Thursday, January 16, 2014

Tips Bantu Anak-anak Menjadi Insan Yang Soleh Solehah


Pesan Nabi saw: Anak2 yang nakal atau degil semasa kecil, akan menjadi orang dewasa yang bijaksana. So tukar paradigma kita tentang anak kita itu. Fikir dan kata2 ibubapa/ guru adalah DOA YANG MAKBUL. 
Sabda Nabi SAW: Allah bertindak seperti mana yang di di sangkakan/ fikirkan oleh hambaNya.

Perkara yang kita boleh lakukan untuk bantu anak2 menjadi insan yang soleh dan solehah:

1. Sentiasa berdoa utk mendapat anak yg soleh. Doa itu senjata terpenting org yg beriman & Allah angkat hijab kpd doa ibubapa.

2. Didik anak tentang solat & ibadah yg lain sejak kecil. Setelah beri ingatan & amaran, wajar rotan anak yg tak solat di umur 10 thn. Ramai ibubapa yg rotan anak atas berbagai kesalahan, tapi tak sampai 10% ibubapa yg rotan anak sbb tak solat!!!

3. Biasakan anak mengamalkan sunnah2 harian: mkn & minum, amalan di bilik air, amalan berpakaian, tertib belajar, pergaulan, tertib tidur, dll. Pesan kpd anak lelaki utk elak kencing berdiri. Pesan kpd anak utk ISTIBRA' selepas kencing. Lelaki dgn berdehem 3 kali & perempuan dgn urut dari pusat ke bwh.

4. Pastikan anak2 makan mlm sebelum maghrib seperti yg Nabi saw sarankan supaya mudah belajar waktu mlm. Mkn malam lepas maghrib buat anak mudah letih & mengantuk bila belajar. Makanan hadam sekitar 1- 1 1/2 jam selepas makan. So anak boleh belajar dgn berkesan & fokus jika belajar 11/2 jam selepas mkn mlm. Pastikan anak kurang makan daging merah, banyakkan daging putih spt ayam & ikan. Daging merah buat anak irritable & agresif. Pastikan mereka MAKAN BUAH2AN SEBELUM MAKAN NASI agar badan dpt serap Vit C yg ada dlm buah2an & lancarkan penhadaman. Vit C membantu tenangkan fikiran di samping jaga kulit. Mkn buah selepas mkn nasi adalah amalan yg sia2 sbb badan tak dpt serap nutrien dlm buah2an & ganggu proses penghadaman!

5. Banyakkan memeluk & memuji anak2. Anak yg sering di peluk & di puji/ belai akan tenang, kurang degil, rasa selamat & di sayangi & tak perlu nak buat nakal utk tarik perhatian ibubapa.

6. Pesan kpd anak utk menghadap Qiblat semasa belajar/ mengaji. Ini akan tingkatkan keberkatan dlm belajar.

7. Beri anak supplemen yg dpt menguatkan minda, tenangkan fikiran & stabilkan emosi. 

8. Cari peluang berjumpa guru2 anak di Sek tempat dia belajar. Minta nasihat & bimbingan tentang cara nak bantu anak belajar di rumah.

9. Bacakan di kepala anak: Surah Fatihah, ayat qursi dan surah al Insyirah utk rangsang otak & memori anak dan jadikan dia anak yg tenang, baik akhlak, rajin ke sek & pintar. Bacakan waktu mlm masa anak nak belajar atau waktu anak nak pergi ke sek atau bila2 masa yg sempat.

10. Elakkan anak memakai pakaian berwarna merah atau orange. Ikut kajian, warna merah dan orange akan rangsang anak jadi agresif dan hyperaktif.

11. Suruh anak tidur mengiring kekanan agar otak jadi lebih pintar, puas tidur & ikut sunnah Nabi.

12. Pastikan rezki yg ibubapa terima benar2 berkat dgn mengelakkan perkara haram & syubahat & keluarkan zakat pendapatan & zakat emas perak jika berkenaan. Rezki yg kurang berkat juga jadi punca anak jadi agresif & extra nakal.

