Monday, December 24, 2012

Tiga Hal Dalam Hidup Yang Tidak Pernah Kembali




3 hal dalam hidup yang tak pernah kembali:

1. Waktu
2. Perkataan
3. Kesempatan





Kita tak boleh memutar kembali waktu, tapi kita boleh menciptakan kenangan dengan waktu yang masih kita punya dan memanfaatkan waktu yang ada, walaupun seketika, untuk menciptakan kenangan yang bererti..
Time is free but it’s priceless, u can’t own it but u can use it. U can’t keep it but u can spend it =)

Kita tak boleh menarik ucapan kasar yang keluar dari mulut kita atau statement yang telah membuat harga diri kita lebih penting daripada menariknya kembali dan mengucapkan maaf.

Kita tak boleh menghapus caci maki yang telah kita katakan hingga membuat orang lain marah, terluka atau menangis.
*Tapi kita boleh membuat apa yang selanjutnya keluar dari mulut kita menjadi lebih banyak pujian dibanding dengan caci maki, lebih banyak syukur dan terima kasih daripada keluhan atau komplain, dan lebih banyak nasihat positif daripada marah.

Kita tak boleh mendapatkan kembali kesempatan yang sudah kita lewatkan.
*Tapi kita boleh menciptakan peluang untuk membuat kesempatan-kesempatan lain datang dalam hidup kita dengan lebih memperhatikannya.


37 comments:

  1. betul tu.. jadi kena hargaila ketiga2 perkara tersebut... jangan menyesal dah la

    ReplyDelete
  2. betul tu kak . dalam sekelip mata shj , kata kata yg tak elok tu boleh mengguris perasaan org lain .

    ReplyDelete
  3. selalu terpikir, kan best kalo boleh putar balik mase..hehe, tapi tak daptla. yang da berlalu tu jadikan pengajaran :)

    ReplyDelete
  4. a'ah betul tu..masa begitu pantas berlalu

    ReplyDelete
  5. kalau lah boleh, sy nk putar masa..
    thanks kak

    ReplyDelete
  6. betul..jgn disia2 kan..

    ReplyDelete
  7. betul tu. gunakan ia sebaik2nya. :)

    ReplyDelete
  8. @sabella mohamad jadi kena berhati2 lah semasa menutur kata :)

    ReplyDelete
  9. @LiNda tu la.. yg berlalu jadikan kenangan,pengajaran dan pengalaman :)

    ReplyDelete
  10. @najihahfara emm kalau la boleh yang..huhuhu

    ReplyDelete
  11. @Azzah jangan di sia2kan sebab ia takkan kembali lagi..

    ReplyDelete
  12. xkan ader maser yg samer serupa ngan maser yg dah "berlalu"..huhuh
    rindu arwah parent akak T_T

    ReplyDelete
  13. tetibe teringt...huhuhu.thanks dear share. :)

    ReplyDelete
  14. betul2 sedih baca entry ni..
    kadang2 tak sedar or tak sengaja
    mengguris hati orang
    kita insan lemah
    moga Allah beri peluang

    ReplyDelete
  15. @:::aZiE::: yang berlalu takkan berulang kembali kan.. hargai masa2 yg ada :)

    ReplyDelete
  16. tersemat dalam hati,,
    thanks share kak jijah :)

    ReplyDelete
  17. sebab tu org ckap kerana mulut bdan binasa kan kak.. huhu

    ReplyDelete
  18. @aisyabetul tu..baik jaga2 percakapan..hee

    ReplyDelete
  19. BETOL AKAK .. KATE2 YG KASAR TU LAH YG BUAATKAN SYGG N RINDUU N CINTE DEQ TUK DIA DA PELAN2 HILANG .. DA XTAW NK CARI KAT MNE .. DEQ XTAW NK WAT CAMNE AG .. XPANDAI NK TPU DIRI .. SEDIH .. :(

    ENTRY NI BESHHH

    ReplyDelete
  20. masa yang tak boleh undur..terlajak kata tak boleh berpatah balik dan kesempatan yang ada perlu digunakan sebaik mungkin.

    ReplyDelete
  21. mmg xkkn kembali.maka hargailah~

    ReplyDelete
  22. bagus jijah nih share benda2 yg berguna

    ReplyDelete
  23. @Eca Dwinky Asha iya hargailah kesempatan yg ada ni..

    ReplyDelete
  24. betul dear :) nice sharing :)

    ReplyDelete
  25. betul dear :) nice sharing :)

    ReplyDelete


Please leave your comments ladies and gentleman.Thank you so much for reading!