Tuesday, December 4, 2012

Tips Menggunakan Tuala Wanita


Perkara yang salah selalu dilakukan oleh wanita ketika menggunakan tuala wanita ialah:


google

1. Tidak membasuh tangan sebelum mengambil tuala wanita yang baru. Ketika membuka dan meletakkan tuala wanita pada seluar boleh memindahkan kuman dari tuala wanita yang lama dan kotor.
2. Tidak meneliti tarikh luput, kerana apabila tuala wanita menghampiri tarikh luput, kualitinya menjadi rendah.
3. Menggunakan tuala wanita yang mempunyai wangi-wangian yang boleh menyebabkan alahan pada kulit.
4. Menggunakan satu tuala wanita untuk jangka masa yang lama dengan alasan untuk menjimatkan kos, mengakibatkan pembiakan kuman yang banyak dan akhirnya menyebabkan jangkitan kuman. Cara terbaik ialah menukarkan setiap dua jam ketika hari-hari awal kedatangan haids.
5. Memilih tuala wanita yang terlalu tebal dengan alasan agar lendiran dan darah dapat diserap dengan baik, padahal ini akan menyebabkan wanita itu menggunakan wanita itu terlalu lama dan mengakibatkan pembiakan kuman yang banyak pada tuala itu dan jangkitan kuman pada alat sulit.

Berhati-hati lah yer :)


28 comments:

  1. tq jijah utk tips ini..
    tp memg btl, kalo awal2 period memg kerap tukar pad..rimas

    ReplyDelete
  2. WAHHH .. TIPS YG BERKESAN .. HEHE

    ReplyDelete
  3. betul2...tQ gud info..:)

    ReplyDelete
  4. yg no.5 tu mmg selalu wanita tertipu

    ReplyDelete
  5. btol tu 4 tu setuju sangat. ada kawan sy, mntang2 keluar darah skit, dia pakai berhari2. gelinya.... kuman senang membiak la

    ReplyDelete
  6. Thankz sharing tips..kadang2 memng ade yg x amik peduli pasal pnjagaan ni. Linda selalu nye memang beli stock pads bnyak2.. :)

    ReplyDelete
  7. seeloknya kena tuka tuala wanita walaupun xbocorkan utk tujuan kebrsihan..

    ReplyDelete
  8. benda ni mmg penting. tq kak jiejah :)

    ReplyDelete
  9. ooo tarikh luput yer... akak xtgk... adehhhh

    ReplyDelete
  10. tips yg bagus! terima kasih share info ni :)

    ReplyDelete
  11. :) nice....mmg xptt la pakai lelama...tak selesa kot.huhuhu..

    ReplyDelete
  12. lepas ni boleh la jaga kebersihan yer..

    ReplyDelete
  13. tips yang sngt berguna... dah lama tak pakai.. tunggu masa pantang nanti pasti kena pakai juga... heheheh

    ReplyDelete
  14. @Riena Haiqal hehe pas akak bersalin la..kena amalkan masa pantang tu..

    ReplyDelete
  15. uwaaa.. kak jijah, yg tarikh luput tu slalu sy abaikan.. pasni masa beli kena tgk betol2 dulu la.. huhu

    ReplyDelete
  16. @aisya hehe takpe.. dah tahu kan..lepas ni boleh jaga2...

    ReplyDelete
  17. In Syaa Allah sentiasa diamalkan

    ReplyDelete
  18. okeyy, baru tau. thankyou kak jijah for this tips :)

    ReplyDelete
  19. @Izzah Azizah welcome.. selamat mencuba..heeeee

    ReplyDelete
  20. kena rajin tukar je la kan kalau nak elak jangkitan kuman tu.(:

    ReplyDelete
  21. @Azhafizah Md Nor betul..aset dalaman kita kena jaga baik2 :)

    ReplyDelete


Please leave your comments ladies and gentleman.Thank you so much for reading!