Monday, December 3, 2012

Tips Cinta Jarak Jauh Elak 3 Perkara Ini!


Hubungan jarak jauh selepas berkahwin memang memeritkan dan banyak cabaran. Meski ramai yang tidak merelakan ia terjadi namun tuntutan kerja ada kala menyebabkan anda hidup terpisah suami isteri.

Bagi menjaga kehormonian rumahtangga ketika perkara ini harus di lalui maka anda perlu mengelakkan perkara tersebut: 

1. Cemburu buta
Cemburu dalam perkahwinan adalah satu perkara yang biasa tetapi jika keterlaluan, ia mampu mengundang bahaya. Lebih-lebih lagi apabila anda dan pasangan tidak selalu bertentang mata. Oleh itu cuba buang jauh-jauh perasaan cemburu seperti ini. Biasanya ia berpunca dari kurangnya rasa percaya terhadap pasangan mahupun diri sendiri. Oleh itu perbaikilah kelemahan tersebut demi kesejahteraan keluarga anda ya ...
2. Menyimpan rahsia
Perkahwinan seharusnya berlangsung secara telus. Dalam erti lain tiada perkara yang perlu di rahsiakan., lebih-lebih lagi apabila anda dan pasangan berjauhan. Jangan sesekali menyembunyikan rahsia dari pasangan. Mungkin satu hari nanti apabila di ketahui sendiri anda juga terpaksa menahan telinga kerana tercetusnya perang duniia kedua... hehe
3. Percaya khabar angin
Nama pun khabar angin bukan jadi jangan percaya bulat-bulat. Timbang dengan baik sebelum membuat sebarang penilaian. Mungkin ia fitnah yang sengaja di tiup bagi menguji sejauh mana cinta dan kepercayaan anda terhadap pasangan. Jalan terbaik adalah melakukan sedikit penyiasatan. Mungkin anda boleh tanyakan kepada pasangan sekiranya berita tersebut benar-benar menganggu kehidupan seharian.



Selamat Beramal :)



23 comments:

  1. owhh akak respect sape yg boleh pjj nie, sbb akak rasa akak xckup kuat emosi utk berheadpan dgn hubungan pjj nie huhuhuhu

    ReplyDelete
  2. percaya tu sgt2 penting kan jijah, kalo xde keprcayaan tu yg asik nk gaduh je.

    ReplyDelete
  3. bagus tips...biar jauh dimata tp dkt dihatikan jijah..:)

    ReplyDelete
  4. betul sangat2.. :)

    itu la antara tips yg me cuba amalkan sepanjang PJJ ni.. dah setahun lebih kut kahwin but duk jauh2 ngan husband.. sejak kawin ni pun boleh dikira dengan jari berapa kali jumpa.. huhuhu.. memang sangat2 menduga hati dan perasaan..

    ReplyDelete
  5. yg rahsia tu mmg jgn sesekali...huhuhu :) bgus tips ni..sila lah praktikkan nnt ye ayut..hahaha..nasihat sndrik :p

    ReplyDelete
  6. miza pun dalam situasi yang sama. bezanya miza dengan jijah, miza belum kahwin. memang kena sabar banyak walaupun kadang-kadang goyah :)

    ReplyDelete
  7. Nice entry, Saya mempunyai cinta jarak jauh, sorang perlis sorang johor :)

    ReplyDelete
  8. tak kawen lg. tak reti nk komen lebih2 tp mungkin boleh dijadikan panduan utk masa akan dtg.. =)

    ReplyDelete
  9. betul2....yg penting 3 perkara nih kne elakkan...

    ReplyDelete
  10. bila PJJ ni kadangkala prasangka kuat.. namun yg penting percaya pada pasangan

    ReplyDelete
  11. thanks share dear..~! setuju dgn smua point ni. hubungan jrk jauh mmg perlu kan kepercayaan yg tinggi. =) =)

    ReplyDelete
  12. bnyakkan bersabar dan kawal diri pun penting kan?

    ReplyDelete
  13. bagus tips ni.. heheheh walaupun tak bercinta jarak jauh... heheheh

    ReplyDelete
  14. Inn syaa Allah bahagia lah rumah tangga ada 3prkara tersebut :)

    ReplyDelete
  15. @-meeSUPERGIRL- mee.. elakkan 3 perkara ini yer :)

    ReplyDelete
  16. boleh guna tips ni bila dah kahwin nanti..=D

    ReplyDelete
  17. blum pernah bercinta jarak jauh. tp boleh dijadikan panduan. ;)

    ReplyDelete
  18. setuju.. 3 benda ni crucial.. sangat2 penting

    ReplyDelete
  19. @Shizan Syafik betul... elakkan dari 3 perkara ini.

    ReplyDelete
  20. a'aa seboleh mungkin jgn percaya khabar angin selagi kita tak tgk sndiri

    ReplyDelete


Please leave your comments ladies and gentleman.Thank you so much for reading!