Petua Untuk Elakkan Rasa Bosan

8:07:00 PM 23 Comments A+ a-


hai kalian...

Rasa bosan timbul apabila kalian jemu mengadap sesuatu berulang-ulang kali. Dalam situasi lain, rasa bosan timbul apabila kalian tiada apa yang dibuat, tiada apa hendak dilakukan ketika masa terluang. Awas ya, rasa bosan petanda besar kalian adalah orang yang tidak ada matlamat!


baiklah petua nak elakkan dari rasa bosan


1. Sibukkan Diri, Kenal Pasti Hobi Kalian

Cari apa yang boleh dilakukan. Bentuk diri menjadi rajin. Jika kalian tiada apa yang hendak dilakukan, fikirkan sesuatu yang kalian rasa seronok melakukannya. Ada orang suka tengok tv sebab dia rasa seronok menonton tv, walau dari pagi sampai ke malam. Ada orang suka memancing, sebab dia seronok memancing, walau dari malam sampai ke pagi. Untuk mengelak rasa bosan cari sesuatu di sekeling yang boleh kalian lakukan.


2. Tetapkan matlamat, azam, cita-cita dan impian.

Orang yang selalu merasa bosan adalah orang yang tidak ada impian. Orang yang bosan dengan hidup adalah orang tidak ada cita-cita. Tetapkan satu impian kemudian fikirkan cara untuk mencapai impian itu. Selepas itu berusahalah mencapainya walau dengan apa cara sekalipun, asalkan halal. Buat dan terus buat. Jangan duduk diam. Lama-kelamaan kalian akan perasan kalian dapat mengelak rasa bosan. Sebab kalian sudah tidak ada masa untuk merasa bosan. Masa yang ada terisi dengan usaha ke arah mencapai cita-cita kalian.


3. Rajinkan Diri Beribadah.

Sibukkan diri kalian dengan ibadah. Dalam menyempurnakan tuntutan ibadah wajib, banyakkan ibadah sunat. Hadirkan rasa kekurangan dan kehambaan dalam diri. Jangan pernah merasa puas dengan ibadah-ibadah yang sudah disempurnakan sebelum ini. Rasai keseronokan melaksanakan ibadah, rasai ketenangan ketika dalam proses menyempurnakan ibadah. Pasti kalian terdorong untuk melakukannya lagi, dan lagi, dan lagi, banyak kali sampaikan kalian macam tidak mahu berhenti melakukannya.


All about Personal, Lifestyle, Beauty, Health and Parenting Blogger.
Product review, advertorial, 

contact:
Email: cikazizahmisi88@gmail.com

23 insan comel komen

Write insan comel komen
6/08/2011 11:11 AM delete

slalunya ak sibukkan diri..

time bosan+sedih..heheh..

yg plg rajin,p masak n try bnda baru dlm masakan..heheh..

Reply
avatar
= d =
AUTHOR
6/08/2011 11:12 AM delete

betul tu..
tapi bile nak exercise..
punye la malas..
huhuh..
:)

Reply
avatar
Hanif
AUTHOR
6/08/2011 12:02 PM delete

ak mmg slalu sibuk..huhu

Reply
avatar
Khairil
AUTHOR
6/08/2011 9:48 PM delete

saya selalu sibuk sampai tak ada masa nak sibukkan diri...

Reply
avatar
6/09/2011 12:00 PM delete

hahaha , bgosla entry ni . . . bole praktik . .hahaha

Reply
avatar
Riena Haiqal
AUTHOR
12/14/2012 8:48 AM delete

kalau bosan biasanya saya suka sibukkan diri.. ada je keja nak dibuat... tak der keja pun tetap nak cari.. heheheheh

Reply
avatar
Mrs Velentine
AUTHOR
12/14/2012 10:22 AM delete

setuju sama tips jijah ni

Reply
avatar
ayut
AUTHOR
12/14/2012 10:23 AM delete

re-post ea...ptt mcm pernah bace entry ni...hihihi..dulu kan slalu godek2x jijah punye blog...opps!kantoi..hahaha

Reply
avatar
azizah :)
AUTHOR
12/14/2012 10:39 AM delete

@ayuthehe pandai ayut :) repost balik ni..

Reply
avatar
Zana Adieyza
AUTHOR
12/14/2012 11:55 AM delete

nice sharing dear..

Reply
avatar
Mimie
AUTHOR
12/14/2012 12:18 PM delete

selalu sibukkan diri buat yg akak suke...xla rase bosan

Reply
avatar
12/14/2012 9:04 PM delete

kalau bosan,fiza makan jee..huuuu..sedih bunyinye kan.sabo je la..

Reply
avatar
azizah :)
AUTHOR
12/14/2012 10:29 PM delete

@Azhafizah Md Nor wah makan jer..mahu tak naik badan ni fiza.. bahaya tu..hee

Reply
avatar
Cinta Misteri
AUTHOR
12/16/2012 7:54 PM delete

Hahaha..btul tu. Sebokkan diri, thtswhy CiM sambung blajar lg. Bila dh blajar tu kenalah ttpkn matlamat dan petua nk brjaya kenalah brdoa dan bribadah kpd Allah.

Reply
avatar
shidaR
AUTHOR
12/16/2012 8:15 PM delete

nice sharing jiejah :)

Reply
avatar
IntaNBerliaN
AUTHOR
12/17/2012 4:24 PM delete

petua yg bagus ni.. akak skrg xdan nak bosan sbb masa byk hbs layan ank2..

Reply
avatar
azizah :)
AUTHOR
12/17/2012 11:11 PM delete

@IntaNBerliaN seronok lah macam tu :)

Reply
avatar
aisya
AUTHOR
12/21/2012 8:52 AM delete

tak sempat nk rasa bosan sekarang kak.. kerja memanggil2 huhu

Reply
avatar
azizah :)
AUTHOR
12/21/2012 6:52 PM delete

@aisya bagus la kalau macam tu..bz dengan keje terasa masa cepat berjalan :)

Reply
avatar


Please leave your comments ladies and gentleman.Thank you so much for reading!