Thursday, June 27, 2013

Apabila Janin Bersenam :)




Janin di dalam kandungan juga sensitif terhadap persekitaran ibunya. Sentuhan lembut tangan ibu pada bahagian perut boleh membuatkan janin bertindak balas terhadap rangsangan yang diberikan. Hal ini berlaku kerana, janin di dalam kantung rahim sebenarnya bergerak.

Gerakan pada janin ini selalunya dapat dikesan antara minggu ke-18 hingga minggu ke-22. Sudah tentu ibu begitu terharu malah gembira setiap kali merasai gerakan janin.

Secara umumnya, janin akan bergerak pada kiraan normal sebanyak 10 kali dalam satu hari atau sekali dalam satu jam. Gerakannya akan menjadi lebih aktif pada sebelah malam. Keadaan itu sebenarnya dipengaruhi oleh hormon di dalam tubuh ibu yang bertindak lebih aktif pada malam hari. Begitu juga dengan keaktifan gerakan janin juga berbeza antara satu sama lain. Sebab itulah, ibu tidak perlu membandingkan gerakan janin dengan ibu-ibu yang lainnya. Sememangnya gerakan janin itu cukup unik sifatnya.

1. Menggeliat
Setiap kali anda bangun daripada tidur, anda akan menggeliat terlebih dahulu. Janin juga begitu. Dia akan mengalami keadaan lenguh selepas beberapa jam tidur bersama ibunya. Gerakan meregangkan otot tubuh itu dilakukan beberapa kali dalam sehari. Perlu diketahui juga, janin yang mengeliat di pagi hari mampu untuk membangunkan anda dari tempat tidur. Aksi janin anda akan lebih dirasai jika ibu berbaring dalam keadaan terlentang.
2. Janin Juga Melakukan Senaman
Bagaimana bentuk senaman janin? Janin akan membuat gerakan meluruskan kaki kanan ke hadapan, diikuti kaki kirinya. Ia juga akan meluruskan tangan ke depan, diikuti tangan kirinya. Ibu pula merasai seolah-olah janin membuat gerakan menendang dan menyiku, walhal janin sedang melatih otot tubuhnya untuk meregang.
3. Menghisap Ibu Jari
Gerakan ini bukan sahaja dilakukan oleh bayi atau kanak-kanak, janin di dalam kandungan juga boleh melakukan aksi sebegini. Selalunya janin akan memasukkan ibu jarinya ke dalam mulut apabila ibunya menikmati makanan yang enak. Janin akan menunggu turunnya zat-zat pemakanan yang diambil ibunya untuk sampai ke aliran darahnya melalui plasenta. Indah bukan fakta ini.
4. Berpusing
Ketika anda sedang sibuk bekerja, janin juga mahu menikmatinya. Ketika itulah ia sibuk menggerakkan kedua-dua tangan. Apatah lagi, apabila ia menganggap tali pusat yang menghubungkan janin dengan ibunya adalah sesuatu benda yang menarik. Ia akan memusing-musingkan tali pusat dan menggunakannya untuk berpindah dari satu posisi ke posisi yang lain.
5. Mengetuk Janin
Keadaan ini boleh dikesan atau menerima tindak balas daripada janin apabila ia telah memasuki usia 24 minggu. Lagi pula, dalam usia ini janin sudah boleh memberi tindak balas kepada usapan tangan kerana sistem saraf pusat di seluruh tubuhnya sudah membesar sehingga ia mampu bertindak balas terhadap rangsangan sentuhan yang sedikit menekan. Tindak balas itu menandakan janin kembali menyapa salam dari ibunya.
6. Gerakan Di Tulang Rusuk
Apabila anda cuba berehat ataupun tidur, janin tidak mahu mengikut. Seolah-olah ia masih mahu bergerak dan bermain dengan cecair hangat ketuban. Gerakan itu adakalanya anda dapat rasai sampai ke bahagian tulang rusuk. Itu bermakna, janin sedang meminta ibunya memberi tindak balas agar membelai dan mengusap tubuhnya dari luar sehingga ia tertidur.
7. Aksi ‘Hormat’
Cuaca hangat di luar juga turut dirasai janin. Misalnya ketika berada di pantai yang terdedah dengan bahang mentari dengan mengenakan pakaian yang nipis dan jarang, janin akan melakukan aksi ‘hormat’ iaitu menutup mata atau kepalanya kerana silau tatkala melihat cahaya yang tembus ke dalam perut.

Fahami Kaedah Membaca Gerakan Janin

Waktu terbaik untuk anda mengamati gerakan janin adalah pada sebelah malam iaitu ketika anda sedang berehat di rumah. Apabila kandungan telah memasuki trimester tiga, bacaan yang sesuai adalah bermula daripada sebelah pagi.

Sekiranya anda merasa gerakan janin, sama ada kuat atau perlahan, bermakna janin anda dalam keadaan baik. Apabila janin anda tidak aktif seperti biasa, kemungkinan ia dalam keadaan malas. Seharusnya ibu menggerakkannya dengan mengusap perut untuk beberapa ketika. Jika janin tidak memberi tindak balas terhadap rangsangan anda dan ia berlanjutan sehingga sehari, segerakan ke hospital untuk memantau keadaannya. Kenali gerakan janin sesuai dengan usia mereka.


sumber Pama.com




20 comments:

  1. Seronoknya pregnant...hehehe rindu saat itu

    ReplyDelete
  2. Rupanya janin pun pandai bersenam. Baru saya tau.. Hihi..

    ReplyDelete
  3. kadang2 tu aku rindu jugak alisha waktu dlm perut ... hehehehe

    ReplyDelete
  4. hehehe.. bestkan... baby moon lak aktif sangat masa ofis hour... nak teman umi dia keja la tu.. :)

    ReplyDelete
  5. Byk gerakan baby yg kite kne tau kan

    ReplyDelete
  6. @Qashmere itulah nanti baby dah kuar rindu pula saat ni kan..

    ReplyDelete
  7. @Isabel Diaz pandai la yunk.. tu pasal berombak2 dlm perut ni..hee

    ReplyDelete
  8. @aisya nnt aisya merasainya pon sangat comell!

    ReplyDelete
  9. @eimaboleh mengandung lagi kak..hee

    ReplyDelete
  10. @mOoNkalau jijah aktif sangat baby cmo gerak..huhuhu

    ReplyDelete
  11. pasti rasa bahagia saat rasa janin tu aktif.

    ReplyDelete
  12. comel je. eh i baru perasan u asal n9 ye. hee i ingat u mmg org sabah

    ReplyDelete
  13. sronok pula bc n3.ni sambil kepala dok membayangkannya. hihi

    ReplyDelete
  14. @cha asal n9.. keje kat sabah..hee

    ReplyDelete
  15. @QasehnyaRania insyaAllah ada rezeki ciksu nanti yer..jijah doakan :)

    ReplyDelete
  16. tu dia baby bersenam... :) mau perot ibu tak bergelumbang jd yer..hihihi

    ReplyDelete
  17. @ayutsampai senak2 perut mamanya ayut dia berombak2..hee

    ReplyDelete


Please leave your comments ladies and gentleman.Thank you so much for reading!