13. Kenali kwn2 anak & ziarah ke rumah mereka utk berkenalan dgn ibubapa kwn2 anak.

14. Doakan guru2, kwn2 anak & jiran kita agar cemerlang & soleh. In shaa Allah akan di aminkan Malaikat & Malaikat akan doakan kita MENDAPAT APA YG KITA DOAKAN UTK ORG LAIN!

15. Anak tak ingat apa yg ibubapa tuturkan, tapi anak mudah ingat apa yg ibubapa pamerkan. Justeru, ibubapa wajib pamerkan amalan & peribadi yg Allah redha.

16. HARAMKAN SEMUA PERKATAAN NEGATIF (spt bodoh, jahat, degil, malas, bengong, goblok!) dlm rumahtangga. Kata2 ibubapa merupakan doa!

17. Padam semua kata2 negatif yg pernah di sebut kpd anak2 dgn memohon maaf & memuji anak dgn 
jelas. Cthnya: Abah minta maaf sbb kata kamu bodoh. Sebenarnya anak abah ni pandai, buat homework sblm abah suruh, solat sblm ibu berleter, layan adik dgn baik & tak herdik2. Ikut kajian psikologi: Satu pujian yg jelas akan MEMADAM 300 KUTUKAN YG LALU! Maha suci Allah SWT.

18. Ibubapa takkan mampu MENGUBAH ANAK2! Tapi bila ibubapa berubah, Allah akan ubah anak2. Justeru, ibubapa overhaul diri secara bersepadu agar Allah ubah anak2 jadi hebat & cemerlang.

19. Utk lembutkan hati anak, bacalah 3 nama Allah: Ya 'Aziz Ya Jabbar Ya Mutakabbir & berdehem dpn anak sblm menasihati anak yg agak "degil". In sya Allah mrk akan mudah dengar nasihat!

20. Ibubapa JGN MENGHARAP ANAK2 BERUBAH, SBLM IBUBAPA BERUBAH DULU!

21. Setelah melakukan yg terbaik mengikut kemampuan, KITA BERSERAH KPD ALLAH SWT.

22. Saya BERPESAN KPD DIRI SAYA & KPD SEMUA SHBT TERSYG UTK SAMA2 BERUSAHA utk mendidik anak menjadi anak2 yg Allah redha. Moga Allah rahmati & bantu kita semua. Aameen, wassalam.


copy paste dari fb:fadzilahkamsah



moga zulhakimi zaim membesar jadi anak yang soleh.. saham akhirat, amanah dan semestinya pinjaman dari Allah buat mama dan papa!



13 comments:

  1. perkongdian yang bagus jijah..
    no.10 tu..alamak aisyah hyperaktif kerana tu ke?glurppp

    ReplyDelete
  2. tq for sharing jijah..good!!
    eh hakimi pun ada lesung pipit ehh...handsomenya

    ReplyDelete
  3. aminn...Doa ibu biasanya termakbul :)

    ReplyDelete
  4. menari.. thanks kak jijah :)

    ReplyDelete
  5. Moga hakimi jd ank yg baik ye syg...jom kita sama2x amalkan utk kebaikan akn dtg....

    ReplyDelete
  6. tq share.. sgt berguna utk ibu bapa & bakal ibu bapa..

    rasa nk cubit tau pipi dia.. grrrr..

    ReplyDelete
  7. Thanks for sharing.. Tulah kan.. kite selalu pelik tgk bebudak cakap benda2 tak elok.. tp cuba dengar apa yang kita sendiri (mak bapak) tuturkan.. banyak je perkataan tak elok yang menjadi biasa.. Sambil tengok2 tv pun keluar.. e.g bodoh kerajaan.. bongok pelakon ini dan itu.. Astaghfirullah, ingatan buat diri sendri..

    ReplyDelete
  8. Alhamdulillah atas perkongsian tips yg berguna

    ReplyDelete
  9. alahai lesung pipit kimi..manis sgt :)

    ReplyDelete
  10. hai sikecik berlesung pipit. how r u today?

    tima kasih jijah sharing ni.dapat tambah ilmu pepagi ni :-)

    ReplyDelete
  11. Insya Allah....kita berusaha untuk yg terbaik ;) mudah2xan Allah perm7dahkan kita dlm mendidik....

    ReplyDelete


Please leave your comments ladies and gentleman.Thank you so much for reading!