Merah-merah Si Buah Delima

9:00:00 AM 10 Comments A+ a-




“Dan Dialah yang menurunkan hujan..Kami keluarkan daripadanya tanaman yang menghijau, Kami keluarkan pula dari tanaman itu butir-butir (buah) yang bergugus-gugus dan dari pohon-pohon tamar (kurma) dari mayang-mayangnya (Kami keluarkan) tandan-tandan buah yang mudah dicapai dan dipetik dan (Kami jadikan) kebun-kebun dari anggur dan zaitun serta buah delima, yang bersamaan (bentuk, rupa dan rasanya) dan yang tidak bersamaan. Perhatikanlah kamu kepada buahnya apabila ia berbuah dan ketika masaknya. Sesungguhnya yang demikian itu mengandungi tanda-tanda (yang menunjukkan kekuasaan Kami) bagi orang-orang yang beriman.” – Al-An’am:99


KEBAIKAN DAN KHASIAT BUAH DELIMA

  • Mengekalkan keadaan jantung dan hati yang sihat 
  • Membersihkan hati dan saluran perkumuhan 
  • Menyingkirkan lemak berlebihan 
  • Meningkatkan tenaga seksual suami/isteri 
  • Mencegah rasa mual 
  • Menstabilkan hormon semasa haid dan melancarkan kitaran haid 
  • Mencantikkan kulit muka 
  • Membantu memulihkan pesakit kencing manis 
  • Berupaya menghapuskan kahak 
  • Memberi tenaga dan mencegah keletihan 
  • Mencegah angin ahmar bagi warga emas 
  • Meningkatkan peredaran darah 
  • Mencegah dan merawat kanser 
  • Membantu menstabilkan tahap kolestrol dalam darah 
  • Membakar lemak dan mengurangkan berat badan 
  • Membantu menguatkan sistem percernaan dan usus 
  • Membantu mengurangkan alahan ibu mengandung 
  • Membantu memberi tenaga untuk ibu mengandung dan menyusu 
  • Membantu perkembangan otak bayi dalam kandungan 
  • Membantu mendapat bayi yang sihat dan kulit yang cantik 
  • Membantu mengurangkan batuk dan lelah 
  • Membantu merendahkan dan menstabilkan tekanan darah 
  • Membantu mencerdaskan minda dan daya ingatan kanak-kanak dan pelajar 
  • Membantu membaik pulih sistem hati dan limpa 
  • Membantu mencuci buah pinggang dan saluran kencing 
  • Membantu menstabilkan hormon wanita yang menopous 



Sepanjang hamilkan hakimi dulu daku selalu amalkan buah delima ni. Tak kira pati minuman mahupun buah. alhamdulillah hakimi kulit bersih :)

Sekarang turun ke adik abglong hakimi pula. setiap bulan mama nak makan buah delima..

Err...
Petua orang tua-tua yang mengatakan dalam sebiji buah delima ada satu butir yang menjadi penawar. butir yang mana satu wallahualam



All about Personal, Lifestyle, Beauty, Health and Parenting Blogger.
Product review, advertorial, 

contact:
Email: cikazizahmisi88@gmail.com

10 insan comel komen

Write insan comel komen
lia ummiirfan
AUTHOR
9/09/2015 9:18 AM delete

banyak ye khasiat buah delima ni.. buah-buah syurga.. :))

Reply
avatar
Nieyl
AUTHOR
9/09/2015 9:41 AM delete

Salam singgah pagi dr http://seindahcerita.blogspot.com/
nieyl skrg amalkan minum pati delima....

Reply
avatar
cik chinta
AUTHOR
9/09/2015 11:32 AM delete

dah beli x makan2 lagi. hihih..bz saje.

Reply
avatar
yanie yusuf
AUTHOR
9/09/2015 12:18 PM delete

sangat bagus buah delima.

Salam blogwalking: www.yanieyusuf.com

Reply
avatar
nusha fasha
AUTHOR
9/09/2015 2:52 PM delete

Byk khsiat delima ni.. sbji pun dlm rm5

Reply
avatar
adianiez AIDA
AUTHOR
9/11/2015 4:02 PM delete

in shaa Allah...
pasti ada 1 penawar itu, jijah...
rahsia Allah :)

Reply
avatar
Eka Tikah
AUTHOR
9/12/2015 10:39 AM delete

hehe. kite tak makan buah delima. entah knp tekak tak boleh terima ><

Reply
avatar
9/14/2015 11:29 AM delete

Sedap makan buah delima kan..banyak khasiat :)

Reply
avatar
9/15/2015 7:10 PM delete

sbhgn drpd buah yg tertulis namanya dlm quran...sudah pasti byk kelebihan dan khasiatnya...

Reply
avatar
IbuNoey
AUTHOR
9/21/2015 10:55 AM delete

kecur pula air liur tengok buah delima ni.masa mengandungkan anak kedua,akak memang makan buah delima.sedap kan.

err,sorang kena makan sebiji ler.baru boleh dapat yang penawar tu.

Reply
avatar


Please leave your comments ladies and gentleman.Thank you so much for reading!