Tips Kesuburan: Pengiraan Kitaran Haid

Wanita yang mempunyai kitaran haid yang normal biasanya subur. Secara saintifiknya anda boleh menganggarkan waktu subur dengan pengiraa...


Wanita yang mempunyai kitaran haid yang normal biasanya subur. Secara saintifiknya anda boleh menganggarkan waktu subur dengan pengiraan mudah. 

Andaikan kitaran haid anda adalah selama 30hari. Anggaran waktu subur anda adalah dengan mengira 12 hingga 16 hari ke belakang.

Ini bermakna anda mungkin subur pada hari ke-14 (30 tolak 16) hingga hari ke -18 (30 tolak 12). Oleh yang demikian, amat penting untuk anda mencatatkan tarikh hari pertama haid untuk mengira tarikh di mana anda berkemungkinan subur.


Bersama setiap hari
Telur ovum tidak mempunyai jangka hayat yang panjang. Ia hanya boleh bertahan satu hingga dua hari. Walau bagaimanapun sperma mempunyai kelebihan iaitu dapat bertahan tiga hingga lima hari. Sekiranya anda dan suami bersama tiga hari sebelun waktu subur atau dua hari selepas waktu subur peluang untuk hamil tetap ada.

Bagi meningkatkan peluang untuk hamil. Anda boleh bersama setiap malam pada hari 11,12,13,14,15,16 bagi mendapatkan waktu optimum hari subur. Menerusi cara ini. Hari subur anda di anggarkan akan berlaku pada hari ke 14. Namun ia hanya boleh di gunakan oleh anda yang mempunyai kitaran haid 28 hari.




macam jijah, jijah guna period calendar ni untuk mengetahui waktu subur dan waktu period. setakat ni memang period on time datang ikut calendar ni. untuk yang sebumbung dengan suami memang bagus guna calendar ini lebih-lebih lagi yang period regular! macam daku yang PJJ ni memang susah la nak rancang hamil...cik suami takde time subur..kihkihkihkih :p


semoga di murahkan rezeki anak buat kalian semua!







You Might Also Like

9 insan comel komen

  1. nice share jijah kak ni mmg tak reti nak guna benda alah ni..hahaha

    ReplyDelete
  2. heee sep sep.. sama arr tp ina guna period cycle.. dia siap gtau bape hari dh lewat peot kalo peot xdtg2.. senang kan nk tau waktu subur..

    ReplyDelete
  3. menarik .... boleh guna ni ..... nk buat family planning ...

    ReplyDelete
  4. Skeg semuanya d hjg jari ;)

    ReplyDelete
  5. Mudah ade apps macam ni kan..Kalau Fiza guna apps my cycles :)

    ReplyDelete
  6. dulu masa emi TTC pun slalu kria hari subur camni.. :)

    ReplyDelete
  7. Owh.. siap pakai apps lagi..Hehe..Sya ikut cara Biasa je.bila ada keluar mcm putih telur Kat bawah tu,waktu subur lah tu..jadi,elak kan bersama kalau belum nak timang baby baru.. ;)

    ReplyDelete
  8. @Sya Nadia iya sya..tu petanda waktu subur gak..kalau duk serumah dengan suami mmg senang la cam..tp kalau yg jauh2 ni mmg perlu apps ni.. :)

    ReplyDelete


Please leave your comments ladies and gentleman.Thank you so much for reading!