal bersama. kadang kala tuntutan kerja, pemergiaan mencari rezeki menyebabkan ramai suami isteri terpaksa tinggal berjauhan.. termasuk lah diri ini sendiri. 

merantau di negeri orang lebih-lebih lagi terpisah laut china selatan tak lah semudah yang kita jangka.. bila anak sakit, kereta rosak, semua uruskan sendiri. nak menangis n sedih tak dapat selesaikan apa-apa.. jadi bila bersendirian, secara tak langsung kita akan jadi lebih kuat semangat dan berdikari sebab daku percaya Allah mahu jadikan daku sebagai isteri dan ibu yang kuat dan tabah. tu sebab Allah turunkan berbagai ujian kepada hambanya bersesuaian dengan kemampuan hambanya itu sendiri. 

sebagai seorang isteri dan ibu yang tinggal berjauhan, daku faham keadaan yang berlaku. paling penting perlu ada kepercayaan, bertolak ansur dan kesetiaan. kata orang sayang anak tangan-tangan kan sayang isteri tinggal tinggal kan. jangan sedih dan jangan menyesali nasib diri. masing-masing ada dugaan tersendiri dalam kehidupan. sebab itulah daku redha dengan situasi ini dan berdoa agar permohonan perpindahan daku ke semenanjung di percepatkan. inshaaAllah..




Allah tidak pernah silap percaturan. walaupun kadangkala nampak salah di mata kita, suatu hari nanti kita akan faham semua takdir Allah.

Jangan sesekali menyesal dengan takdir Allah. Apa yang di takdirkan Allah adalah yang terbaik untuk hambaNya. Ingat tu!!

inshaaAllah...





You May Also Like

30 insan comel komen

  1. tabah betul jijah ni ye..semoga ikatan berkekalan sampai ke syurga n semoga dapat transfer ke semenanjung.

    ReplyDelete
  2. InsyaAllah.. semua yang berlaku ada hikmah kan Jijah.. moga Jijah tabah hadapi.. Ros kirim doa buat Jijah moga Jijah dipermudahkan untuk bertukar ke semenanjung..
    p/s: Ros pun baru semalam call HQ kementerian Ros dan JPA tentang pertukaran Ros.. jawapan yang diterima mendukacitakan.. takde kekosongan. sedih rasa hati semalam... tapi, nak buat macam mana, kena hadapi jugak.. Ros cuba bersikap positif. mungkin ada juga rezeki Ros kan..

    ReplyDelete
  3. insyallah...sebagai umatnya ,sentiasa berdoa untuk mendapatkan yang terbaik..yang lain serahkan kepada Nya

    ReplyDelete
  4. Kuat ye jijah.. semoga urusan jijah berpindah dekat dengan suami dipermudahkan..

    ReplyDelete
  5. Tak per..tak lama lagi sampai gak semenanjung..itulah salah satu pengorbanan seorang isteri prajurit..

    ReplyDelete
  6. @Sal Bee Yah inshaaAllah terima kasih doa tu yunk :)

    ReplyDelete
  7. @ros_reeza sama2 kita tabahkan hati yer ros.. harap2 ada cahaya buat kita transfer nanti..

    ReplyDelete
  8. @Siti Rohaida Yusof ya.. semuanya Allah yang tentukan..

    ReplyDelete
  9. @mOoN IzzaN mudah2an urusan perpindahan jijah di permudahkan kak..

    ReplyDelete
  10. jijah memang kuat.kuatkan semangat, sabar dan tabah menghadapi hidup berjauhan dengan suami ye..jijah ada kimi yang menguatkan semangat jijah..

    ReplyDelete
  11. @Azhafizah Md Nor nasib ada hakimi.. penguat semangat di kala jatuh n sedih..hehe

    ReplyDelete
  12. Mudah-mudahan permohonan permindahan itu cepat dapat jawapan dan dapat pindah ke semenanjung.

    ReplyDelete
  13. jijah...be strong dear...

    ReplyDelete
  14. barangkali ada hikmah yg tersembunyi yg Allah nk kita cari di setiap dugaan

    ReplyDelete
  15. x taulah kalau kena kat kita..
    pernh dulu duk berjauhan.. ikhtiar juga nak duk sekli.

    ReplyDelete
  16. @Khai♥Rin : anies ya kan.. ada hikmah tersembunyi tu..

    ReplyDelete
  17. @Petak Bunga org yg biasa jauh je dia paham situasi yg berlaku

    ReplyDelete
  18. semoga dipercepatan jijah dpt tukar ...

    ReplyDelete
  19. btol tu jijah setiap manusia dugaannya lain2... sama2 la kita bertabah ek.. semoga jijah sentiasa kuat...

    ReplyDelete
  20. @CaHaYaHaTi tu la.. lain org lain dugaannya. hanya sabar dan tabah apa yg terjadi..

    ReplyDelete
  21. jiejah tabah ye harungi..bkn jiejah xpenah bjauhan sblm ni pn pernah kan..jdkn pgalaman sblm ni smgat utk jiejah..jiejah kuat :)

    ReplyDelete
  22. Bila berjauhan dgn suami byk kne sbr n sbr

    ReplyDelete
  23. Sabar ye Jijah, dugaan alam perkahwinan..
    Awal kawen dulu pun jijah berjauhan kan?
    Ni dah ada anak berjauhan lagi memang perit tapi takpe kejap je bln 1 :)

    ReplyDelete
  24. @Shida Radzuan dari dulu jauh.. bila la nak dapa duduk sekali tah..

    ReplyDelete


Please leave your comments ladies and gentleman.Thank you so much for reading!