Wednesday, September 26, 2012

Berpantang Keguguran


Ikutkan jijah tak tahu pon keguguran kena berpantang macam orang bersalin...petua orang tua-tua cakap keguguran ialah situasi yang dianggap lebih serius daripada kelahiran. ngerinya dengar! lagi satu efek bila tua nanti.. jadi walaupun keguguran jijah mahu berpantang!

1.Kaki berstokin, ikat rambut tinggi-tinggi. pakai kain batik. huhuhuhu

2.Makan pon bukan sebarangan makan. ikan tertentu je boleh makan. tu pon kukus grill panggang. hehehe

3.Baju sejuk pakai setiap masa. panas wooo~~

4.Kena elakkan memakan makanan sejuk seperti ais, labu, kangkung, kacang panjang, timun, rebung, pucuk paku, pucuk ubi, buah buahan sejuk seperti ciku, langsat, betik, jambu, nangka, tembikai..

5.Jangan angkat benda berat

6.Amalkan makan jamu untuk panaskan badan sambil tu kecutkan rahim ( jijah makan kapsul jamu ratu dara)

7. Digalakkan minuman yang panas2 seperti air suam (banyakkan), milo kosong (menambah tenaga)..

8. Buka surah-surah pendinding. ayat kursi, bacaan yasin.

9. Kena makan lada hitam, halia, kunyit. huhuhuhu

10.Asid folik satu biji setiap hari wajib makan.

11. Tempoh berpantang keguguran biasanya 2 minggu hingga sebulan. tengok jijah takat mana. hehehe


Eh ada yang jijah tertinggal tak?? please gitau yer...Mudah-mudahan cepat la habis tempoh berpantang ni. huhuhuhu

badan dah lenguh2 ni.. dah masuk angin..wuaaaaa :( perot sakit mencucuk3.. petang ni nak pegi berurut jugak!



39 comments:

  1. selamat berpantang jijah..take care :)

    ReplyDelete
  2. selamat berpantang ye kak jijah.. =)

    ReplyDelete
  3. akak kalu bpantang keguguran ni, akka xtau sgt camne... kiranya sama je lah ek mcm org bpantang besalin ek..

    ReplyDelete
  4. sayangku Jijah..selamat bpantang..bykn bsabar..situasi kita sama..diana bpantang 44 hari :)
    alhamdulillah..skrg smakin kuat..insyaALLAH..kita mcuba lagi k..
    lahi satu..jln bhti2,jgn sampai tsadung ibu jari kaki..petua dri mak mertua diana

    ReplyDelete
  5. selamat berpantang tauuu..pantang dulu mende yg xleh makan..;)

    ReplyDelete
  6. xberurut lg ke dear?alahaiii..mmm.bdn dh berangin2 dh tu..jgn mkn sejuk2 k..take care urself..kalau nak taye apa lg,mmg tak leh nk jwab la..ha..mandi air suam jgk...jgn mndi air sjuk..boleh gitu? ;)

    ReplyDelete
  7. Selamat berpantang Jijah :)

    ReplyDelete
  8. jijah, memang kebanyakan orang veteran kata kalau gugur kena pantang jugak.. penting supaya badan kita sihat balik.. bila badan sihat, insyaAllah kalau ada rezeki blh pregnant lagi..

    jijah tahan sikit yer.. x lama pun pantang tu kan.. take care my dear!

    ReplyDelete
  9. tabah2... nnt eden tnyakan kat bini eden jugak yo..

    ReplyDelete
  10. pendinding tu kena kuat kak...sbb takut nnti teringat2 kt dia yg xde....tabahkan hati k :)

    ReplyDelete
  11. tabah ye awak dan saya doakan awak sihat.

    maaflah xtau pasal ni sebab diri pun belum kawen

    ReplyDelete
  12. yup.. mmg b'pantang cam org b'salin pun kalo org yg keguguran..
    moge jijah dpt lalui tempoh pantang ngan baik ye...

    ReplyDelete
  13. hmmm nk bantu pun tatau tak de pengalaman ... tp org tua2 kate pantangnye lebih kuat sikit dr bersalin ... awak kena pantang2 betui2 ye

    ReplyDelete
  14. tp bila jijah lakukan seme nie masa pantang, jijah akan rasa kelainan..sbbnya masa nie bdn rasa ringan ja...sihat..sbb xmkn yg pelik2 seme tue..just mkn nasi simple jer..xde cili, xde belacan huhuhuhu

    ReplyDelete
  15. jge kesihatan ye kak jijah ..

    ReplyDelete
  16. aida pun tak pernah tahu lagi pasal keguguran nie.. tapi memang ada org kata kena jaga bebetul sebab keguguran risiko dia lagi tinggi.. sabar eh jijah

    ReplyDelete
  17. Jijah, jaga diri, jaga pantang semua yg spt entry ini... jaga mental n emosi, jgn pikir2 yg negatif tau!, heheheh..

    ReplyDelete
  18. keguguran? bape minggu? hmmmm tapi ye la.. mmg kena pantang betul2.. sbb nya gugur.. nak kuatkan balik rahim tu.. selamat berpantang ye..

    ReplyDelete
  19. bertabah.. kena kuat hadapi dugaan makanan.. hehehe

    ReplyDelete
  20. haah mak akk kata sama je kena jaga pantang..take care ey

    ReplyDelete
  21. a'ah jijah. org keguguran pun kena berpantang mcm org dh bersalin gak. mcm kakak akak dulu...dia pun berpantang mcm org bersalin gak.

    ReplyDelete
  22. selamat berpantang jijah.jaga diri tau..

    ReplyDelete
  23. @Faisal Diana wah baru jijah tahu ni diana...jijah pastikan tak tersadung kaki..InsyaAllah..

    ReplyDelete
  24. @ayutyer sayangku ayut..memang tak mandi air sejuk.. semua panas2..hehe tq yer :)

    ReplyDelete
  25. @Mrs Velentine sama jugak kak 30hari-44hari..huhuhuhu

    ReplyDelete
  26. @Mrs Lurve wuaa.. tak pedas tak sedap! sedih... tp nak sihat kan..

    ReplyDelete
  27. @JaSSNaNi keguguran masa 5minggu lebih...

    ReplyDelete
  28. jaga diri bebaik ye Jijah...pulihkan diri utk baby akan dtg ye.Kita sama2 brusaha k

    ReplyDelete
  29. @Faisal Diana yup..sama2 kita berusaha lagi diana.. sampai masa Allah akan bagi :)

    ReplyDelete
  30. jijah gugur?aduh siannya dia..sat2...nak baca entry lain lagi..

    ReplyDelete
  31. @Azzah huhuhuhu kak.. baru je minggu lepas...

    ReplyDelete


Please leave your comments ladies and gentleman.Thank you so much for reading!